Arbetsmiljö

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Mer än två år har gått sedan Europaparlamentet klubbade igenom en lag som skulle ge utländsk arbetskraft rätt till lika lön. Utstationeringsdirektivet. Det gäller närapå alla, utom en majoritet av de lastbilschaufförer som jobbar tillfälligt i Sverige. Deras öde avgjordes i långköraren mobilitetspaketet så sent som i år.

Utstationeringsdirektivet innebär att facken får ta strid för att svenska avtalslöner ska gälla för dem som tillfälligt jobbar i Sverige. Mobilitetspaketets löneregler för dem som kör internationell trafik gäller från 2022.

Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist
Transports Magnus Falk. Foto: Jan Lindkvist

– Men kör du som utländsk utstationerad chaufför nationellt, till exempel på ett bygge, Då gäller svenska minimilönen redan nu. Vi har inte haft något fall kring det. Men det borde vara så att botten i våra kollektivavtal blir svensk minimilön, säger Transports samhällspolitiska chef Magnus Falk.

I dagsläget finns flera kryphål som gör att åkerier som verkar regelbundet i Sverige kan komma undan både svenska skatter och löner. Hur regering och stat ska göra för att se till att de kommande hårda reglerna följs är fortfarande oklart.

– Ju tidigare vi kan ha de nya kontrollfunktionerna på plats desto bättre. Det handlar inte bara om utstationering. Utan också om regler kring cabotage, kör- och vilotider, var förarna ska sova under helgen och när chaufförer ska åka tillbaka till hemlandet.

En statlig utredning jobbar med att ta fram regler för kontroller. En del av utredningen skulle ha varit klar i slutet av november. Men den har blivit uppskjuten till den 1 mars 2021, då alla förslag ska presenteras. Transport och Magnus Falk hoppas på en ny myndighet.

– Jag kan förstå att det ibland finns motstånd till att skapa en ny myndighet. Men i det här fallet är det helt nödvändigt. Alla former av satsningar på kontroll av vägtransporterna skulle drunkna bland allt annat hos en annan myndighet.

– En ny vägkontrollmyndighet skulle också kunna jobba med att få bättre ordning på andra delar av vägtransporterna. Som taxi och buss. Jag har en känsla av att det är det här Eneroth vill, men vi får se vad som händer när utredningen kommer.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.