Arbetsmiljö

Företaget nekar till ansvar för skadan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

– Det har kommit ett beslut från det rumänska arbetsmiljöverket som säger att han inte har skadat sig på jobbet. Eller att vi gjort något fel mot honom eller under transporten, säger Carmen Popescu, styrelsesuppleant och ekonomiansvarig på Trans4you.

Företagets bild av händelserna skiljer sig kraftigt från Vasiles. Trans4you menar att han är ute efter att hämnas för att han inte fått ett svenskt samordningsnummer och anställning tillräckligt fort och i stället anställts av företagets rumänska bemanningsföretag.

Tillbaka till olyckan. Enligt företaget hörde Vasile av sig klagade på godset vid några tillfällen. Men han valde själv att inte ta emot hjälp. Företaget säger att de erbjöd honom att skicka dit Assistancekåren om det var något fel på hans trailer, men att han tackade nej.

– Han klagade inte på ryggen och fortsatte att jobba fram till helgen.

Att han skulle sakna kompetens för att köra godstypen förnekar företaget. Tvärtom hävdar de att han kört liknande gods 15–20 gånger.

– Han varken lastar eller lossar. Han skulle bara hämta en trailer och köra den från Göteborgs hamn till Lund. Som han gjort väldigt många gånger. Godset kom fram till destinationen utan anmärkning. Ingenting onormalt hade hänt.

Helgen efter olyckan, före akutbesöket, bodde Vasile i hytten på lastbilen vid garaget i Lomma. Enligt företaget agerade han precis som han brukar, som att han inte alls skadat sig allvarligt.

– Om man är sjuk kan man gå till vårdcentralen eller akuten. Men han var i Lomma hos oss med alla andra chaufförer. Alexandrin (vd) erbjöd sig att köra honom till sjukhus men han sa nej. Ingen hos oss hade hört eller sett att han var dålig på något sätt. Han hade skrattat, druckit och lagat mat med alla andra, säger Carmen Popescu.

 

Fotnot: Det är märkligt nog det rumänska arbetsmiljöverket som har fattat ett antal beslut i Vasiles ärende, där man i olika tvistefrågor gått med på olika parters linje. Det rumänska transportfacket SLT har valt att engagera sig i hans sak och jobbar på att få svenska myndigheter att utreda händelserna.

 

Uppdatering

2020-12-02

Efter att den här artikeln först publicerades har Transportarbetaren kontaktats av Trans4you. Företagets vd Alexandrin Popescu anser att de inte fått bemöta vissa av uppgifterna i Vasiles berättelse. I ett skriftligt genmäle framför bolaget följande:

  • Trans4you förnekar att chauffören hotades att själv få betala för en utebliven transport.
  • Företaget hävdar att de inte fick se sjukintyg eller räkning från akutmottagningen. Varken i samband med händelsen, eller senare. De ifrågasätter också varför chauffören väntat med att besöka specialist till våren efter olyckan.
  • Enligt Trans4you hade det varit omöjligt att återsäkra godset om lastsäkringen kollapsat, då konstruktionen väger 16 ton.
  • Åkeriet förnekar Vasiles uppgifter om lön. Enligt dem var månadslönen cirka 21 500 kronor netto.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.

Kvinna som värjer sig – idébild

”Var stolta över att ni är chaufförer, tjejer!”

Debatt. Jag blir sååå skogstokig! Läste i Transportarbetaren om den stackars tjejen som kämpade som kranbilschaufför och blev så illa bemött av både kunder och en del så kallade kollegor.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.