Förbunden får mer insyn i las-förhandlingar

Arbetsrätt. Förhandlingarna om anställningsskyddet är anledningen till att LO håller extra möte på fredag. De förbund som varit kritiska till fackets hållning gentemot arbetsgivarna ser ut att få igenom sina synpunkter om en öppnare process.

Kommunal är på väg tillbaka till det fackliga samarbetet. Så här säger förbundets ordförande Tobias Baudin till Sveriges Radio i dag:

– Vi går ju in i de här las-förhandlingarna nu efter att ha haft en ordentlig intern process i LO. Vi har haft en LO-kongress och en nystart i LO och vi har fått igenom de krav som vi har ställt och vi får en transparens och inflytande i förhandlingarna.

LO:s kongress hölls på försommaren, men kraftigt bantad. På grund av coronapandemin samlades LO:s högsta beslutande organ digitalt för att ta beslut bara i akuta frågor, som valet av ny ledning. Motioner om förhandlingarna med arbetsgivarna, om turordningsregler och lagen om anställningsskydd (las), sköts upp till denna vecka. På fredag tas de upp i LO:s näst högsta beslutande organ, på ett extrainsatt och digitalt representantskap.

Parternas förhandlingar om lagen och anställningstryggheten påbörjades, på LO:s initiativ, för tre år sedan. Under hot om lagstiftning gjorde diskussionerna en omstart förra året. Varken LO, tjänstemännens PTK eller arbetsgivarnas Svenskt Näringsliv vill att lagstiftarna ska detaljstyra mer.

Flera LO-förbund hoppade dock av förhandlingarna i december förra året. Det i protest mot det som hade kommit fram från diskussioner som gäller anställningsskyddet.

Sedan dess har tre arbetsgrupper filat på ett underlag för fortsatta förhandlingar mellan parterna. En 244 sidor lång rapport finns på LO:s hemsida.

Hotet om lagstiftning blev än mer reellt i juni när statens utredare kom med sitt förslag om ny arbetsrätt. Fler undantag i turordningsreglerna och ökade möjligheter för arbetsgivare att bli av med personer utan att det kostar, fanns med bland punkterna.

Läget är därmed skarpt när LO:s representantskap på fredag ska staka ut arbetarfackens hållning i förhandlingarna om det framtida anställningsskyddet. LO:s styrelse föreslår inför mötet att de förbund som hoppade av i vintras ska få igenom flera krav:

  • Samtliga förbund ska få insyn, vara delaktiga och kunna påverka förhandlingarna med arbetsgivarna.
  • LO ska inte medverka till att ändra reglerna om vad som är saklig grund för uppsägning.
  • Las-reglerna om saklig grund ska inte kunna skrivas bort i kollektivavtal.

LO-styrelsen poängterar också att ett eventuellt förslag till uppgörelse mellan parterna ska tas upp på ett representantskap eller en LO-kongress – som ska anta eller förkasta detta.

Detta måste dock gå undan. För att regeringen och samarbetspartierna inte ska gå vidare med att ändra arbetsrätten genom lagstiftning krävs besked från facken och arbetsgivarna senast den sista september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.