Förhandlingarna om ett nytt taxiavtal skjuts fram

Dagens förhandlingar mellan Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett nytt avtal ledde ingen vart. Parterna ställde in morgondagens möte och ajournerade förhandlingarna till i slutet av augusti.

Transports ombudsman Lars Mikaelsson ansvarar för taxiföraravtalet. Han är besviken över att parterna inte kom längre, innan semesterstiltjen lägger sig:

– Det går väldigt trögt. Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke.

– Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.

Ser du några öppningar?

– Det finns önskemål från bägge parter om att få in en månadslön i avtalet, men synen på hur den ska utformas spretar alldeles för mycket. Det är ju ingen mening med att bara göra en skrivning eller ange en siffra, som ingen arbetsgivare använder, säger Lars Mikaelsson.

I övrigt känns tongångarna igen. Arbetsgivarna hävdar att det inte finns några pengar att hämta. Lönsamheten är klen, i en överetablerad bransch, beskriver Transports ombudsman.

– Beställningscentralerna plockar hem det som finns så att inget blir över till chaufförerna. Växlarna är bara intresserade av att få ut så många bilar som möjligt oavsett hur mycket det dumpar branschen och förstör för åkerierna.

Förbundsordförande Lars Lindgren har redan kritiserat arbetsgivarsidan för nonchalans och ointresse. Och uttryckt farhågor om att förhandlingarna kan sluta i en konflikt, där Transport ”måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden”.

Lars Mikaelsson tar tillfället i akt och uppmanar fler taxiförare att ansluta sig till facket, för att öka styrkan vid en eventuell konflikt.

– Bytt till rätt fack och gå med! I stället för att klaga på fackanslutna kollegor om att taxiavtalet är dåligt kan du vara med och kämpa för att göra det bättre.

Mikaelsson hoppas ändå att parterna ska nå en överenskommelse utan att ta till stridsvapen.

– Både arbetsgivarna och facket måste ta sitt ansvar för branschen. Det är extra viktigt nu när vi är på väg att få striktare regler, som betyder att upphandlingsmyndigheterna ska ta hänsyn till nivåerna i kollektivavtalen. I det läget förenklar det med månadslöner. För taxiförarna finns bara garantilön, vilket allt för få arbetsgivare betalar ut. Taxi har varit en sorgebransch ända sedan avregleringen.

När blir det ett nytt avtal?

– Det borde funnits ett i dag. Vi kommer att ha löpande underhandskontakter, i mindre omfattning med arbetsgivarna under sommaren. Taxi ska inte vara ett tillfälligt påhugg utan ett riktigt yrke, anser Lars Mikaelsson.

Taxichauffören Peter Taleryd sitter med i avtalsdelegationen och var med vid dagens förhandlingar. Han hoppas också på månadslön:

– Det känns vemodigt att arbetsgivarna inte är beredda att bjuda till och sätta en vettig lönenivå. Vi har ändå lagt mycket energi på det här och försökt räkna på en lösning.

Mats Andersson från Transports avdelning i Linköping deltog också i förhandlingarna.

– Lokalt träffar vi många åkare som vill hjälpa till och förbättra branschen, men inte centralt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".