Forskare vittnar om mörkret i Iran

Framtiden ser mörk ut för mänskliga och fackliga rättigheter i Iran. Det går till och med bakåt, säger Mohammad Maljoo som är forskare från Iran. Just nu är han på besök i Sverige.

De skulle ha varit tre iranier här i dag. Transport bjöd inte bara in Mohammad Maljoo utan även två fackliga aktivister från det iranska bussfacket. Men de blev stoppade med beskedet ”åker ni får ni aldrig mer komma tillbaks till Iran”.

– Jag kunde åka för att jag inte representerar någon, säger Mohammad Maljoo. Jag är oberoende forskare som inte hör till någon eller något. Så fort man blir ett kollektiv utgör man också ett hot, i varierande grad beroende på hur framgångsrikt kollektivet är.

Mohammad Maljoo forskar bland annat om arbetarrörelsen i Iran och nu är han i Sverige i fem dagar för att kasta ljus över situationen i sitt hemland. Transport har ett mångårigt engagemang i Iran som började med att bussförare i Teheran försökte bilda en fri fackförening. Flera av aktivisterna fängslades, släpptes så småningom – och fängslades på nytt. Svenska Transport har jobbat aktivt för att få aktivisterna fria, men även varit djupt engagerat i iraniernas rätt att bilda fria och oberoende fackföreningar.

En gång om året försöker Transport uppmärksamma Iran lite extra. I november förra året bjöd facket in FN:s Iranrapportör och två representanter från en iransk människorättsorganisation. Då var läget mörkt i landet med ökat antal avrättningar, barnarbete, barnäktenskap, syraattacker mot kvinnor, bakåtsträvande lagändringar, kränkning av organisationsrätten och förföljelse och tortyr av den som jobbar fackligt.

Ett år senare är läget om möjligt ännu värre, säger Mohammad Maljoo.

– Det går bakåt när det gäller lön, social trygghet, jobb och levnadsvillkor över huvud taget. Samtidigt finns det varken någon ekonomisk utveckling eller någon plan för hur vi ska skapa fler jobb.

Hur ser det ut om tio år i Iran?

– Jag vet inte, säger Mohammad Maljoo och citerar den kände ekonomen Keynes: In the long run we are all dead. I det långa loppet är vi alla döda.

Transports ordförande Lars Lindgren säger att det är viktigt med förbundets årliga uppmärksamhet kring Iran.

– Vi får inte glömma alla som sitter i fängelse och alla som jobbar för fria fackföreningar, säger han. Vi måste också regelbundet uppdatera oss om läget i landet. Vi är bara ett litet fack i det här sammanhanget, men vi gör det vi kan.

Nu väntar ett digert schema för Mohammad Maljoo till och med fredag. Han har, förutom möten med Transport, Olof Palmes center, LO och Sida, även inbokade träffar med representanter från olika politiska partier. På onsdag kväll ska han också prata på ABF i Stockholm. Mötet är öppet för allmänheten och börjar klockan 18:00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.