Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.
Close
Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.
Close

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

I kontrollrummet alldeles utanför grindarna till airside på Arlanda sitter en flygtankningsförman och en flygtankningsledare och har koll på en lång lista beställningar av tankningar. Ett lätt regn silar över landningsbanorna och det börjar bli ljust ute.

Någon kikar in och i fikarummet sitter några och tar paus. Oavsett när på dygnet du kör förbi den vita byggnaden på Fraktvägen vid Arlanda kommer lamporna i fikarummet att lysa. Det finns alltid en tankare på plats eller ute och kör tankningsbilen. För det finns alltid ett plan som snart behöver nytt jetbränsle.

Erik Hjertberg är ordförande för Transports klubb på SFS. Foto: John Antonsson
Erik Hjertberg är ordförande för Transports klubb på SFS. Foto: John Antonsson

Klubbordförande

Erik Hjertberg kommer in från morgonens flygtankningsrunda och har frigjort lite tid för att visa Transportarbetaren hur jobbet går till. Han är ordförande för Transportklubben på Stockholm Fuelling Services (SFS) och jobbar som flygtankningsförman. I det jobbet växlar han mellan att vara ute och tanka och att jobba i kontrollrummet och fördela arbetsuppgifter till kollegorna.

– Jag tycker om variationen mellan att vara inne och ute. Vi har det ganska bra här och jag trivs bra med arbetsuppgifterna, det är nog därför jag blivit kvar så länge som jag blivit, säger han.

Kristoffer Höög har koll på mätarna. Foto: John Antonsson
Kristoffer Höög har koll på mätarna. Foto: John Antonsson

Flygtankarnas arbetsplats ligger på Fraktvägen. På tomten står en fyra gigantiska bränslecisterner. Kontor, fikarum och uppställningsplatserna ligger alldeles utanför staketen till airside och säkerhetskontrollen.

Säkerhetskontroll

Varje gång en flygtankare ska in på området ska han eller hon passera en säkerhetskontroll.

– I vanliga fall går det fort. Vi har rutiner så att det ska gå snabbt att passera, säger Erik Hjertberg.

Men eftersom Transportarbetaren ska hänga med in på området tar det lite längre tid. Vi får köra en omväg till en annan säkerhetskontroll.

Flygplanen tankas med Jet A-1. I den lilla cylindern kommer ett bränsleprov upp, i den görs en okulär kontroll att allt ser okej ut. Foto: John Antonsson
Flygplanen tankas med Jet A-1. I den lilla cylindern kommer ett bränsleprov upp, i den görs en okulär kontroll att allt ser okej ut. Foto: John Antonsson

Sedan kör Erik in under terminalen med SFS eldrivna VW. Han ligger bakom en bagagevagn som stannar då en väska ramlat av och strax därpå ser han sin första kollega och tar höger.

Tankningsoperatören har redan kopplat in Kristoffer Höög. Han tankar ett flygplan från Norwegian som inte har den vanliga automatiska funktionen som slår av tankningen då det är fullt. Men han har koll på mätaren. När det är 30 kilo kvar till målvikten börjar han avsluta tankningen.

”Måste ha koll”

– Det är inte bara att trycka på en knapp, man måste ha koll, säger Kristoffer Höög.

När pumpen är avslagen är det dags att koppla ur slangen från munstycket som leder till det stora pipelinesystemet för jetbränsle som har förgreningar under nästan hela flygplatsområdet. Kristoffer Höög förbereder ett kvitto och fäster det i en klädnypa på ett metspö från Biltema och går fram till pilotens fönster och lyfter upp spöet.

Kristoffer Höög ska sätta sig i tankningsbilen och köra i väg på paus. Foto: John Antonsson
Kristoffer Höög ska sätta sig i tankningsbilen och köra i väg på paus. Foto: John Antonsson

Kristoffer Höög går till tankbilen och gör sig redo för att åka tillbaka till personalrummet.

Erik Hjertberg sätter sig på förarsätet i bilen och kör vidare. Han stannar till ett 50-tal meter från ett flygplan från Luxair, där förbereder sig Magnus Albertsson för att tanka. Han gick på sitt skift klockan 5 på morgonen och ska jobba till klockan tre på eftermiddagen.

Anpassar arbetspassen

Skiften är olika långa och flygtankarna lägger till stor del sina egna scheman genom att önska sina arbetspass i ett it-system. På så sätt kan den som vill jobba långa arbetspass göra det, och den som behöver jobba kortare pass kan göra det.

Den här morgonen började det med regn men nu har molnen skingrats och en blå himmel släpper fram höstens solljus. Den mörka asfalten på landningsbanan blir grå och resterna från regnet försvinner fort nu.

Magnus Albertsson och Erik Hjertberg växlar några ord vid tankningsbilen. Foto: John Antonsson
Magnus Albertsson och Erik Hjertberg växlar några ord vid tankningsbilen. Foto: John Antonsson

– I dag är det svalt och fint. Att det är lite blött är inte något som påverkar oss nämnvärt. Men om det blir kallare finns risken att det fryser och då blir det jobbigare, säger Magnus Albertsson.

Magnus Albertsson ska koppla i slangen till bränslesystemet. Foto: John Antonsson
Magnus Albertsson ska koppla i slangen till bränslesystemet. Foto: John Antonsson

Efter att ha kopplat på slangen i marken och i flygplanen tar han upp bränsle i ett testningsrör där det genomskinliga bränslet virvlar runt. Allt ska vara kristallklart, och det är det. Sedan är det dags att börja tanka. Han håller hela tiden handen på en säkerhetsmekanism som kallas död mans grepp. Så länge han håller i den så tankas planet. Men om någonting skulle hända och han tappar greppet avbryts tankningen direkt.

Säsongsanställda

Tillbaka i fikarummet. Janne Nilsson och Kristoffer Höög sitter framför tv:n och tar paus. Janne och Kristoffer är säsongsanställda. De kör sommarhalvåret som flygtankare och vinterhalvåret jobbar de för Swedavia med att hålla flygfältet flygbart.

Janne förklarar hur dagen ser ut.

När flygplanet tankas håller tankningsoperatören ett handtag som hela tiden måste vara intryckt. Om någonting händer och greppet släpper så avbryts tankningen genast. Foto: John Antonsson
När flygplanet tankas håller tankningsoperatören ett handtag som hela tiden måste vara intryckt. Om någonting händer och greppet släpper så avbryts tankningen genast. Foto: John Antonsson

– Du får ett jobb och åker dit. Tankar så mycket som det står i ordern. Du börjar med att parkera på ett bra sätt som gör att du inte står i vägen för någon. Det gäller alltid att jobba effektivt på en flygplats, fort ska det gå, för flygplanen ska helst vara i luften för det är där de tjänar sina pengar, säger han.

Ett par meter från soffan sitter Lena Friberg, tar sin lunch och ska snart ut och tanka igen. Hon har jobbat som flygtankare sedan under pandemin.

– En kille jag tränade thaiboxning med berättade att det behövdes folk till sommaren, så jag kom hit och hade jobb på några veckor.

Lena tar upp körkortet och visar. Hon har exakt alla behörigheter och fick jobbet.

Stanna till pensionen

– Nu har jag sagt att jag ska jobba här tills jag blir pensionär. För nu orkar jag inte byta jobb mer, säger hon.

Hon blir kvar eftersom hon trivs så bra med dem hon jobbar närmast.

– Jag tycker att det är bra att vi får välja schema själva. Jag gillar att vara ute på rampen och att vara utomhus. Tidigare jobbade jag som kock och då fick jag vara inne hela dagarna.

Lena Friberg har lunchpaus, hon trivs på jobbet och planerar att jobba kvar fram till pension. Foto: John Antonsson
Lena Friberg har lunchpaus, hon trivs på jobbet och planerar att jobba kvar fram till pension. Foto: John Antonsson

Även om hon trivs finns det saker som är jobbigare än andra.

– Allt från när man ska köra i mörkret på morgonen och 7 000 lampor blinkar. Tänk. Rött grönt gult. Sedan är det kylan om fingrarna då man ska koppla på och av på vintern. Även om vi har bra kläder så går det inte att ha hur tjocka vantar som helst, så det är den svaga punkten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Taleryd:
    28 november, 2024

    Trevlig och intressant artikel! 👍👍👍

Lästips:

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.