Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Kommunal är på väg tillbaka till det fackliga samarbetet. Så här säger förbundets ordförande Tobias Baudin till Sveriges Radio i dag:

– Vi går ju in i de här las-förhandlingarna nu efter att ha haft en ordentlig intern process i LO. Vi har haft en LO-kongress och en nystart i LO och vi har fått igenom de krav som vi har ställt och vi får en transparens och inflytande i förhandlingarna.

LO:s kongress hölls på försommaren, men kraftigt bantad. På grund av coronapandemin samlades LO:s högsta beslutande organ digitalt för att ta beslut bara i akuta frågor, som valet av ny ledning. Motioner om förhandlingarna med arbetsgivarna, om turordningsregler och lagen om anställningsskydd (las), sköts upp till denna vecka. På fredag tas de upp i LO:s näst högsta beslutande organ, på ett extrainsatt och digitalt representantskap.

Parternas förhandlingar om lagen och anställningstryggheten påbörjades, på LO:s initiativ, för tre år sedan. Under hot om lagstiftning gjorde diskussionerna en omstart förra året. Varken LO, tjänstemännens PTK eller arbetsgivarnas Svenskt Näringsliv vill att lagstiftarna ska detaljstyra mer.

Flera LO-förbund hoppade dock av förhandlingarna i december förra året. Det i protest mot det som hade kommit fram från diskussioner som gäller anställningsskyddet.

Sedan dess har tre arbetsgrupper filat på ett underlag för fortsatta förhandlingar mellan parterna. En 244 sidor lång rapport finns på LO:s hemsida.

Hotet om lagstiftning blev än mer reellt i juni när statens utredare kom med sitt förslag om ny arbetsrätt. Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar, fanns med bland punkterna.

Läget är därmed skarpt när LO:s representantskap på fredag ska staka ut arbetarfackens hållning i förhandlingarna om det framtida anställningsskyddet. LO:s styrelse föreslår inför mötet att de förbund som hoppade av i vintras ska få igenom flera krav:

  • Samtliga förbund ska få insyn, vara delaktiga och kunna påverka förhandlingarna med arbetsgivarna.
  • LO ska inte medverka till att ändra reglerna om vad som är saklig grund för uppsägning.
  • Las-reglerna om saklig grund ska inte kunna skrivas bort i kollektivavtal.

LO-styrelsen poängterar också att ett eventuellt förslag till uppgörelse mellan parterna ska tas upp på ett representantskap eller en LO-kongress – som ska anta eller förkasta detta.

Detta måste dock gå undan. För att regeringen och samarbetspartierna inte ska gå vidare med att ändra arbetsrätten genom lagstiftning krävs besked från facken och arbetsgivarna senast den sista september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

Arbetsrätt. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.