Arbetsmiljö

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

– Det har kommit ett beslut från det rumänska arbetsmiljöverket som säger att han inte har skadat sig på jobbet. Eller att vi gjort något fel mot honom eller under transporten, säger Carmen Popescu, styrelsesuppleant och ekonomiansvarig på Trans4you.

Företagets bild av händelserna skiljer sig kraftigt från Vasiles. Trans4you menar att han är ute efter att hämnas för att han inte fått ett svenskt samordningsnummer och anställning tillräckligt fort och i stället anställts av företagets rumänska bemanningsföretag.

Tillbaka till olyckan. Enligt företaget hörde Vasile av sig klagade på godset vid några tillfällen. Men han valde själv att inte ta emot hjälp. Företaget säger att de erbjöd honom att skicka dit Assistancekåren om det var något fel på hans trailer, men att han tackade nej.

– Han klagade inte på ryggen och fortsatte att jobba fram till helgen.

Att han skulle sakna kompetens för att köra godstypen förnekar företaget. Tvärtom hävdar de att han kört liknande gods 15–20 gånger.

– Han varken lastar eller lossar. Han skulle bara hämta en trailer och köra den från Göteborgs hamn till Lund. Som han gjort väldigt många gånger. Godset kom fram till destinationen utan anmärkning. Ingenting onormalt hade hänt.

Helgen efter olyckan, före akutbesöket, bodde Vasile i hytten på lastbilen vid garaget i Lomma. Enligt företaget agerade han precis som han brukar, som att han inte alls skadat sig allvarligt.

– Om man är sjuk kan man gå till vårdcentralen eller akuten. Men han var i Lomma hos oss med alla andra chaufförer. Alexandrin (vd) erbjöd sig att köra honom till sjukhus men han sa nej. Ingen hos oss hade hört eller sett att han var dålig på något sätt. Han hade skrattat, druckit och lagat mat med alla andra, säger Carmen Popescu.

 

Fotnot: Det är märkligt nog det rumänska arbetsmiljöverket som har fattat ett antal beslut i Vasiles ärende, där man i olika tvistefrågor gått med på olika parters linje. Det rumänska transportfacket SLT har valt att engagera sig i hans sak och jobbar på att få svenska myndigheter att utreda händelserna.

 

Uppdatering

2020-12-02

Efter att den här artikeln först publicerades har Transportarbetaren kontaktats av Trans4you. Företagets vd Alexandrin Popescu anser att de inte fått bemöta vissa av uppgifterna i Vasiles berättelse. I ett skriftligt genmäle framför bolaget följande:

  • Trans4you förnekar att chauffören hotades att själv få betala för en utebliven transport.
  • Företaget hävdar att de inte fick se sjukintyg eller räkning från akutmottagningen. Varken i samband med händelsen, eller senare. De ifrågasätter också varför chauffören väntat med att besöka specialist till våren efter olyckan.
  • Enligt Trans4you hade det varit omöjligt att återsäkra godset om lastsäkringen kollapsat, då konstruktionen väger 16 ton.
  • Åkeriet förnekar Vasiles uppgifter om lön. Enligt dem var månadslönen cirka 21 500 kronor netto.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

I en tidigare artikel skrev vi om flisbilsföraren Johan (fingerat namn) som skakade sönder rygg och nacke i en dålig förarstolstol på knaggliga norrländska vägar. I dag är han sjukskriven med ständig värk. Han längtar tillbaka ut på vägen och får juridisk hjälp av Transport och fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd för att få ut ersättning från Försäkringskassan.

Bra förarstol kan rädda ryggen

Arbetsmiljö. Dåliga förarstolar och skakiga vägar är en skadlig kombination. Men mätningar av vibrationer är ingen het fråga i transportbranschen. ”Satsa på bra stolar. Chaufförer som mår bra gör ett bättre jobb”, råder Volvos Göran Bergqvist. Läs andra delen i vår granskning av helkroppsvibrationer.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Räddad av världens uslaste lastbil

Davids krönika. Vilken är den viktigaste komponenten i en lastbil? Hjulen, flaket/vändskivan? Eller motorn, växellådan och hytten? Javisst, de är viktiga annars lär inte bilen funka. Men det allra viktigaste? Jo så klart förarstolen!

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.