Flyktingström ger nya jobb – och utmaningar för väktare

Med 40 000 nya asylsökande bara i oktober kan antalet jobb för väktare explodera. Flyktingboenden ska bevakas – både mot hot utifrån och för att hindra konflikter inom verksamheten.

Under tre dagar samlas 15 väktare, som är fackliga utbildare på väktarskolan och i de flesta fall skyddsombud, till en informatörsträff på Transport i Stockholm. De trimmas med kunskap inför sin egen undervisning om arbetsmiljö, kollektivavtal och andra tunga fackliga frågor för väktare.

– Just nu behövs utbildning och diskussioner om att möta människor som har upplevt kriser, säger Jerker Nilsson, ansvarig för bevakningsavtalet på Transport och förbundets ansvariga för de fackliga informatörerna inom Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Bya).

– Väktarna måste få verktyg för att jobba med människorna i den flyktingström som når Sverige i höst. Det behövs mera utbildning och facklig undervisning eftersom verkligheten med så många människor på flykt också skapar nya jobb i vår bransch.

Ett inslag på höstens informatörsträff blev därför ett seminarium med psykologen Alexander Tilly, expert på konflikter, hot och våld.

Oscar Nilsson är en av deltagarna, han berättar om läget i Malmö:

– Den senaste tiden har ett enda bevakningsföretag fått 14 eller 15 nya uppdrag där väktare ska finnas dygnet runt vid olika flyktingboenden. För varje uppdrag behövs fyra personer … så efterfrågan på väktare är extrem just nu.

– Det måste till en ordentlig riskanalys inför de uppdragen, säger Johan Backhans, väktare i Västerås. Väktarna behöver rätt utbildning och utrustning plus tydliga instruktioner. Och för de fall när det går snabbt krävs en grundplan som till exempel innebär dubbelbemanning från start.

Tommy Wallin, väktare i Eskilstuna och ordförande i Transports Sörmlandsavdelning, är också med på informatörsträffen.

– De här uppdragen kräver erfarna väktare med social kompetens, säger han. Många av dem vi möter kommer från länder där uniformer är ett hot – och det gör att vi måste bygga upp ett förtroende med dem.

Samtidigt måste väktarna bevaka och skydda boendena från människor som visar sitt missnöje med situationen genom att bränna ner byggnader och ge sig på flyktingarna.

– Dem kommer vi aldrig åt när handlar om att bygga relationer, säger Tommy Wallin.

Även arbetsgivarna i branschen har konstaterat att en ny situation råder när många fler flyktingar kommer hit och dessutom möts av hot och bränder.  Björn Ericsson är branschexpert på Almega säkerhetsföretagen:

– Det börjar bli ansträngt ute på företagen, säger han. Många väktare jobbar mycket övertid just nu, och frågan är hur länge det kan fungera.

Han berättar om en intensiv och så gott som daglig kontakt med de olika säkerhetsföretagen, myndigheterna som Migrationsverket samt Bya och Transport. Övertiden, behovet av utbildning och fortbildning samt hur riskbedömningar ska gå till är några av de frågor som ventileras.

– En riskbedömning för bevakningen av ett flyktingboende innehåller de gamla vanliga variablerna, säger Björn Ericsson. Men den måste också ta upp sådant som smittorisker och språkfrågan när de boende inte pratar engelska.

Transports Jerker Nilsson räknar med att en fortsatt ström av flyktingar kräver fler ämneslärare och kursledare på Byas väktarskola.

– Och det kommer att behövas ännu mer undervisning om arbetsmiljö och fackliga frågor, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.