”Förbjud procentlön inom färdtjänsten”

– Tänk dig lön per körd kilometer för en busschaufför. Eller att biträdet i Coop-kassan får betalt per kund. Det är vidrigt med procentlön för att köra gamla och sjuka människor. Det borde förbjudas inom färdtjänst och rullstolstaxi!

Per-Eric Larsson kör rullstolstaxi för beställningscentralen Samtrans i Stockholms län. Han är upprörd och närmast spottar fram orden. Detta efter att han läst om kollegan, som på Transportarbetarens webb inte är övertygad om att fast lön är bästa sättet att komma till rätta med stressen inom samhällsbetalda resor. Chauffören gav sin reaktion på Socialdemokraternas valutspel i förra veckan om kollektivavtal och fast lön för förare av färdtjänst och skolskjuts.

– 99 av 100 chaufförer vill ha månadslön. Det är ju alldeles självklart att man inte kan jobba på ackord, när man inte har någon möjlighet att påverka sitt arbete och antalet körningar.

– Innan det nya systemet infördes körde jag färdtjänstbuss och hade i alla fall timlön. 120 kronor per timme för tre och ett halvt år sedan. Det var hundra gånger bättre. Nu har vi ingenting extra, inget ob-tillägg varken för kvällsarbete, helgjobb eller arbete på röda dagar. Jag har tvingats gå ner 3 000 kronor per månad i lön. Man kan inte försörja en familj på det här jobbet!

Att jobba på procentlön av inkört belopp är ofattbart, anser Per-Eric Larsson.

– Vi ska hämta gamla människor, som kan ligga i sängen när vi kommer. Det är förnedrande och ovärdigt för både dem och oss, att vi ska stå och trampa i hallen för att vårt körschema spricker när gamlingarna är försenade.

Per-Eric Larsson beskriver också hur förarnas lön påverkas om de fastnar i långa bilköer eller får ovälkomna körningar långt ut i ytterområdet av länet.

Kollektivavtal är självklart tycker han, men dömer i nästa stund ut Taxiföraravtalets låga grundlön som ”fjollig”.

Larsson tycker att ingångslönen för chaufförer av samhällsbetalda resor borde ligga på 23 000 kronor för att sedan öka till 25 000 till 26 000 kronor med några års erfarenhet. Liksom Transport skildrar han taximarknaden som uppåt väggarna för överetablerad efter avregleringen. Förbundet vill införa en begränsning av antalet taxibilar för att försöka hejda lönedumpningen.

– Hela systemet är ruttet med alla väntande taxibilar. Förr fanns det en chans att dra in mer pengar med procentlön, men nu… det funkar inte.

– Min åkare har inte tecknat kollektivavtal heller, så det är osäkert hur det blir med min pension. Jag har varit på honom om det några gånger, men han säger att han inte har råd.

Ytterligare ett märkligt inslag inom branschen är att förarna inte har arbetsplikt och kan tacka nej till körningar, förklarar Per-Eric Larsson.

– Det enda vi har är inloggningsplikt. Är det inte ett märkligt, när det hela tiden ska sparas och priserna pressas, att en chaufför kan vara i ett område med en körning, men ändå säga nej? Det kan ju aldrig bli billigare för skattebetalarna utan dyrare, när vi kör kors och tvärs genom länet som i en myrstack, resonerar han.

– Som heltidsanställd ska man ha månadslön. Det är så självklart som det kan bli. Att hantera människor tar tid och måste få ta tid. Därför behöver vi ett eget färdtjänstavtal. Vi ska inte ingå i taxiförarnas kollektivavtal, de gör ett helt annat arbete, poängterar Larsson.

Frågan om ett separat färdtjänstavtal har drivits av kollegor till honom i flera år, men hittills möts av kalla handen av arbetsgivarna.

Per-Eric Larsson vill sätta stopp för hela ”upphandlings-karusellen” genom att landstinget tar över all färdtjänst och driver den i egen regi med egna fordon, Han säger:

– Jag hoppas socialdemokraten Anders Ygeman håller sina vallöften om vänstern vinner valet. Annars…

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.