Gratis medlemskap för transportelever

Gratis medlemskap för elever på transportekniska gymnasium röstades igenom, efter en ivrig debatt om olika former av sänkningar eller avgiftsbefrielse för ungdomar. Den gamla knäckfrågan om lika avgifter för alla, oavsett var man bor i landet, föll däremot och förbundets avdelningar kommer också i fortsättningen att hantera sina egna ”kassakistor”, beslutade Transports kongress.

I dag betalar medlemmar från förbundets olika avdelningar skiftande avgifter. Förra året skiljde det nästan 70 kronor mellan avdelningen med den högsta och lägsta summan. Frågan har stötts och blötts på kongresser ända sedan 1987, och lär dyka upp igen om fem år.

För en utomstående kan det verka ologiskt att de många kraven på likriktade, solidariska medlemsavgifter till slut föll. Detta trots att så många ombud talade sig varma för dem. Orsaken var ett annat orosmoln som kongressledamöterna från landets 27 avdelningar såg torna upp sig, att förbundsstyrelsen centralt skulle ta över hela inflödet av medlemsavgifter.

De pengar som Transport till största delen driver runt sin verksamhet på.

I praktiken hanteras förbundets övergripande ekonomi sedan 2006 redan av en gemensam ekonomisk enhet i Nyköping. Förbundsstyrelsen ville haka på en motion från Luleåavdelningen och gå ett steg längre mot en helt centraliserad ekonomi – med en gemensam kassa och ett enda organisationsnummer. Detta för att frigöra resurser för annat fackligt arbete än ekonomiska spörsmål.

Den idén satte den samlade kongressen nu stopp för, bland annat av rädsla för att arbetet skulle bli allt för tungrott, om avdelningarna för varje aktivitet skulle tvingas äska medel från förbundskansliet centralt.

Uppmaningen från förste vice förbundsordförande Tommy Wreeth i förbundsstyrelsen bet inte på församlingen:

– Jag skulle uppskatta om vi inte började dra upp pratet om avdelningarnas pengar eller förbundets pengar. Det handlar inte om att sno någons pengar, det här är medlemmarnas pengar. Med en gemensam ekonomi skulle vi slippa en hel del administrativa kostnader, vi kan förhandla oss till bättre avtal och så vidare.

Benny Lundgren från avdelning 5 i Stockholm argumenterade mot:

– Beslutsvägarna ska vara så korta som möjligt, därför är det bättre att ha ekonomin på avdelningarna.

Niklas Sandström fyllde på med att centralisering är en farlig väg att gå och att ekonomin måste finnas där verksamheten bedrivs.

Ett tiotal motioner handlade om att rycka upp medlemssiffrorna och locka unga vuxna till förbundet. Några avdelningar föreslog att elever på transporttekniska gymnasier skulle ha gratis medlemskap, som exempelvis Byggnads och IF Metall redan har. På så sätt kan man fånga upp ungdomarna och få in dem i fackliga tankebanor redan från start, poängterade ledamöterna i talarstolen.

Andra slogs för avgiftsfrihet första månaden eller två gratismånader för medlemmar under 26 år. Ytterligare andra ville att förbundet skulle jobba för lägre ungdomsavgifter i alla LO-förbund eller ett gemensamt LO-medlemskap, för unga som ofta byter jobb och därmed förbund.

Den idén, som återkommande tas upp på LO:s kongresser, sa sig förbundsstyrelsen inte vara negativ till. Däremot var styrelsen inte intresserad av några ”rabatter och tidsbegränsningar” utan ansåg att Transport ska locka med engagemang, inte med reducerade avgifter. När klubban föll visade det sig ändå att kongressmajoriteten ville ha avgiftsfria elevmedlemskap, utan de försäkringar som fullt betalande medlemmar får.

De unga ombuden Henrik Lagberg från Göteborg, Carl Techera från flygavdelning 46, Veronica Ökvist från Norrbotten och Gustaf Järsberg från avdelning 51 i Sydsöstra Sverige tyckte det var dags för ett nytt synsätt.

– Det här är ingen ekonomisk fråga utan en prioriteringsfråga. Vill man ha en fin gräsmatta så köper man gräsfrön, ansåg Gustaf Järsberg

 

Fotnot. Transport har fram till kongressen haft en form av medlemskap för transportelever. I dag omfattar det dock  bara  fyra unga medlemmar De betalar mellan 68 och 71 kronor per månad, enligt lägsta avgiftsklassen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.