Förare i Taxi Göteborg kan bli utan kollektivavtal

Taxi Göteborg vill slippa ifrån chaufförernas kollektivavtal, åtminstone i dess nuvarande tappning. Första steget är taget för att bli av med den enhetsanslutning som gjort att alla åkerier i Taxi Göteborg automatiskt blir avtalsbundna. – Det är allvarligt om Taxi Göteborg fullföljer planerna, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Taxi Göteborg är både ett bolag och en ekonomisk förening, med omkring 200 anslutna medlemsåkerier.

Så sent som i maj 2010 fick beställningscentralen Transports seriositetsmärkning, ”Schysta villkor.” Den viktigaste förutsättningen för de gula klisterdekalerna är att arbetsgivaren tecknar kollektivavtal.

Taxi Göteborg har i många år haft enhetsanslutningen inskriven i föreningens stadgar. Den innebär att alla åkerier som ingår i växeln förbinder sig att följa kollektivavtalet och ordna försäkringar för chaufförerna.

Nyligen höll Taxi Göteborg stämma. På dagordningen fanns ett förslag om att avskaffa enhetsanslutningen. Det kräver i så fall att taxiföreningen både ändrar sina egna stadgar och lämnar Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Lennart Hamnered är styrelseordförande i Taxi Göteborg. Han säger:

– En majoritet av våra medlemmar önskar detta. Den främsta orsaken är svårigheterna att komma överens med Transport om vad som ska räknas som arbetstid.

Enligt Hamnered handlar tvisten om den tid som taxiföraren är inloggad i växeln, respektive arbetad tid.

Bakgrunden kan spåras till den omdebatterade procentlönen i kollektivavtalet. En stor majoritet av landets förare kör i dag på rakt ackord – oftast 37–38 procent på inkörda pengar.

Det är vanligt att taxichaufförer disponerar bilen halva dygnet. Många förare är i tjänst uppåt tolv timmar per dygn, för att få ihop en lön som går att leva på. Men. På grund av en kraftig överetablering blir det mycket väntetid.

Lennart Hamnered hävdar att åkarnas mål inte är att smita undan betalning för arbetad tid.

– Vid kontroller ser vi att förare varit inloggade i elva, tolv timmar. Men allt är inte arbetad tid. Om det skulle vara det, är det ett brott mot arbetstidsreglerna. Våra åkare vill ha en ny tolkning av kollektivavtalet. Tyvärr säger Transports Göteborgsavdelning nej.

Hamnered sticker inte under stol med att det Taxi Göteborg främst vill ha är delade pass. Arbetsgivarna ska kunna skicka hem förarna några timmar mitt på dagen, utan lön. Transport har sagt benhårt nej när frågan väckts i avtalsförhandlingarna.

– Vår förhoppning är att vi ska kunna hitta en lösning som är acceptabel för båda parter, avslutar Hamnered.

Karin Peterson, ombudsman i Göteborgsavdelningen, menar att Taxi Göteborgs agerande bottnar i dålig lönsamhet. Avdelningen har haft många tvister där åkarna inte velat betala för den arbetstid som chaufförerna redovisar.

Transports ordförande Lars Lindgren är mycket kritisk till Taxi Göteborgs utspel:

– Det här är ett grundskott mot den svenska modellen. Frågan är mycket större än Taxi Göteborg. Det kan mycket väl bli spridningseffekter. Jag kommer att ta upp saken i LO.

– Än en gång framstår taxiförare som tjänstehjon. Man ska stå på pass och få betalt bara när det finns körning. Taxi har blivit en experimentverkstad som visar hur illa det kan gå när marknaden får fritt spelrum. Blir det allvar kommer vi att kräva kollektivavtal med alla enskilda åkerier som kör för Taxi Göteborg.

Enligt uppgift har enhetsanslutningen ifrågasatts även i Taxi Stockholm. Beställningscentralens styrelseordförande Dimitrios Faniadis svarar undvikande när frågan ställs om bolagets planer:

– Det kan hända att en och annan åkare vill ha den här diskussionen. Men det är inte aktuellt just nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.