corona

Fortsatt höga varselsiffror

Arbetsmarknad. Nära 4 800 inom transportbranschen har hittills varslats om uppsägning. Coronaviruset har slagit hårdare mot arbetsmarknaden än någon annan kris. På tisdagen gick regeringen ut med utökad möjlighet att korttidspermittera.

– Fortsätter utvecklingen kan vi nå en topp under sommaren med runt 10 procent inskrivna arbetslösa, säger Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén i ett pressmeddelande.

Arbetsförmedlingen publicerar sedan förra månaden siffror över varsel och nyanmälda arbetslösa varje vecka, i stället för en gång i månaden. Coronakrisen har lett till historiskt höga siffror.

– Även om antalet varsel den senaste veckan ligger lägre än veckorna innan så är antalet nästan dubbelt så många som hela april månad förra året, säger Annika Sundén.

Under den senaste veckan, 6 – 12 april, har 6 600 personer varslats. Sedan den 1 mars rör det sig om över 56 000 personer. Inom transportnäringen har 4 779 varslats om uppsägning sedan coronakrisen bröt ut. Det är hela 8,5 procent av det totala antalet varsel. I kategorin ingår yrkesgrupper som Transportarbetareförbundet organiserar, som lastbilschaufförer, taxichaufförer och truckförare, men också yrkesgrupper som busschaufförer och lokförare.

Liksom tidigare visar statistiken från mitten av april att hotell- och restaurang, bemanning och handel är värst drabbade. Därefter har transportbranschen följt. Men under den senaste veckan har industrin tagit en större andel.

Alla varsel leder inte till uppsägningar. Men nu börjar effekten synas på arbetslösheten. Antalet nyinskrivna hos Arbetsförmedlingen ökar kraftigt. Under den senaste veckan tillkom 13 835 nyanmälningar, under hela perioden 1 mars – 12 april skrev 82 255 personer in sig som arbetssökande. Det är dubbelt så många som under samma period förra året.

Korttidspermitteringar utökas

Statistiken visar inte personer med korttidsarbete och som, med statliga pengar, har kvar sina anställningar men jobbar mindre tid. Arbetsgivaren är inte skyldig att anmäla korttidsarbete till Arbetsförmedlingen. Det sköts av Tillväxtverket och kan utnyttjas från och med den 16 mars.

I dag, tisdag, blev det klart att regeringen vill utöka möjligheten. Tidigare kunde arbetsgivaren ”hemförlova” anställda på maximalt 60 procent. Nu ska det gå att göra till 80 procent.

– Vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att mildra de effekter som näringslivet drabbats av, sa finansminister Magdalena Andersson (S) på en presskonferens på tisdagseftermiddagen.

Transportarbetareförbundet har tidigare starkt uttryckt önskan att kunna permittera på heltid. Även från arbetsgivarhåll har kravet på 100-procentig permittering ställts, för företag som i stort sett förlorat hela sin inkomst. Men nu har regeringen och samarbetspartierna kommit fram till att det 80 procent blir max. Enligt förslaget ska förändringarna gälla från den 1 maj och tre månader framåt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Viktigt att inte strama åt för tidigt”

Politik. Ingen promenad men många miljarder. På måndagsmorgonen presenterade finansminister Magdalena Andersson (S) regeringens budgetproposition med 74 miljarder kronor till olika reformer.

Utredaren Samuel Engblom. Foto: TCO

Lättare för 60-åringar att få förtidspension

Arbetsmiljö. Mildare regler för att få rätt till sjukersättning för personer som är 60 år eller äldre och närmar sig pensionen. Förslaget framförs i en statlig utredning som presenterades i slutet av augusti.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.