Fritt fram för flytande gods

Godstrafik får lov att köras på svenska sjöar och kanaler. De nya reglerna kan leda till bättre miljö, säkrare vägar och fler jobbtillfällen i hamnarna. Det är fritt fram för pråmar att ta över trafik från vägarna – men några frågor återstår innan sjöfarten kommer i gång.

Från och med den 16 december är det tillåtet i Sverige att bygga och utrusta fartyg för så kallad inlandssjöfart. EU har sedan flera år gemensamma regler för trafik på kanaler, floder och insjöar, men Sverige har fram tills nu valt att inte tillämpa dessa. Men nu har det tekniska regelverket införts även i Sverige.

I ett första steg får gods fraktas på Göta älv, Vänern och Mälaren samt vissa delar av Trollhätte kanal, Södertälje kanal och Stockholms hamnar.

Enligt Transportstyrelsen finns det många fördelar med att börja lasta om gods till pråmar.

– Det blir ett mer effektivt transportsätt eftersom man kan frakta större volymer på en stor pråm, säger Dennis Lundin som är jurist på Transportstyrelsen. Det kan dessutom vara billigare, miljön blir bättre när utsläppen på vägarna minskar och olycksrisken är inte längre lika stor. Det här skapar också bättre förutsättningar för sjöfartsbranschen att vara mer delaktig i transporterna.

Carola Alzén, vd för Mälarhamnar AB, håller med om alla fördelar och säger att här finns goda möjligheter till fler jobbtillfällen.

– Det är jag helt övertygad om. Hamnsverige kan både två- och tredubbla volymerna. Vi kan växla upp till flerskift om bara volymerna finns. Essingeleden till exempel är i dag igenkorkad av trafik som skulle kunna gå vattenvägen i stället.

Men innan de nya reglerna blir ekonomiskt intressanta att omsätta i praktiken återstår en del frågor, säger Carola Alzén. Cabotagereglerna måste till exempel omfatta även trafiken på inlandssjöarna, säger hon. Likaså måste avgifterna för den här typen av trafik ses över.

– Man kan sina vatten, säger hon, så vi förstår inte heller varför man ska belastas med sånt.

Så länge dessa frågor inte har retts ut ser hon på införandet av de nya reglerna som halvhjärtat, säger hon.

– Det är ingen idé att sälja ett hus om det bara finns ett skal. Ska man bo där inne måste alltihop vara färdigt, och det här är inte färdigt.

Arbetet kring det femte transportslaget kommer att fortsätta, lovar Dennis Lundin på Transportstyrelsen.

– Vi arbetar med det här i etapper. Det vi har gjort nu är en teknisk reglering av hur fartygen ska se ut. Nu går vi vidare och tittar på övriga frågor. När och hur vi blir klara med det törs jag inte säga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.