Johanna Takman
Close
Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).
Close

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

1. Hur ser klimatmålen ut när det gäller svenska (gods)transporter?

– Sverige har ett mål för alla inrikestransporter. Det säger att utsläppen av växthusgaser ska minska med 70 procent under två decennier, från 2010 till år 2030. Men målet gäller både persontrafik och yrkestrafik, och handlar om de samlade utsläppen på vägar, järnväg och i sjöfart. Bara flyget står utanför eftersom det har ett eget mål.

– Det finns däremot inget särskilt mål för godstrafiken. Så vi har utgått från att samma mål gäller för lastbilar och andra godstransporter. En minskning med 70 procent på 20 år alltså.

2. Vem har bestämt det målet?

– Riksdagen har beslutat om ramarna för Sveriges miljöpolitik. Regeringen och framtida regeringar ska arbeta utifrån det för att nå alla olika klimatmål. Utsläppsminskningen på 70 procent för transporter är ett delmål. Övergripande gäller att det inte ska släppas ut några växthusgaser över huvud taget i Sverige senast 2045.

3. Hur går det i allmänhet?

– Utsläppen av växthusgaser minskar, men det går inte tillräckligt fort. För alla inrikestransporter var minskningen 18,9 procent vid den senaste mätningen, från 2010 till 2018. Om vi ska hålla en jämn takt och klara målet borde utsläppen ha minskat med 28 procent.

Cirkeldiagram: Växthusgasutsläpp i olika trafikslag i Sverige 2018
Grafik: Christina Ahlund

4. … och för den tunga lastbilstrafiken i synnerhet?

– Bättre. De tunga lastbilarna håller takten. För dem hade utsläppen av växthusgaser minskat med 28,5 procent under samma period. Det betyder att målet kan nås om det fortsätter på samma sätt. Och detta trots att lika mycket gods har transporterats lika långt som tidigare.

5. Vad är det som gör att utsläppen av växthusgaser går ner i lastbilstrafiken?

– Vi har tittat på tre möjliga förklaringar. Har gods flyttats över till järnväg och sjöfart? Är godstrafiken mer effektiv än tidigare, till exempel med högre fyllnadsgrad i lastbilarna? Eller har andelen förnyelsebara drivmedel ökat?

– Det ser inte ut som om gods har flyttat till järnväg eller fartyg. Och när det gäller effektivare transporter är det tyvärr svårt att hitta svar i den officiella statistiken. Vad vi däremot vet är att andelen förnyelsebara drivmedel har ökat kraftigt sedan 2010.

– Framför allt har HVO, som blandas i diesel, ökat jättemycket under perioden. Det är typiskt svenskt att köra på HVO, och det finns de som säger att Sverige dammsuger världsmarknaden på det drivmedlet. Bakom ökningen ligger framför allt tunga lastbilar och bussar.

(Fakta för läsare som själva inte kör tunga lastbilar: HVO är en olja som görs av bland annat oljeväxter, slaktavfall och tallolja.)

6. Ser det ut att behövas andra metoder?

– Det kan jag egentligen inte säga något om utifrån våra egna undersökningar. Men det finns andra studier och prognoser där det ser ut som om transporterna som helhet inte verkar nå målen. Därför kan det komma att behövas kraftigare styrmedel och åtgärder. Då tänker jag både på politiska beslut och på åtgärder som företag och hela branscher gör.

7. Tycker andra länder att Sverige är bäst i klassen?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Elnätet nyckeln till gröna transporter

Åkeri. Den gröna omställningen av vägtransporter i Europa är i full gång. EU:s mål är att minska utsläppen med 90 procent till 2040, och lagstiftningen driver på övergången till nollutsläppsfordon i form av el- och vätgasdrivna lastbilar.

OKQ8:s nya vätgasstation för tung trafik vid Falutorget i Göteborg. Den ska kunna leverera upp till 1 500 kilo grön vätgas per dygn, vilket uppges räcka till cirka 20 tunga lastbilar. Foto: Justina Öster

Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp

Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Hallå där!
Tobias Persson och Monica Liljedahl jobbar på Zalandolagret i Brunna, där Postnord tog över driften den 1 oktober. Foto: Lilly Hallberg

Tobias Persson och Monica Liljedahl

…huvudskyddsombud respektive skyddsombud för Transport på Zalandos anläggning i Brunna, där Postnord TPL nyligen tog över driften efter Ceva.

Månadens medlem
”Det är svårt för oss att få till stora förändringar”, säger Michael Stjärnfeldt som suttit med i Transports förhandlingsdelegation för flyg­avtalet sedan 2005. Foto: John Antonsson

Michael är veteran i avtalsdelegationen för flyget

Flyg. Efter snart 20 år i Transports flygavtalsdelegation har Michael Stjärnfeldt sett hur förhandlingar och villkor förändrats. I dag är allt mer uppstyrt – på gott och ont.

Kids trick or treat on Halloween night. Child at decorated house door with autumn leaf wreath and pumpkin lantern. Little boy in witch and skeleton costume and hat with candy bucket. Fall decoration.

4 tycker till – om halloween

Enkät. Fredagen den 31 oktober är det dags att ställa frågan: ”Bus eller godis?” Firar du halloween och i så fall hur?

Vilgot inne på klassisk mark för arbetarrörelsen, hos Arenagruppen vid Norra Bantorget i Stockholm.

Vilgot räknar för vänstern

Mötet. På universitetet upptäckte Vilgot Österlund siffrorna, bytte utbildningsväg och är i dag statistiker hos radikala tankesmedjan Arena idé. Men hans första fack var Transport.

Hallå där!

Frida Fuentes

…som tidigare jobbat som ordningsvakt i tunnelbanan i Stockholm, men nu är skyddsombud på heltid vid Avarn security.

Månadens medlem
Helena Åström tipsar yngre kollegor: ”Var dig själv och bjud på dig själv!”

Helena har jobbat 40 år som flygvärdinna

Kabinpersonal. Helena Åström tänkte bli lärare. Nu har hon rest ihop 40 år som charterflygvärdinna och gillar att vara på väg. Höjdpunkten? En jordenruntresa.

Förhandlingar i gång för flygavtalen

Flyg. Förhandlingarna om nya avtal för flygets markpersonal har dragit i gång. Nu ska Transport och Svenska Flygbranschen försöka komma överens om nya löner.

Månadens medlem
Bildtext: ”Det ska finnas utrymme att tvätta, sköta om bilen och göra säkerhetskontroller. Och man ska våga göra sin röst hörd”, säger Elin Malmström som är skyddsombud och tycker att hon blir lyssnad på, på sin nuvarande arbetsplats.

Sitta still är inget för Elin

I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.

Johan Moberg framför sin DAF som han har kört sedan november 2024. Foto: Pierre Hennigor Cavalli

När vägen förändrar livet

Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.

Hallå där!

Bror Hellman

…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.