Fokus på lastbilar i valet

Åkeribranschen är het inför valet på söndag. Debatten handlar om hur illojal konkurrens ska stoppas. Andra Transportfrågor har inte synts till i utfrågningar och utspel

I måndags kväll drog en debatt om kollektivavtal och offentliga upphandlingar en publik på över hundra personer. Transports Stockholmsavdelning arrangerade – och bland åhörarna fanns både fackliga, branschfolk och politiker.

Frågan är stor för transportare som kör taxi, jobbar med bevakning eller renhållning: Ska kommuner och landsting kräva kollektivavtal och/eller schysta villkor för dem som gör jobbet när verksamheter går ut på anbud?

Debatten i ABF-huset i Stockholm gav besked om att Moderaterna och Kristdemokraterna inte är inne på den linjen.

Men i valrörelsen, som den speglas i tv, tidningar och på sociala medier, är det en annan Transportfråga som fått störst fokus. Där ligger fokus på lönedumpning och illojal konkurrens i åkeribranschen.

– Löfven och Sjöstedt lyfte frågan inför EU-valet, kommenterar Transports förbundssekreterare Markus Pettersson, nöjd med att både Socialdemokraternas och Vänsterpartiets ledare såg till att situationen på vägarna blev en valfråga i våras.

Åkeridebatten inför söndagens riksdagsval handlar mest om en kilometerskatt, eller slitageavgift som den också kallas, helt enkelt en ny skatt för all tung trafik på de svenska vägarna. De rödgröna partierna är för den.

Statsministerkandidaten Stefan Löfven möttes av kritik på Twitter när han beskrev sin linje i SVT:s utfrågning. Och därefter har forskaren Henrik Sternberg fört fram att en kilometerskatt kan påverka den svenska åkerinäringen i både positivt och negativt.

– Transports frågor om villkoren på arbetsmarknaden har aldrig varit så mycket i fokus som under årets två valrörelser, säger Markus Pettersson. Vi har tillsammans med LO fått med oss Socialdemokraterna i och med partiets tiopunktsprogram med ordningsregler för arbetsmarknaden.

Ändå tycker han att villkoren vid upphandling borde ha blivit en större fråga.

– Socialdemokraternas utspel om taxibranschen och upphandlingar i förra veckan fick tyvärr ingen större spin off.

Markus Pettersson saknar dessutom bemanningsfrågan helt i valdebatten.

– När jag kommer ut på terminaler och lager är bemanningsföretag och inhyrning den absolut största frågan bland våra medlemmar, säger han. Även om vi i facken delvis har skapat trösklar för att ersätta anställda med inhyrda så borde debatten handla om lagstiftning som stärker återanställningsrätt eller begränsar andelen inhyrda på en arbetsplats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.