Fuskande storföretag frias i Frankrike

Europas största åkeribolag – franska Norbert Dentressangle – anlitade lågprischaufförer från andra länder. Facket anser att företaget har ägnat sig åt fusk och social dumpning. Bevisen räckte inte i domstol och bolaget friades. Nu hoppas facket på ny prövning.

– De forslades hit i minibussar, och gick på sina pass här. Sedan bodde de i sina lastbilar i flera veckor.

Det berättar Nicolas Peyrot, som jobbar hos Norbert Dentressangle – som köptes upp av amerikanska XPO Logistics förra året. Hans fack, CFTC, har varit med om att driva processen mot det franska transportföretaget.

Enligt facken och franska socialförsäkringsmyndigheter har Europas största åkeribolag ägnat sig åt systematiskt utstationeringsfusk och social dumpning. De anser att Norbert Dentressangle exploaterade tusentals lågprischaufförer.

Arbetsgivaren å sin sida har hela tiden hävdat att man följde gällande regler till punkt och pricka. I en dom från den 26:e maj går också företaget fri från anklagelserna.

– Men vi vet att vi har rätt. Såklart att jag är besviken över domen. Men den var inte helt oväntad. 90 procent av bevisen kunde inte användas på grund av att polisen ska ha begått fel i hanteringen, säger Nicolas Peyrot.

Han hoppas att en ny domstol ser annorlunda på bevisföringen, för oavsett domen vidhåller han sina anklagelser. Åklagarmyndigheten, som hade yrkat på stränga straff, har också genast överklagat.

– Den här rättsliga processen är oerhört viktig. Vi vet att många andra transportföretag fuskar. Men ett börsnoterat företag som vårt måste föregå med gott exempel, säger Nicolas Peyrot.

Enligt anklagelserna tog det franska företaget hit tusentals chaufförer från Rumänien, Polen och Portugal under åren 2009 och 2012. Åkaren ska ha använt sig av underleverantörer i andra länder för att engagera chaufförerna, fast det i själva verket handlade om förtäckta filialer. De kunde få två, tre gånger lägre lön än sina franska kollegor.

Nicolas Peyrot berättar att stämningen ofta var obehaglig. De utländska chaufförerna togs inte väl emot av sina franska kollegor.

– Man anklagade dem för att ta jobben från fransmännen. De var misstänksamma mot oss i facket också, tills vi förklarade att vi inte hade något emot dem som personer. Vi har inget emot utländsk arbetskraft. Men vi vill att de ska jobba med samma villkor som de inhemska chaufförerna.

Fusket med lågprisarbetskraften kan enligt facket ha lett till att hundratals jobb har försvunnit i Frankrike.

Men Nicolas Peyrot säger också att det har blivit svårare för de franska företagen att kringgå reglerna för utstationering på grund av en skärpning av lagen förra året.

Anna Trenning-Himmelsbach
Frilansjournalist i Frankrike

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.