Förare och åkare i gemensam protest mot fusket ”Schyssta villkor i åkeri, annars blir det slaveri!”

Det var en av parollerna som uppåt 300 chaufförer och åkare ropade vid lördagens demonstration mot lönedumpning, fiffel och osund konkurrens i åkerinäringen. I täten för tåget, som gick i centrala Göteborg, rullade ett 30-tal lastbilar.

När kortegen nådde Götaplatsen, i hjärtat av Göteborg, väntade flera talare. En av dem var Transports förbundsordförande, Lars Lindgren. Från ett trailerflak sa han:

– Jag brukar framhålla att konkurrens är bra. Men det måste vara på lika villkor. Så är det inte i åkerinäringen i dag. Vi ser ett utbrett fusk och människor utnyttjas å det grövsta.

– Vi accepterar inte att vår åkeribransch behandlas som något som katten släpat in. Politikerna måste ta sitt ansvar. De kan inte fortsätta luta sig mot marknadstalibanerna i Bryssel. Kollektivavtal ska gälla i Sverige! Och avtalen ska gälla alla som jobbar här!

Transportbasen betonade att facket inte har något emot att utländska förare kommer och jobbar i Sverige. Men det ska vara lika lön och samma spelregler för alla, inklusive likhet när det gäller indrivning av böter för ”de som inte sköter sig”.

Initiativtagare till demonstrationen var Transports Göteborgsavdelning, Sveriges Åkeriföretag och TIA, Truckers International Association. Från Transport har chauffören Freddy Welle varit en pådrivande kraft. Han var rörd när han tog mikrofonen:

– Jag är så stolt över att se så mycket gubbar här. Så många chaufförer och åkare! Kan inte ”käringarna” där upp i Stockholm se till att ordna bra villkor för vår bransch, då ska vi kräva infrastrukturministerns avgång!

Flera talare uppmärksammade det faktum att fack och åkeriarbetsgivare nu gått samman i en gemensam aktion, med krav på bättre tillsyn och nya regleringar. I täten för det fotvandrande demonstrationståget hamnade Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström. Han såg inte 100-procentigt bekväm ut när Transports röda fanor kom alltför nära.

Fast i talet visade Lindström att parterna har en samsyn när det gäller utvecklingen i svensk åkerinäring:

– Vi har ett gigantiskt problem. Fortsätter utvecklingen kommer vi att förlora jobb, företag och stora skatteintäkter. Tillsyn och kontroller fungerar väldigt, väldigt dåligt. Det måste bli bättre.

Johan Lindström tog sedan upp avregleringarna inom EU. Utan att specifikt nämna cabotaget var han bekymrad över de planer som finns på att släppa den tillfälliga inrikestrafiken helt fri efter 2014.

Thomas Morell arbetar på Sveriges Åkeriföretag i Skara. På Götaplatsen vittnade han om hur bristen på kontroll och tillsyn längs vägarna öppnat för kriminella aktörer. Han efterlyste mer resurser till trafikpolisen och en skärpning av lagstiftningen.

På talarlistan fanns också riksdagsmännen Monica Green och Sten Bergheden.

Green, som är socialdemokrat, anklagade regeringen för passivitet – trots att ett enigt trafikutskott lagt fram en lång rad förslag till åtgärder:

– Vi måste få en bättre nationell samordning mellan olika myndigheter. Vi vill att polisen får rätt att ”klampa” fast bilar, för att kunna driva in böter effektivt. Det är nödvändigt att skynda på arbetet med att åtgärda falskt egenföretagande.

– Från socialdemokraternas sida förstår vi inte varför det tar så lång tid. Inför den holländska modellen i Sverige också! Passar den inte precis här, så låt oss göra en egen variant.

Sten Bergheden, moderat, försvarade regeringen. Han ansåg att åtgärder redan har vidtagits, exempelvis krav på vinterdäck på tunga fordon. Fler initiativ kommer, utlovade Bergheden.

Efter två timmar avslutades demonstrationen. Fler aktioner kommer nästa år, uppger Transports Göteborgsavdelning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".