Flygplanen måste byggas på annat sätt

Lastaren och huvudskyddsombudet Peter Andreasson på Skavsta flygplats har deltagit i projektet från start. Flygplanens konstruktion med trånga lastutrymmen längst ner är det allvarligaste problemet, anser han.

Viktigast med projektet är kartläggningen av var flygplatsarbetarnas jobb är som tyngst, poängterar Peter Andreasson. Så att man verkligen kan göra förbättringarna på rätt ställe. Själv tycker han att de slitsammaste momenten är de manuella lyften från lastvagnen till lastbandet och tvärtom, liksom arbetet i framåtböjd ställning i planens trånga lastutrymmen.

Peter Andreasson ser konstruktionen av flygplan som det allvarligaste problemet. I första hand ska så många passagerare som möjligt få plats. Det leder till de snäva ”stenåldersutrymmen” längst ner i planen där lastarna ska krypa på knäna och hantera bagaget. Han säger:

– Vår personal arbetar i andras lokaler och andras flygplan. Det är många bolag inblandade med splittrat ansvar. Jag hoppas forskningsresultaten ska påverka tillverkarna att konstruera bättre plan, ur arbetsmiljösynpunkt.

Att det ser ut som det gör beror på att flyg och handlingbolagen hittills inte ställt några arbetsmiljökrav på flygplanskonstruktörerna, konstaterar Peter Andreasson. Det är dags nu.

Projektet har gett honom en del tankeställare, särskilt vid jämförelser med andra yrkesgrupper. Som hur många ton lastarna lyfter per dag och hur många gånger de flyttar en väska, innan den är tillbaka hos passageraren igen.

– Det blir säkert sju gånger, innan väskan är borta.

Peter Andreasson tycker att hans arbetsgivare gör vad de kan för att underlätta det i grunden tunga arbetet. Särskilt lyckat är det nya transportbandet, en så kallad power stow, som matar in bagaget i planens lastutrymme. När det gäller förbättringar, som inköp av ny utrustning och så vidare, är han beredd på att det kommer att ta lite tid. Men när det gäller administrativa frågor som schemaläggning kan mycket åtgärdas snabbare genom bättre kommunikation och feed back mellan schemaläggarna och de anställda.

Dan Holmberg är regionalt skyddsombud på Transports flygavdelning 46, som tog initiativ till projektet. Han har också internationella uppdrag kring arbetsmiljö och ingår i den grupp som ska åka ut till flygplatserna och propagera för insatser. Holmberg är besviken över att TYA bara fick en miljon för uppföljningsarbetet, jämfört med begärda tre. Det innebär att det riktade arbetet till flygplatsbolagen måste krympas och att man inte kan påverka arbetsmiljön på internationell nivå, som planerat. Projektledaren Reidar Pettersson säger att TYA överväger att söka mer pengar.

– Projektet har väckt mycket uppmärksamhet utomlands. Lastarnas och cargopersonalens tuffa arbete är ett stort problem överallt. Vi måste arbeta ihop för att sätta tryck på flygplanstillverkarna. Vår vision är att ändra flygplansflottan i hela världen till att bli containerbärare. Det kommer vi aldrig att lyckas med i och med att det finns regionala flyglinjer, men vi ska jobba mot det så långt det går.

Dan Holmberg lyfter fram öppningsbara tak i containrar som en prioriterad fråga. När taken inte går att öppna innebär det att lastarna inte kan använda lyfthjälpmedel utan tvingas in i containrarna, där de får stå och handlasta med böjd nacke och rygg.

Holmberg beskriver storflygplatserna Arlanda, Sturup och Landvetter som väskfabriker, medan dagens unga medarbetare som rekryteras är otränade med ”tändsticksarmar” efter mycket teve och datorspel.

– Jag förstår inte hur rekryterarna tänker. Man måste vara vältränad om man ska orka vara kvar i det här jobbet. Det krävs schemalagd träning på arbetstid för att verkligen få med alla.

Dan Holmberg inser att åtskilligt påverkansarbete återstår, riktat mot de små flygplatserna med mycket chartertrafik.

– Många av dem är kommunala, utrustningen är inte anpassad och det brukar vara svårt att få fram pengar. Men lyckas vi inte får vi väl ta Arbetsmiljöverket till hjälp, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.