Genrebild taxi i Stockholm
Close
Kunden har alltid rätt – också att sitta fram. På tisdagen gick Taxi Stockholm ut med uppmaningen till chaufförerna, som straffas om de säger nej till passagerare i framsätet. (Arkivbild)
Close
corona

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Taxi Stockholms krav.
Skärmdump från Taxi Stockholms intranät, nedladdad den 17 februari.

Rädsla och vrede. Det är reaktioner hos chaufförer som kör för Taxi Stockholm och som nu, trots hög risk för smitta, beordras att fokusera på service och att låta allt vara som vanligt – för kunden. Om förarnas arbetsmiljö sägs inget alls. Taxi Stockholm säger sig bara utgå ifrån att de är friska och symtomfria.

Under rubriken ”Kunden i framsätet” la Taxi Stockholm på tisdagen upp information på sitt intranät, riktad till förare, om vad som gäller under pandemin. Till det hör att passageraren får bestämma var han eller hon ska sitta, även tätt intill en taxichaufför som kan tillhöra någon av riskgrupperna.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är ytterst beklagligt och mycket allvarligt att Taxi Stockholm uppmuntrar till att bryta mot både Folkhälsomyndighetens och Arbetsmiljöverkets rekommendationer om avstånd och skydd, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Instruktionen är djupt oroväckande. Det är förkastligt! Men profit verkar gå före liv och hälsa.

Kräver barriärskydd

Transports Stockholmsavdelning har under en längre tid krävt barriärskydd, plexiglas, mellan förare och passagerare.

Arbetsmiljöverket hanterar för närvarande frågan om ett totalt förbud för så kallade framsäteskörningar.

I likhet med andra stora beställningscentraler har Taxi Stockholm inga egna anställda förare. Alla finns hos olika underentreprenörer, åkare.

– Än en gång agerar Taxi Stockholm som arbetsgivare och tar beslut i arbetsmiljöfrågor för förare, trots att det är åkaren som har det ansvaret, kommenterar Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen, det aktuella anslaget från bolaget.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra.

Hon gjorde tillsammans med Taxi Stockholm  en riskbedömning kring covid -19 i april förra året. Bolaget gick efter det ut med information om plexiglas, men sa också att det inte var obligatoriskt. Något som Transports regionala skyddsombud önskade.

– Då sa företaget att de inte kan bestämma, eftersom de inte är arbetsgivare. Ändå bestämmer de i princip allt. Med andra ord, Taxi Stockholm bestämmer över förarnas arbetsmiljö men vill inte ta sitt ansvar för deras arbetsmiljö, säger Olivera Pobra.

Även Martin Miljeteig ser fler problem med Taxi Stockholms anslag. Det juridiska ansvaret att, tillsammans med skyddsombud, göra en riskbedömning flyttas från arbetsgivaren till den enskilda chauffören:

– Och hur ska det gå till att bedöma om en person är smittfri, ska taxichauffören kräva provsvar som på Arlanda?

Transports arbetsmiljöombudsman ser det också som mycket allvarligt att chaufförer som följer myndigheternas rekommendationer straffas: Taxi Stockholm använder sig av ett system med poängavdrag, enligt taxiförare. Förare som säger nej till framsäteskörningar flyttas ned i turordningen, och riskerar som en konsekvens att förlora körningar.

–  Den enklaste lösningen vore ju att åkaren beslutar att inga kunder ska få sitta fram. Men om man sitter fram ska det finnas bärriärskydd. I andra hand att arbetsgivaren håller med all skyddsutrustning, som munskydd och handsprit, och sanering av bilen om det finns risk att någon smittad åkt med, säger Martin Miljeteig.

Samtidigt konstaterar han att många arbetsgivare inom taxi inte ens gjort en grundläggande riskbedömning.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Taxi Stockholm, som kan kommentera instruktionen till förarna om ”Kunden i framsätet”. Hittills utan resultat. Inte heller den person som publicerade inlägget är tillgänglig.

Taxi Stockholms pressansvariga har dock i mejl svarat ”kring när och varför informationen kommit upp”: Vi ska alltid rekommendera våra kunder att sitta i baksätet men det finns stora avtal som vi är beroende av för vår överlevnad där kunden har rätt att sitta i framsätet som det avtal om färdtjänstresor som vi har. Att bryta det avtalet skulle betyda stort inkomstbortfall för förare och åkare samt eventuellt viten. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, där finns ingen avrådan från att våra kunder sitter i framsätet. Om detta ändras kommer vi också ta upp diskussionen med de kunder som har detta som krav.  

 Men Transportarbetarens fråga gällde just om Taxi Stockholm tolkar ”offentliga beslut” som att det krävs en exakt skrivning – om just taxikunder i framsätet – hos en myndighet för att det ska bli en rekommendation om avstånd.

Inte unikt

När det gäller kravet på att taxibilarna ska kunna ta fyra passagerare, varav en i framsätet, är Taxi Stockholm inte unikt. Samma sak gäller hos flera taxibolag runt om i landet. Hos en del åkare förklaras det med att det finns andra åtgärder, som munskydd, som skyddar förarna från smitta.

Men ovanligt krass framstår Taxi Stockholms formulering, riktad direkt till förarna:

”Våra kunder ska erbjudas hög service och tillgänglighet bland annat genom att de kan resa fler än tre personer med oss. Om vi tar bort platsen i framsätet blir det inte längre möjligt. För att det ska ske behövs ett officiellt beslut om en sådan begränsning och det har vi inte idag vilket innebär att kunden inte får nekas att sitta fram i bilen.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    20 april, 2021

    Fruktansvärt respektlöst av Taxi Stockholm att mot sina förare framhärda att endast en Taxi fått förbud att ha kunder i framsätet. De VET att andemeningen från Arbetsmiljöverket är att ingen ska få ha kunder utan barriärvägg. Men de försöker krypa undan sitt ansvar och menar att det beror på att vissa färdtjänstkunder ska sitta fram. I 90% av dessa fall går det ändå att sätta dem i baksätet. Kunderna förstår. Synd att inte TaxiStockholm gör det.

  2. Gustav Ingvar:
    30 mars, 2021

    Upprörande av Taxi Stockholm. Förvisso finns det inget i FHM rekommendationerna som ordagrant säger att man inte får h passagerare i framsätet. Men det finns rekommendationer om avstånd...
    Idag sände Taxi Stockholm ut följande:

    Detta har hänt

    I slutet av förra veckan fick vi information om ett beslut från Arbetsmiljöverket gällande att ett av våra anslutna åkerier måste montera skärmskydd och inte ta emot passagerare i framsätet. Det aktuella åkeriet har vidtagit åtgärder och monterade sitt/sina fordon i fredags.

    Dock misstänker vi att Transport från och med tisdag 30 mars kommer att utföra kontroller på våra bilar med avsikt att utfärda fler skyddsombudsstopp.

    Vi har sedan juni 2020 haft löpande avstämningar med Arbetsmiljöverket och de har varit mycket nöjda med alla de åtgärder som vi vidtagit. Skulle du mot förmodan råka ut för ett skyddsombudsstopp så kontakta Arbetsmiljöverket omgående, så kommer de med största sannolikhet att häva stoppet direkt.

  3. Bengt Roeck-Hansen:
    20 februari, 2021

    Bra artikel. Ingen sitter i framsätet I min bil. Helt korkat att tillåta nu när en ev 3e våg är på g. Ingen I på HK bestämmer över min hälsa. JAG och ingen annan avgör om framsätet ska användas. Dom som hotar med poängavdrag uppe på HK borde anmälas

  4. Pål Hammarstedt:
    18 februari, 2021

    Ett icke problem, förstoras till ett problem.
    Transportarbetaren bör skriva med mycket mindre
    bokstäver.

  5. Marianne Klarberg:
    17 februari, 2021

    När det gäller Färdtjänst så är det så att vissa av de resenärerna får sitta fram om de vill och detta får de betala extra för, men chauffören ser aldrig röken av den pengen trots att det är chauffören som eventuellt riskerar sin hälsa. Det vore ju rimligt med ett risktillägg om kunden ska propsa på att sitta fram.

  6. Björn Breivik:
    17 februari, 2021

    Taxi Stockholm: skämmes!

Lästips:

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.