Forskning om vägens riddare

Krisen i åkeribranschen har fått en grupp arbetarhistoriker i Landskrona att spetsa öronen. Nu planeras ett treårigt projekt där forskarna vill titta närmare på hur yrket som ”den fria vägens riddare” förändrats från 1970-talet fram till nutid.

Projektet är tänkt att fylla ett tomrum. Det finns inte mycket forskning om svenska lastbilschaufförer och deras arbetsförhållanden i dag, konstaterar Lars Berggren. Han är historieprofessor vid Centrum för arbetarhistoria i Landskrona och en av fyra forskare som står beredda att gräva djupare i ämnet.

– Min kollega Annette Thörnqvist har tidigare skrivit om olika former av osäkra anställningar så vi började fundera över att titta närmare på transportnäringen. Just den branschen är väldigt illustrativ om man ska försöka förstå hur arbetsmarknaden, arbetares vardag, privatliv och sociala samspel förändrats under de senaste årtiondena.

– Transportsektorn är väldigt spännande. Alla viktiga frågor koncentreras där!

Lars Berggren räknar upp IT-revolutionen med mobiler och gps-utrustning, vilket gett arbetsgivarna helt nya möjligheter att övervaka förarna.

– Det ökar stressen, samtidigt som den nya tekniken förbättrar chaufförernas möjligheter att hålla kontakt med familj och vänner.

Med inträdet i EU följde också en helt ny konkurrenssituation, med prispress och möjligheter att anlita lågt betalda lastbilsförare från de nya medlemsländerna i Östeuropa. Svenska åkerier klappar igen och svenska förare blir av med jobbet eller oroar sig för att göra det. Vad innebär det för relationen mellan svenska och utländska förare och framväxten av ett vi och dom-tänkande?

I forskarnas problembild finns även avreglering av transportbranschen och tillåtna och otillåtna transporter genom Sverige av utländska företag, så kallat cabotage.

– Uppdrag granskning gjorde ett uppmärksammat reportage om de utländska förarnas slavlika förhållanden och frågan har fått stort genomslag i medierna, säger Lars Berggren.

Han och kollegorna intresserar sig också för chaufförernas speciella ”truckerkultur” med en mer eller mindre mytologiserad bild av vägarnas fria hjälte, en riktig karlakarl som reder sig själv och löser alla upptänkliga problem under vägen.

Kulturen rymmer yrkesstolthet, individuellt dekorerade, lackerade, hyttdesignade och omsorgsfullt vårdade lastbilar, liksom speciell klädstil, särskilt språk och jargong. Lars Berrggren kallar det en utpräglat maskulin värld som vidmakthåller en stark könsmaktsordning.

Kulturen odlades i USA och stora delar av världen, men forskarna uppfattar att myten inte fick lika stort genomslag i Sverige. Här krockade den med svensk arbetarrörelses starka föreställning om den skötsamma arbetaren, i kontrast med cowboyen som tar lagen i egna händer om något hotar hans frihet eller familj.

Har den svenska chauffören bytt cowboyhatten mot keps?

– Det ska vi titta på. Symboler är väldigt intressanta att studera, symbolernas kulturella betydelser. Det är inte alltid man uttrycker saker med ord utan också med klädstil och attribut.

Den fria hjälten är starkt antifacklig och ointresserad av att gå samman och kämpa för bättre arbetsvillkor, påpekar forskarna.

Kan det vara en del av förklaringen till alla konflikter och hårda ord mellan fackligt anslutna och icke-fackliga lastbilsförare i sociala medier?

– Ja, det tror jag. Det blir intressant att undersöka den fackliga frågan. Vad har avregleringen inneburit för fackets möjligheter att påverka, agera och organisera chaufförer? Finns det en antifacklig udd bland förarna och har den förändrats? undrar Lars Berggren.

Som exempel på mer amerikansk truckerkultur lyfter forskarna fram tidigare årgångar av tidningen Trailer medan Transportarbetaren står för mer av arbetarrörelsens ideal.

Historieforskarna kommer att studera både anställda chaufförer, egenföretagare och så kallat falska egenföretagare, där utländska chaufförer hyrs in för att köra åkeriers lastbilar men själva får betala skatt, försäkringar och sociala avgifter.

Vad har kvinnornas intåg i branschen betytt?

– Det vågar jag inte säga. Jag vill inte gå händelserna i förväg, säger Lars Berggren.

Han pekar också på makten över arbete och kapital – och hur balansen har förändrats över tid mellan lastbilschauffören, åkaren och transportköparen.

Under hösten väntas besked från Vetenskapsrådet med flera om forskarna får sina ansökta miljoner. Lars Berggren har gott hopp och en workshop om vägens hjältar kommer att arrangeras vid Centrum för arbetarhistoria i Landskrona i slutet av året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.