Fusk ska stoppas med trafikdatabas

En undersökning förra året visade att många chaufförer kör för fort och bryter mot kör- och vilotidsregler. Nu har en slutrapport med förslag på åtgärder lämnats till regeringen. Myndigheterna vill bland annat utöka informationsdatabasen så att det blir lättare att hålla koll på fuskande företag.

Förra våren fick Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen i uppdrag av regeringen att utreda hur bra trafikreglerna följs på svenska vägar.

Hypotesen var att trafikbrotten har ökat och målet var att ta fram ett förslag på åtgärder för att få trenden att vända. De fick bland annat uppgiften att ta fram förslag på hur dagens riskvärderingssystem, där ett företags riskvärde redovisas i vägtrafikregistret, ska utvidgas.

Under sommaren och hösten genomfördes så kallade tillståndsmätningar av buss-, gods- och taxitrafiken i landet. Och som Transportarbetaren tidigare har berättat visade mätningarna på blandade positiva och negativa resultat.

Man kom bland annat fram till att förarna överlag är nyktra och att de har giltiga körkort och yrkeskompetensbevis.

Sämre var det med efterlevnaden av kör- och vilotidsreglerna. Nära hälften av de kontrollerade buss- och godschaufförerna hade brutit mot reglerna. Dessutom visade kontrollerna att 40 procent av lastbilarna, och 25 procent av bussarna, körde för fort.

Nu föreslår Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen att man ska fortsätta med återkommande mätningar vart tredje år för att se om brotten ökar eller minskar.

– Det är bra att de vill göra systematiska tillståndsmätningar, men de måsta höja ambitionsnivån på dem. Mätningarna måste vara fler och större. Och det går inte bara att titta på tillstånd, utan man borde titta på andra saker också, som till exempel löneutbetalningar, säger Magnus Falk, utredare på Transport.

Han hade större förväntningar på rapporten och hade hoppats på förslag på mer konkreta åtgärder.

– Men trots den undermåliga mätningen kommer de fram till en del intressanta förslag. Om de går vidare med utredningarna och går mer på djupet kan det här bli bra, säger han.

Ett av de mest handfasta förslagen är att det nuvarande informationsregistret ska byggas ut, med fler uppgifter, så att det blir enklare att hålla reda på olika företags förseelser.

Genom att söka på enskilda företag på Transportstyrelsens webbplats ska man kunna hitta information om både antal tillstånd, behörigheter, tillsyner och kontroller.

Dessutom föreslår myndigheterna att ett företags så kallade riskvärde ska finnas med i vägtrafikregistret. Ihop med andra urvalskriterier ska det värdet styra hur ofta ett företag blir utsatt för kontroller. Ett värde som visar på dålig regelefterlevnad innebär tätare kontroller.

Och till skillnad från i dag ska riskvärdessytemet även gälla taxiföretag. Dessutom planerar man att införa krav på att taxiförare ska hitta till passagerarnas mål i körprovet.

Vidare föreslås att frågan om att registrera utländska fordon i vägtrafikregistret ska utredas separat. Dessutom ska Rikspolisstyrelsen utreda och ta fram föreskrifter för enskilda polisers möjlighet att ”klampa” fordon och hindra dem från att köra vidare.

– Jag hade nästan väntat mig ett beslut om klampning. Nu pratar man om att ta nummerplåtar från fordon, och tanken med det är bra, men om man vill fuska så har man säkert med sig en extra nummerplåt, säger Magnus Falk.

– Sammanfattningsvis kan man säga att rapporten känns som ett litet steg i rätt riktning. Vi välkomnar intentionen men ser gärna mer konkreta förslag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".