Genrebild taxi i Stockholm
Close
Kunden har alltid rätt – också att sitta fram. På tisdagen gick Taxi Stockholm ut med uppmaningen till chaufförerna, som straffas om de säger nej till passagerare i framsätet. (Arkivbild)
Close
corona

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Taxi Stockholms krav.
Skärmdump från Taxi Stockholms intranät, nedladdad den 17 februari.

Rädsla och vrede. Det är reaktioner hos chaufförer som kör för Taxi Stockholm och som nu, trots hög risk för smitta, beordras att fokusera på service och att låta allt vara som vanligt – för kunden. Om förarnas arbetsmiljö sägs inget alls. Taxi Stockholm säger sig bara utgå ifrån att de är friska och symtomfria.

Under rubriken ”Kunden i framsätet” la Taxi Stockholm på tisdagen upp information på sitt intranät, riktad till förare, om vad som gäller under pandemin. Till det hör att passageraren får bestämma var han eller hon ska sitta, även tätt intill en taxichaufför som kan tillhöra någon av riskgrupperna.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är ytterst beklagligt och mycket allvarligt att Taxi Stockholm uppmuntrar till att bryta mot både Folkhälsomyndighetens och Arbetsmiljöverkets rekommendationer om avstånd och skydd, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Instruktionen är djupt oroväckande. Det är förkastligt! Men profit verkar gå före liv och hälsa.

Kräver barriärskydd

Transports Stockholmsavdelning har under en längre tid krävt barriärskydd, plexiglas, mellan förare och passagerare.

Arbetsmiljöverket hanterar för närvarande frågan om ett totalt förbud för så kallade framsäteskörningar.

I likhet med andra stora beställningscentraler har Taxi Stockholm inga egna anställda förare. Alla finns hos olika underentreprenörer, åkare.

– Än en gång agerar Taxi Stockholm som arbetsgivare och tar beslut i arbetsmiljöfrågor för förare, trots att det är åkaren som har det ansvaret, kommenterar Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen, det aktuella anslaget från bolaget.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra.

Hon gjorde tillsammans med Taxi Stockholm  en riskbedömning kring covid -19 i april förra året. Bolaget gick efter det ut med information om plexiglas, men sa också att det inte var obligatoriskt. Något som Transports regionala skyddsombud önskade.

– Då sa företaget att de inte kan bestämma, eftersom de inte är arbetsgivare. Ändå bestämmer de i princip allt. Med andra ord, Taxi Stockholm bestämmer över förarnas arbetsmiljö men vill inte ta sitt ansvar för deras arbetsmiljö, säger Olivera Pobra.

Även Martin Miljeteig ser fler problem med Taxi Stockholms anslag. Det juridiska ansvaret att, tillsammans med skyddsombud, göra en riskbedömning flyttas från arbetsgivaren till den enskilda chauffören:

– Och hur ska det gå till att bedöma om en person är smittfri, ska taxichauffören kräva provsvar som på Arlanda?

Transports arbetsmiljöombudsman ser det också som mycket allvarligt att chaufförer som följer myndigheternas rekommendationer straffas: Taxi Stockholm använder sig av ett system med poängavdrag, enligt taxiförare. Förare som säger nej till framsäteskörningar flyttas ned i turordningen, och riskerar som en konsekvens att förlora körningar.

–  Den enklaste lösningen vore ju att åkaren beslutar att inga kunder ska få sitta fram. Men om man sitter fram ska det finnas bärriärskydd. I andra hand att arbetsgivaren håller med all skyddsutrustning, som munskydd och handsprit, och sanering av bilen om det finns risk att någon smittad åkt med, säger Martin Miljeteig.

Samtidigt konstaterar han att många arbetsgivare inom taxi inte ens gjort en grundläggande riskbedömning.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Taxi Stockholm, som kan kommentera instruktionen till förarna om ”Kunden i framsätet”. Hittills utan resultat. Inte heller den person som publicerade inlägget är tillgänglig.

Taxi Stockholms pressansvariga har dock i mejl svarat ”kring när och varför informationen kommit upp”: Vi ska alltid rekommendera våra kunder att sitta i baksätet men det finns stora avtal som vi är beroende av för vår överlevnad där kunden har rätt att sitta i framsätet som det avtal om färdtjänstresor som vi har. Att bryta det avtalet skulle betyda stort inkomstbortfall för förare och åkare samt eventuellt viten. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, där finns ingen avrådan från att våra kunder sitter i framsätet. Om detta ändras kommer vi också ta upp diskussionen med de kunder som har detta som krav.  

 Men Transportarbetarens fråga gällde just om Taxi Stockholm tolkar ”offentliga beslut” som att det krävs en exakt skrivning – om just taxikunder i framsätet – hos en myndighet för att det ska bli en rekommendation om avstånd.

Inte unikt

När det gäller kravet på att taxibilarna ska kunna ta fyra passagerare, varav en i framsätet, är Taxi Stockholm inte unikt. Samma sak gäller hos flera taxibolag runt om i landet. Hos en del åkare förklaras det med att det finns andra åtgärder, som munskydd, som skyddar förarna från smitta.

Men ovanligt krass framstår Taxi Stockholms formulering, riktad direkt till förarna:

”Våra kunder ska erbjudas hög service och tillgänglighet bland annat genom att de kan resa fler än tre personer med oss. Om vi tar bort platsen i framsätet blir det inte längre möjligt. För att det ska ske behövs ett officiellt beslut om en sådan begränsning och det har vi inte idag vilket innebär att kunden inte får nekas att sitta fram i bilen.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengt Roeck-Hansen:
    20 februari, 2021

    Bra artikel. Ingen sitter i framsätet I min bil. Helt korkat att tillåta nu när en ev 3e våg är på g. Ingen I på HK bestämmer över min hälsa. JAG och ingen annan avgör om framsätet ska användas. Dom som hotar med poängavdrag uppe på HK borde anmälas

  2. Pål Hammarstedt:
    18 februari, 2021

    Ett icke problem, förstoras till ett problem.
    Transportarbetaren bör skriva med mycket mindre
    bokstäver.

  3. Marianne Klarberg:
    17 februari, 2021

    När det gäller Färdtjänst så är det så att vissa av de resenärerna får sitta fram om de vill och detta får de betala extra för, men chauffören ser aldrig röken av den pengen trots att det är chauffören som eventuellt riskerar sin hälsa. Det vore ju rimligt med ett risktillägg om kunden ska propsa på att sitta fram.

  4. Björn Breivik:
    17 februari, 2021

    Taxi Stockholm: skämmes!

Lästips:

Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Transportarbetarens logga

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

”Vidrigt att skylla på pandemin”

Debatt. Performiq, ni vägrar att ta konsekvenser av era handlingar, vilket jag kan förstå. Ett erkännande av sanningen skulle se riktigt illa ut för er. Med största sannolikhet skulle fler än jag ifrågasätta om ni ska få fortsätta bedriva er verksamhet.

Manifestation på bron mellan Sverige och Norge

Facket. Måndagen den 1 mars hålls en flaggmanifestation till stöd för pendlare som drabbats av den stängda riksgränsen. Folk från Transports avdelning i Uddevalla finns på plats på Gamla Svinesundsbron.

Fler ska jobba mer på a-kassan

A-kassan. Transports a-kassa förstärker med tolv personer för att klara ökad arbetsbelastning. Och ska hjälpa den utsatta Alfa-kassan, vars medlemmar får vänta på ersättning i upp till fem månader.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2021

Tvisten om taxiförarnas löner rullar vidare

Taxi. Transports konfliktvarsel hänger fortfarande över taxibranschen. Under tisdagen har fack och arbetsgivare haft nya överläggningar med de utsedda medlarna. Om ingen uppgörelse nås inleds stridsåtgärderna på måndag nästa vecka.

Avtal 2021

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

Avtal 2021

Medling i gång i taxitvisten

Taxi. Nästa vecka bryter den varslade konflikten ut för taxiförarna, om parterna inte enats upp uppgörelse. Under måndagen har Transports förhandlare träffat de utsedda medlarna.

Avtal 2021

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.