”Förr räckte lönen till mat, hyra och semester”

Ion Crácilin är en i uppbådet av taxichaufförer som jagar möjliga kunder vid järnvägsstationen Gara de Nord i Bukarest. Hemma tar han och hustrun hand om sitt 9-åriga barnbarn. Föräldrarna har flyttat till Grekland, för att få jobb.

Ion Crácilin kör måndag till lördag, 14–15 timmar om dagen, berättar han och gör en svepande gest mot sin gula bil. Precis som kollegorna i raderna av väntande fordon hyr han den av ett taxibolag. Ett stenkast bort ligger Transportministeriet, i en stor fyrkantig byggkloss från landets kommunistiska era.

– Jag tjänar inget på att köra taxi längre, utbrister Ion. Bolaget jag hyr av betalar ingenting för reparationer av bilen, som de ska. Bensinen ersätter de inte knappt för heller.

Ion har kört både lastbil och buss, innan han tog steget över till taxi. Precis som sina svenska kollegor hatar han att rusa fram till folk och fråga om körningar. Han gillar själva jobbet, men upplever mängder av brister inom branschen. Ion viftar med näven i luften och säger åt mig att berätta sanningen.

– Regeringen i vårt land gör narr av befolkningen! De har skapat en ekonomisk kris åt oss som tvingar min dotter, svärson och alla andra att åka utomlands för att få jobb och pengar.

Ion Crácilin har fem vuxna barn och 14 barnbarn. Ett av barnbarnen bor hos honom och hustrun eftersom föräldrarna tvingades söka arbete i Grekland. De jobbar fortfarande kvar, trots att det är ekonomisk kris även där.

– Vårt barnbarn går i skolan och vi uppfostrar henne väl. Hur fattiga vi än är gör vi vårt allra bästa.

Enligt Ion finns det ungefär 15 000 taxibilar i Bukarest. Bland dem är cirka 400–500 friåkare, som kör sin egen bil, men de motarbetas av taxibolagen.

När jag frågar hur han kan överleva på ”ingenting” förklarar Ion att det finns bra och dåliga dagar. Hans dagliga förtjänst ligger i snitt på knappt 600 kronor. Fast Ion tankar för drygt 200 kronor per dag, vilket han alltså till stor del får stå för själv.

– Taxibolagen sänker kilometertaxan hela tiden och vi får ta smällen med lägre inkomster. Allt var tio gånger bättre förr. För det första fick du betalt för ditt jobb!

Ion pekar ut 1989 som vändpunkten, det år då diktatorn Ceausescu störtades.

– Innan dess hade alla jobb med löner vi kunde betala mat och hyra för. Det gick att sätta undan pengar för att åka på semester. Efter det har allt försämrats.

Ion röstade inte i förra EU-valet och tänker inte göra det i vår heller. Men han går till vallokalen vid varje val och river sönder sin valsedel, för att den inte ska hamna i orätta händer.

– Efter revolutionen röstade jag, det var en stor och viktig händelse för alla att vi skulle få demokrati. Men valet till den så kallade regeringen och presidenten blev en stor besvikelse. Efter några år fick politikerna de där idéerna om att gå med i EU och vid folkomröstningen sa majoriteten ja.

EU strävar efter att införa samma prisnivå i öst som väst, däremot är beslutsfattarna inte ett dugg intresserade av att höja lönerna, anför Ion Crácilin.

– Unionen gör sitt bästa för att uppfostra vår industri och våra företag i kapitalistisk anda. De vill förvandla oss från producenter till konsumenter. Jag tror inte att framtiden blir bättre. Vi har hamnat i en djup svacka. En grav.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.