Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Kommunal är på väg tillbaka till det fackliga samarbetet. Så här säger förbundets ordförande Tobias Baudin till Sveriges Radio i dag:

– Vi går ju in i de här las-förhandlingarna nu efter att ha haft en ordentlig intern process i LO. Vi har haft en LO-kongress och en nystart i LO och vi har fått igenom de krav som vi har ställt och vi får en transparens och inflytande i förhandlingarna.

LO:s kongress hölls på försommaren, men kraftigt bantad. På grund av coronapandemin samlades LO:s högsta beslutande organ digitalt för att ta beslut bara i akuta frågor, som valet av ny ledning. Motioner om förhandlingarna med arbetsgivarna, om turordningsregler och lagen om anställningsskydd (las), sköts upp till denna vecka. På fredag tas de upp i LO:s näst högsta beslutande organ, på ett extrainsatt och digitalt representantskap.

Parternas förhandlingar om lagen och anställningstryggheten påbörjades, på LO:s initiativ, för tre år sedan. Under hot om lagstiftning gjorde diskussionerna en omstart förra året. Varken LO, tjänstemännens PTK eller arbetsgivarnas Svenskt Näringsliv vill att lagstiftarna ska detaljstyra mer.

Flera LO-förbund hoppade dock av förhandlingarna i december förra året. Det i protest mot det som hade kommit fram från diskussioner som gäller anställningsskyddet.

Sedan dess har tre arbetsgrupper filat på ett underlag för fortsatta förhandlingar mellan parterna. En 244 sidor lång rapport finns på LO:s hemsida.

Hotet om lagstiftning blev än mer reellt i juni när statens utredare kom med sitt förslag om ny arbetsrätt. Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar, fanns med bland punkterna.

Läget är därmed skarpt när LO:s representantskap på fredag ska staka ut arbetarfackens hållning i förhandlingarna om det framtida anställningsskyddet. LO:s styrelse föreslår inför mötet att de förbund som hoppade av i vintras ska få igenom flera krav:

  • Samtliga förbund ska få insyn, vara delaktiga och kunna påverka förhandlingarna med arbetsgivarna.
  • LO ska inte medverka till att ändra reglerna om vad som är saklig grund för uppsägning.
  • Las-reglerna om saklig grund ska inte kunna skrivas bort i kollektivavtal.

LO-styrelsen poängterar också att ett eventuellt förslag till uppgörelse mellan parterna ska tas upp på ett representantskap eller en LO-kongress – som ska anta eller förkasta detta.

Detta måste dock gå undan. För att regeringen och samarbetspartierna inte ska gå vidare med att ändra arbetsrätten genom lagstiftning krävs besked från facken och arbetsgivarna senast den sista september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Vi riskerar att få en hård käftsmäll

Ordförandeord. Transportare, vi riskerar att ha en käftsmäll på Sveriges arbetare på ingång. Jag pratar så klart om den nya arbetsrätten, försämringarna i LAS med mera.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.