Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.
Close
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.
Close
Månadens medlem

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Först undrar Jessika Rick om hon verkligen passar som månadens medlem i Transportarbetaren. Hon är visserligen medlem i rätt fack – men tar snart högskoleexamen och efter den kan hon skriva ”personalvetare mot ledarskap och förändringsarbete i organisationer” på Linkedin. Då är det dags att börja söka chefsjobb.

Så nämner hon den där hatkärleken till lastbilarna, som ger henne en självklar plats i denna tidning.

– Det kanske låter lite barnsligt. Men det är häftigt att kliva upp i stora fordon, att köra i väg med 60 ton i lasten.

Kul, stimulerande och lärorikt, säger Jessika Rick om att hålla dressyrträningar för andra ryttare.
Kul, stimulerande och lärorikt, säger Jessika Rick om att hålla dressyrträningar för andra ryttare. Foto: Lena Blomquist

Första gången hon satt i en lastbilshytt var 2003. Jessika Rick har kört heltid och deltid sedan dess, och hon har jobbat som trafikledare, transportledare och transportlärare. Hon har kört spetsbyten och daglotsat i Stockholm.

– Körkortet är min trygghet. Med det kan jag alltid få jobb, och jag kommer alltid tillbaka till lastbilarna.

Hästarna, däremot, är hennes drivkraft och en möjlighet att fokusera på bara dem. Tre svenska halvblod kliver omkring i hagen hemma i Skuttunge. Fuxligan kallas de efter sin färg.

– Hästarna betyder enormt mycket för mig. Och nu, när allting annat har tagit paus, är det en vila att allting är normalt.

Med detta menas att i hästvärlden håller man en hästlängds avstånd till varandra, även när det inte är coronatider. Ridning, träning och hästhantering kan pågå som vanligt. För Jessika Ricks del innebär det både ridpass på de egna hästarna och en del uppdrag som tränare. Det är dressyr som gäller. Så här beskriver hon vad dressyr innebär – och vad det ger henne:

Träns och grimmor som väntar på putsning, hänger på en krok i köket.
Träns och grimmor som väntar på putsning, hänger på en krok i köket. Foto: Lena Blomquist

– Det handlar om att skapa en relation med hästen, om kommunikation med så små medel som möjligt. Det är jättehäftigt när det funkar och hästen gör som jag vill.

Mer i detalj:

– När hästen börjar trava på den punkt jag har bestämt, eller fatta galopp. Eller när den står stilla och travar på stället … för att sedan skjuta i väg framåt. När mina hjälper fungerar, utan att jag är grov.

Jessika Rick har alltid vetat att hästar är hennes grej. Hon började spara till en egen ponny när hon var tre. Fram till hon fyllde tolv blev det ridskola, ridläger och sex kilometer cykel till en privathäst som hon fick rida.

– Sedan köpte jag Pärlan. Hon var alltid glad och bussig.

Förutom det fantastiska i att sitta upp och rida, är det många andra situationer som gör att hästarna betyder enormt mycket för Jessika Rick.

– Bara att gå ut till hagen och alla tre kommer fram är obetalbart.

I sommar är du klar med utbildningen. Så vad ska du bli när du blir stor?

– Någon ledarposition, kanske mellanchef, kanske inom HR. Jag är också rätt säker på att jag på något sätt blir kvar inom logistik och transporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Att träffa barn och sprida glädje är det bästa med ballongartisteriet, tycker Martin Kertész. En mångsysslare och föreningsmänniska, som sprutar ur sig idéer. Bara tiden ville räcka till… Foto: Justina Öster

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Månadens medlem
Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Månadens medlem
”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Dyrtider
”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

Hallå där!

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Lars Sjölund på gamla konditoriet i Årsta. Foto: Lilly Hallberg

Lars Sjölund visar Kirunas förvandling

Mötet. I 43 år körde Lars Sjölund sopbil i Kiruna. Hans bilder och texter har väckt mycket uppmärksamhet. Bland annat har han under flera år dokumenterat den förvandling som pågår i hemstaden.

Mhamed Åkahim, Mahmond Idris Alamin och Mahmut Muzappar. Foto: Johm Antonsson

Hjälper du polisen, taxichaufför?

Enkät. Polisen har bett taxiförare att vara uppmärksamma och ringa 112 om de ser misstänkta personer. Det har hänt att ungdomar tagit taxi till bensinstationer för att fylla petflaskor och dunkar med bensin och starta bränder, som en del i gängkrig och kriminalitet.

Hallå där!

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Hallå där!
Det var mycket stress som släppte när Qorban Naderi fick permanent uppehållstillstånd. Nu kan han börja planera för framtiden.

Qorban Naderi

…som kom ensam från Afghanistan till Sverige när han var 15 år. Han utbildade sig till lastbilschaufför och fick fast jobb efter studenten. Trots det var han inte säker på att få stanna i Sverige. Men nu har han fått permanent uppehållstillstånd.

Månadens medlem
Ann-Sofie

”Jag gillade jobbet direkt”

Miljöarbetare. Ann-Sofie Hermansson trivs som renhållningsarbetare efter att hon för fyra år sedan tvingades bort från politiken. Hon gillar att vara fri efter jobbet och att slippa det politiska spelet.

Månadens klubb
APM Terminalsklubbens ordförande Daniel Börjesson och kassören, tillika skyddsombudet, Peter Saltvik. Foto: John Antonsson

Arbetsmiljön största utmaningen

Hamn. Transports klubb på APM Terminals i Göteborg har flera stora utmaningar. Den kanske största: arbetsmiljön ska vara bra samtidigt som jobb försvinner med automatisering.

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.