Fortsätter köra färdtjänst trots åtal och skatteskulder
Lönerna är lägre än avtalet. Skatteskulder på 2,5 miljoner gör att förvaltningsrätten har fryst bolagets tillgångar. Vd:n är åtalad för att trafikfarliga fordon används. Samtidigt går bolaget till domstol för att få fortsätta köra skolskjuts, färdtjänst och sjuktransporter i Sörmland.
– Ingen kommentar, säger Sultan Salimovic, vd på Nävertorps specialtransport, innan han förnekar det mesta.
Företaget och hur det sköts är en följetång i medierna och för facket. En snabb koll med Transports ombudsman, Förvaltningsrätten i Linköping och Eskilstuna tingsrätt visar att lönetvisten, skatteskulden, de frysta tillgångarna och åtalet är en korrekt beskrivning av tillståndet för Nävertorps specialtransport.
Samtidigt fortsätter företaget att köra färdtjänst och sjuktransporter för Sörmlandskommuner och landstinget.
Men i en ny upphandling, som genomfördes i höstas, har den nya myndigheten som ansvarar för kollektivtrafik och samhällsbetalda resor i Sörmland nobbat Nävertorps specialtransport. Detta fick Sultan Salimovic att gå till domstol för att överpröva det beslutet. Överklagandet gör att de gamla avtalen löper på tills vidare.
– Företaget sorterades bort för att det inte hade uppgett någon fordonsplan, som visar hur många bilar som finns, ett absolut krav. Och för flera allvarliga fel i yrkesutövningen tidigare när det hette Tuwa specialtransport, berättar Henrik Sollenborn, jurist på Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
Tvisten hamnade först i förvaltningsrätten som gav myndigheten rätt och avvisade överprövningen. Domstolen nöjde sig med att konstatera att den saknade trafikplanen gör att myndigheten gjorde rätt som avvisade anbudet.
Sultan Salimovic har sedan överklagat ärendet till nästa instans: Kammarrätten i Jönköping. Och i väntan på att domstolen ska besluta om ärendet ska prövas eller inte rullar trafiken på enligt tidigare upphandling.
Företaget kör de samhällsbetalda resorna med chaufförer som inte får de löner kollektivavtalet föreskriver, enligt Kjell Arbestål, Transports ombudsman i Nyköping.
– Bolaget har 2013 och 2014 inte följt de höjningar av chaufförslönerna som finns i avtalet, säger han.
– Vi förhandlade i veckan, men kom inte i mål. Salimovics linje är att allt är ett misstag, så nu går frågan till centrala förhandlingar.