Fordonsvikt och längd skapar oro i skogsnäringen

I dag, fredag, startade skogsnäringens egen transportmässa, Mittia, i Ljusdal. Branschen präglas just nu av en sorts vakuum där alla väntar på klara besked om hur långa och tunga framtidens virkesbilar får vara. – Osäkerheten gör att åkerierna tvekar när de ska investera i nya fordon, säger Transports ombudsman Lars Mikalesson.

Logstikmässan hålls vart annat år sedan 16 år tillbaka och lockar många intressenter som sysslar med virkes- och fliskörning. I anknytning till mässan genomförde branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) också ett seminarium där flera aktuella frågor togs upp.

En av talarna var SÅ:s Ulric Långberg som hävdade att skogsindustrins logistikplanering fungerar dåligt. Trots att årstidsväxlingar och tjällossning är välkända återkommande fenomen i Sverige så drabbas många åkare hårt när industrierna plötsligt ändrar planer och köruppdrag – med hänvisning till oförutsedda händelser.

– I dag står logistiken för omkring en fjärdedel av skogsbranschen hela råvarukostnad. Jag påstår att det går att spara 15–25 procent, med bättre planering. Som åkare behöver ni få mer information från skogsbolagen, för att kunna bli effektivare, anförde Ulric Långberg.

Fast branschens mest brännande ämne är nog lastbilarna. I juni kom plötsligt nya regler som medger en höjd totalvikt på tunga lastbilar – från 60 till 64 ton.

– Vi tycker att längre och tyngre fordon är bra, men just 64 ton som gräns hade vi varken väntat eller önskat oss. 68 ton hade varit mer logiskt, förklarade Långberg.

Repliken kom under ett föredrag som hölls av Lennart Cider, Volvo Trucks, och Per Olsson från släpvagnstillverkaren Parator.

Cider och Olsson gick ingående igenom de försök som på senare år gjorts med längre och tyngre virkesbilar. ETT, En trave till, var det första där ett 30 meter långt och 90 ton tungt Volvoekipage fick dispens att rulla en viss vägsträcka i Norrbotten.

Bilen står numera på Volvos museum och har fått en efterföljare. Enligt Lennart Cider minskade utsläppen av klimatgasen koldioxid med över 20 procent per transporterat ton med ETT-bilen. Med en maxvikt på 74 ton, som många efterlyser i dag, skulle minskningen bli 10–15 procent.

– Störst bränslebesparing uppstår faktiskt vid tomkörningen, förklarade Cider. Orsaken är att man då hissar upp flera axlar.

Både Lennart Cider och Per Olsson skulle gärna se 90 tonsekipage på vägarna. Men det skulle i så fall förutsätta:

• Luftfjädring. Det uppges ge bättre stabilitet.

• Singeldäck, alltså inte två däck i änden på varje axel.

• Virkesstöttor på bil och släp med så kallade bankar, som ger hög spännkraft när lasten ska säkras.

Ute på mässfältet kunde besökarna hälsa på ExTe, företaget som för 25 år sedan tog fram bankarna – de automatiska bommarna – som gör att chaufförerna inte längre behöver kasta kätting över travarna.

Trots att uppfinningen innebar en klar förbättring av arbetsmiljön syns den sällan på nya ekipage. Högst 7-8 procent av kunderna vill ha dem, uppgav en representant för ExTe när Transportarbetaren frågade.

I andra änden av fältet hade Curt Göransson, skogsåkare från Färila, ställt upp en kran och två specialbyggda bilar, som båda får rulla med 74 ton. På dispens.

Ekipagen lockade till sig många nyfikna och flera förare skakade skeptiskt på huvudet.

– Det går aldrig att komma fram på en skogsväg med en sån där, sa en röst.

Curt Göransson höll med när Transportarbetaren fick en pratstund i åkeriets husbil:

– Personligen tycker jag att en fordonskombination på 74 ton och 27 meter vore optimalt. Då krävs det fyra travar, inte tre – det blir för högt. Och vi pratar inte om körning på skogsvägar, utan körning från virkesterminaler till industrierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.