Close
Naiara Pereira Cunha, styrelseordförande i Telge Återvinning, med elsopbilen som varit i drift sedan slutat av augusti. Och allt har fungerat utmärkt hittills.
Close

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

–  Det är en historisk händelse. Vi äger den första eldrivna sopbilen i sitt slag i världen, säger Naiara Pereira Cunha (MP) styrelseordförande för Telge Återvinning.

Hon ser det som att det kommunala renhållningsbolaget, tillsammans med tillverkaren Scania, tagit ett stort steg mot framtidens avfallsbransch och för att driva på klimatarbetet:

– Bilen kommer att fungera som en katalysator för hela sophanteringsbranschen. Södertälje har som mål att bli klimatneutralt och att kommunens växthusgasutsläpp ska bli noll. Vi hoppas fler följer efter och ser el som alternativ.

Naiara Pereira Cunha framhåller att det viktiga för henne är helheten, att göra satsningar som håller i längden. Både med tanke på bolagets bästa och som politiker.

Renhållningsbolagets styrelseordförande sitter också som ersättare för Miljöpartiet i Södertälje kommunfullmäktige och vice ordförande i tekniska nämnden.

Ett exempel på långsiktig satsning är egenproducerad energi inom kommunen, för att slippa vara utlämnade åt prissvängningar på marknaden. För elektrifiering av kommunens fordon betyder onekligen ökade elkostnader.

–  Just nu funderar vi på och utreder möjligheten med en solcellspark på en gammal deponi, ett flera hektar stort område, säger Naiara.

Men innan det kan bli aktuellt måste den tidigare soptippen täckas och kontrolleras, bland annat för att inte riskera att kvarvarande gifter tränger ut i vattnet.

Laddat och klart

Den första eldrivna sopbilen med fyrfackssortering har nu, i slutet av oktober, varit i drift i två månader. Bilen har utan problem klarat den vanliga rundan på en laddning.

– Under testperioden har det fungerat över förväntan, med 60 procents laddning kvar. Men det har ju varit under en varmare årstid. Hur det blir vintertid vet vi inte säkert. Vi har diskuterat om den skulle vara nödvändigt att behöva laddas lunchtid men än så länge har det inte behövts, säger Naiara Pereira Cunha.

Sedan drygt en vecka är också den andra bilen av samma slag i drift. Båda är tillverkade hos Scania i Södertälje.

Är det en fördel att ha tillverkaren i hemkommunen?

– Ja, det måste jag säga. Det är enklare för oss att få till sådana saker som mindre justeringar i hytten. Jag har pratat med de förare som kör och en kille, som egentligen skulle haft semester, sa att han ville vara på plats när vi testade, berättar Naiara.

Hon har själv varit inne i sopbilen och slogs av känslan av att komma in i en flygplanskabin.

En bieffekt med elfordon är potentialen att göra så att avfallsbranschen blir mer inkluderande, enligt henne. Många upplever de eldrivna bilarna som smidigare och mjukare att köra, med teknik som gör att jobbet inte kräver stor fysisk styrka.

– Att de är tystare gör för många också att det går lite fortare att varva ner hemma efter jobbet. Man slipper leva med ett ständigt närvarande motorljud, säger Naiara.

– Traditionsenligt har ju avfallsbranschen varit mansdominerad, men vi har under flera år arbetat för att öka andelen kvinnor. Att fler kvinnor blir intresserade av att köra lastbil är något som elektrifieringen bidragit till.

Naiara Pereira Cunha pekar på en annan förklaring: Förändringar av yrkets innehåll. Miljöarbetare utför i dag ett kvalificerat jobb som återvinnare. Vilket passar långt fler än tidigare tack vare utvecklingen av tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.