Genrebild taxi i Stockholm
Close
Kunden har alltid rätt – också att sitta fram. På tisdagen gick Taxi Stockholm ut med uppmaningen till chaufförerna, som straffas om de säger nej till passagerare i framsätet. (Arkivbild)
Close
corona

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Taxi Stockholms krav.
Skärmdump från Taxi Stockholms intranät, nedladdad den 17 februari.

Rädsla och vrede. Det är reaktioner hos chaufförer som kör för Taxi Stockholm och som nu, trots hög risk för smitta, beordras att fokusera på service och att låta allt vara som vanligt – för kunden. Om förarnas arbetsmiljö sägs inget alls. Taxi Stockholm säger sig bara utgå ifrån att de är friska och symtomfria.

Under rubriken ”Kunden i framsätet” la Taxi Stockholm på tisdagen upp information på sitt intranät, riktad till förare, om vad som gäller under pandemin. Till det hör att passageraren får bestämma var han eller hon ska sitta, även tätt intill en taxichaufför som kan tillhöra någon av riskgrupperna.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är ytterst beklagligt och mycket allvarligt att Taxi Stockholm uppmuntrar till att bryta mot både Folkhälsomyndighetens och Arbetsmiljöverkets rekommendationer om avstånd och skydd, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Instruktionen är djupt oroväckande. Det är förkastligt! Men profit verkar gå före liv och hälsa.

Kräver barriärskydd

Transports Stockholmsavdelning har under en längre tid krävt barriärskydd, plexiglas, mellan förare och passagerare.

Arbetsmiljöverket hanterar för närvarande frågan om ett totalt förbud för så kallade framsäteskörningar.

I likhet med andra stora beställningscentraler har Taxi Stockholm inga egna anställda förare. Alla finns hos olika underentreprenörer, åkare.

– Än en gång agerar Taxi Stockholm som arbetsgivare och tar beslut i arbetsmiljöfrågor för förare, trots att det är åkaren som har det ansvaret, kommenterar Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen, det aktuella anslaget från bolaget.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra.

Hon gjorde tillsammans med Taxi Stockholm  en riskbedömning kring covid -19 i april förra året. Bolaget gick efter det ut med information om plexiglas, men sa också att det inte var obligatoriskt. Något som Transports regionala skyddsombud önskade.

– Då sa företaget att de inte kan bestämma, eftersom de inte är arbetsgivare. Ändå bestämmer de i princip allt. Med andra ord, Taxi Stockholm bestämmer över förarnas arbetsmiljö men vill inte ta sitt ansvar för deras arbetsmiljö, säger Olivera Pobra.

Även Martin Miljeteig ser fler problem med Taxi Stockholms anslag. Det juridiska ansvaret att, tillsammans med skyddsombud, göra en riskbedömning flyttas från arbetsgivaren till den enskilda chauffören:

– Och hur ska det gå till att bedöma om en person är smittfri, ska taxichauffören kräva provsvar som på Arlanda?

Transports arbetsmiljöombudsman ser det också som mycket allvarligt att chaufförer som följer myndigheternas rekommendationer straffas: Taxi Stockholm använder sig av ett system med poängavdrag, enligt taxiförare. Förare som säger nej till framsäteskörningar flyttas ned i turordningen, och riskerar som en konsekvens att förlora körningar.

–  Den enklaste lösningen vore ju att åkaren beslutar att inga kunder ska få sitta fram. Men om man sitter fram ska det finnas bärriärskydd. I andra hand att arbetsgivaren håller med all skyddsutrustning, som munskydd och handsprit, och sanering av bilen om det finns risk att någon smittad åkt med, säger Martin Miljeteig.

Samtidigt konstaterar han att många arbetsgivare inom taxi inte ens gjort en grundläggande riskbedömning.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Taxi Stockholm, som kan kommentera instruktionen till förarna om ”Kunden i framsätet”. Hittills utan resultat. Inte heller den person som publicerade inlägget är tillgänglig.

Taxi Stockholms pressansvariga har dock i mejl svarat ”kring när och varför informationen kommit upp”: Vi ska alltid rekommendera våra kunder att sitta i baksätet men det finns stora avtal som vi är beroende av för vår överlevnad där kunden har rätt att sitta i framsätet som det avtal om färdtjänstresor som vi har. Att bryta det avtalet skulle betyda stort inkomstbortfall för förare och åkare samt eventuellt viten. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, där finns ingen avrådan från att våra kunder sitter i framsätet. Om detta ändras kommer vi också ta upp diskussionen med de kunder som har detta som krav.  

 Men Transportarbetarens fråga gällde just om Taxi Stockholm tolkar ”offentliga beslut” som att det krävs en exakt skrivning – om just taxikunder i framsätet – hos en myndighet för att det ska bli en rekommendation om avstånd.

Inte unikt

När det gäller kravet på att taxibilarna ska kunna ta fyra passagerare, varav en i framsätet, är Taxi Stockholm inte unikt. Samma sak gäller hos flera taxibolag runt om i landet. Hos en del åkare förklaras det med att det finns andra åtgärder, som munskydd, som skyddar förarna från smitta.

Men ovanligt krass framstår Taxi Stockholms formulering, riktad direkt till förarna:

”Våra kunder ska erbjudas hög service och tillgänglighet bland annat genom att de kan resa fler än tre personer med oss. Om vi tar bort platsen i framsätet blir det inte längre möjligt. För att det ska ske behövs ett officiellt beslut om en sådan begränsning och det har vi inte idag vilket innebär att kunden inte får nekas att sitta fram i bilen.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    20 april, 2021

    Fruktansvärt respektlöst av Taxi Stockholm att mot sina förare framhärda att endast en Taxi fått förbud att ha kunder i framsätet. De VET att andemeningen från Arbetsmiljöverket är att ingen ska få ha kunder utan barriärvägg. Men de försöker krypa undan sitt ansvar och menar att det beror på att vissa färdtjänstkunder ska sitta fram. I 90% av dessa fall går det ändå att sätta dem i baksätet. Kunderna förstår. Synd att inte TaxiStockholm gör det.

  2. Gustav Ingvar:
    30 mars, 2021

    Upprörande av Taxi Stockholm. Förvisso finns det inget i FHM rekommendationerna som ordagrant säger att man inte får h passagerare i framsätet. Men det finns rekommendationer om avstånd...
    Idag sände Taxi Stockholm ut följande:

    Detta har hänt

    I slutet av förra veckan fick vi information om ett beslut från Arbetsmiljöverket gällande att ett av våra anslutna åkerier måste montera skärmskydd och inte ta emot passagerare i framsätet. Det aktuella åkeriet har vidtagit åtgärder och monterade sitt/sina fordon i fredags.

    Dock misstänker vi att Transport från och med tisdag 30 mars kommer att utföra kontroller på våra bilar med avsikt att utfärda fler skyddsombudsstopp.

    Vi har sedan juni 2020 haft löpande avstämningar med Arbetsmiljöverket och de har varit mycket nöjda med alla de åtgärder som vi vidtagit. Skulle du mot förmodan råka ut för ett skyddsombudsstopp så kontakta Arbetsmiljöverket omgående, så kommer de med största sannolikhet att häva stoppet direkt.

  3. Bengt Roeck-Hansen:
    20 februari, 2021

    Bra artikel. Ingen sitter i framsätet I min bil. Helt korkat att tillåta nu när en ev 3e våg är på g. Ingen I på HK bestämmer över min hälsa. JAG och ingen annan avgör om framsätet ska användas. Dom som hotar med poängavdrag uppe på HK borde anmälas

  4. Pål Hammarstedt:
    18 februari, 2021

    Ett icke problem, förstoras till ett problem.
    Transportarbetaren bör skriva med mycket mindre
    bokstäver.

  5. Marianne Klarberg:
    17 februari, 2021

    När det gäller Färdtjänst så är det så att vissa av de resenärerna får sitta fram om de vill och detta får de betala extra för, men chauffören ser aldrig röken av den pengen trots att det är chauffören som eventuellt riskerar sin hälsa. Det vore ju rimligt med ett risktillägg om kunden ska propsa på att sitta fram.

  6. Björn Breivik:
    17 februari, 2021

    Taxi Stockholm: skämmes!

Lästips:

Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

S vill se ökade kontroller på vägarna

Debatt. För tusentals svenskar är vägarna den dagliga arbetsplatsen. Precis som på vilken arbetsplats som helst måste även Sveriges yrkesförare kunna lita på att de varje dag möts av schysta arbetsvillkor.

”Tillsammans är vi starkare”

Facklig info. Hamburgarna fräser på gasolgrillen utanför Iggesunds bruk i Hälsingland. Transport, Pappers, GS och LO bjuder gemensamt in sina medlemmar till lunch och facklig information. Flera väntar på att en omtalad Gladiator-vinnare från hamnen ska dyka upp.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.