Företag vill ha kvar krav på skyddsfordon

Bärgaren är på plats vid den trasiga Volvon. Bakom står redan TMA-bilen med nedfälld krockkudde. Det är 30 kilometer i timmen som gäller förbi haveriplatsen. Då kommer länsbussen. I 90 blås. Chauffören pratar i mobiltelefonen och tvärbromsar först när han ser den höjda kameralinsen.

– Det är vardag för oss. Man känner vinddraget från bilarna. Det är många som över huvud taget inte saktar ner, säger Marcus Nyqvist, bärgare på Assistancekåren i Örebro.

Assistancekåren är en rikstäckande organisation med 120 anslutna privata bärgningsföretag.

I Närke heter bolaget Örebrobärgarna och i garaget finns både lätta och tunga bärgningsfordon. Vd Rickard Elvin är förbannad över Arbetsmiljöverkets velande.

Hans företag har redan fått vitesförbud från verkets inspektörer. Kravet är glasklart. Vid all bärgning på länets skyddsklassade vägar krävs TMA-fordon. Annars utdöms ett vite på 100 000 kronor. Varje gång.

– Vi valde att snabbt skaffa egna TMA-bilar för att klara Arbetsmiljöverkets krav, säger Richard Elvin. Det fanns inte tillräcklig TMA-kapacitet i länet och vi såg ingen annan möjlighet.

– Inledningsvis var vi lite skeptiska till Arbetsmiljöverks hårda linje, men den fungerar utmärkt. I dag vill ingen i personalen jobba utan TMA-skydd. Alla ser utvecklingen på vägarna med mindre och mindre hänsyn.

Örebro är ett stort trafiknav med två Europavägar som korsar varandra. Ovanpå det finns 15 riks- och länsvägar som omfattas av TMA-kravet.

I debatten hävdar skeptikerna att TMA kan vara motiverat på motorvägar och trafikintensiva riksvägar, men inte på alla andra som Trafikverket skyddsklassat.

Fast Rickard Elvin påpekar att tät trafik inte automatiskt ökar risken för bärgarna. Med många bilar på vägen blir farten ofta lägre och uppmärksamheten högre.

För Örebrobärgarna trädde viteskravet i kraft den 1 juni. Under de månader som gått har bilister vid två tillfällen kört in de uppställda skyddsfordonen. I båda fallen var det dagsljus och relativt lite trafik.

Rickard Elvin säger:

– En förare bromsade över huvudet inte, utan rammade TMA-bilen i 90 kilometer i timmen. Både föraren och passageraren, ett äldre par, klev oskadda ur personbilen.

– Man ska komma ihåg att TMA inte bara skyddar folk som jobbar ute på vägen, utan i lika hög grad bilisterna som krockar med våra fordon.

Såväl Elvin som företagets anställda bärgare och TMA-förare är oroliga för att Arbetsmiljöverket ska slå till reträtt och på nytt göra dålig arbetsmiljö till ett konkurrensmedel i branschen.

– Då hamnar vi i samma dilemma som tidigare, säger TMA-föraren Kari Saunamäki. Både kunderna och försäkringsbolagen vill ha jobbet utfört så fort och så billigt som möjligt.

– Att bara ställa upp koner är ju enklast. Men vilket skydd ger det? Vi ser ju nästan dagligen incidenter där passerande bilister mejar ner dem, trots att det står en TMA-bil framför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.