Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg
Close
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!
Close
Dyrtider

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

– Vi tog bra beslut när vi la om lånen i början av förra året, konstaterar Gustaf Sahlin.

Det har ändå blivit en skärpning under senaste åren. Till stor del ligger en etisk aspekt i förändringarna (”avstår helt leveranser från matbud när man vet vilka villkor de som kör har”).

– Vi har blivit hårdare när det gäller att undvika matsvinn, absolut. Hemma försöker vi också undvika mycket skärmtid, för oss alla, fast det är inte främst av ekonomiska skäl. Men jaga barnen för att de ska släcka lampor? Nej, där har vi inte anpassat oss alls, säger Gustaf.

Han bor med sin fru och de båda barnen i ett mindre hus i Kolmården, utanför det lilla stationssamhället Krokek. Ett rött hus längs en grusväg, i kanten av skogen där björkar just slagit ut.

– Tycker du att det här är landet? Då skulle du sett där jag växte upp, det var riktiga landet, säger Gustaf.

Gustaf Sahlin. Foto: Lilly Hallberg
”Vi är stora elförbrukare”, det är el till allt här”, säger miljöarbetaren Gustaf Sahlin. Foto: Lilly Hallberg

För att logistiken ska fungera i vardagen har paret två bilar, en miljöklassad och en möjlig att ställa om till ecomode.

– Många i vår situation har dieselbilar som blivit väldigt dyra att köra. Och den nuvarande regeringens löften om sänkningar har ju lyst med sin frånvaro…

Både Gustaf och hustrun har sina arbetsplatser i Norrköping, ett par mil bort. För honom innebär jobbet att det kan bli på andra platser i regionen. Denna vecka är det i Finspång. Det är också Gustaf som vanligen hämtar barnen efter skolan.

– Vi är stora elförbrukare, det är el till allt här. Uppvärmning, avlopp, vatten, hushållsel, belysning, fläkt för ventilering… Jag har tittat på solceller men för mig som jobbar dag är det inte värt det, det går ju inte att byta kilowattimmar än.

Som sopgubbe har Gustaf Sahlin fått nytt kollektivavtal, som gäller från den 1 april i år.

– Miljöarbetareavtalet är ett av de bästa som Transport tecknat hittills i år, säger han.

Levnadskostnaden för familjen har ökat. Mest märks det på matpriserna. Och drivmedelspriserna.

– Jag tycker inte vi ändrat matvanor direkt, men vi äter nog mindre kött och mer halvfabrikat. Samtidigt kollar man mer efter rabatter, mer eller mindre oavsiktligt, hela tiden. Planerar på ett delvis nytt sätt, köper till exempel fryst torskfilé för att använda till soppa vid något senare tillfälle, säger Gustaf.

Alkohol har aldrig varit en stor utgift för paret. Oftast är det i dag som gåvor, som vid födelsedagar eller andra högtider. Och ett par, tre öl i månaden.

– Jag drack även tidigare mindre öl än de flesta av mina kollegor, haha, säger Gustaf Sahlin.

 

Fotnot: Läs första delen i vår artikelserie ”Dyrtider” här: Lisen är familjens elpolis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.