Flera cabotagefuskare har redan fått straffavgift
Den nya sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna ser ut att bli en framgång. På kort tid har polisen stoppat minst tre utländska lastbilar och krävt förarna på 40 000 kronor. – Det är en viktig signal till branschen och till politiker och polisledning, säger Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skara.
Efter åratal av het debatt om laglösheten på de svenska vägarna tog riksdagen i höstas beslut om en ny straffavgift för åkerier som bryter mot EU:s cabotageregler. Alltså reglerna som ger åkerier rätt att i begränsad utsträckning köra inrikestrafik i andra länder.
Den nya förordningen började gälla den 1 januari 2015. Redan efter ett par veckor kom de första tillslagen. Polisen i Malmö stoppade ett rumänskt ekipage. Enligt tidningen Proffs hade chauffören ”med råge” överträtt cabotagebestämmelserna, som medger tre inrikesresor under en vecka. Enligt polisen betalades sanktionsavgiften 40 000 kronor på plats.
Ett par dagar senare slog Helsingborgspolisen till. En makedonsk chaufför, med bulgariskt medborgarskap, erkände olaglig cabotagetrafik och polisen kunde säkra sanktionsavgiften.
Enligt uppgifter i medierna kom det allra första ingripandet i Östergötland. Men där tvingades polisen släppa iväg ekipaget – utan av avgiften kunde drivas in.
På Sveriges Åkeriföretag är Thomas Morell ändå positiv till polisinsatserna:
– Det vi sett hittills är jättebra. Samtidigt är det en bekräftelse på det som vi hävdat länge, att det tyvärr finns många företag och chaufförer som inte följer regelverket.
– Ute på fältet finns det många polismän som försökt få en ändring till stånd, men uppåt i hierarkin har det varit tyst. Nu har de lokala poliserna fått ett redskap som fungerar mot fusket.
Fast Thomas Morell är kritisk mot regeln som gör att polisen bara kommer att kunna hålla kvar fordonen i högst 24 timmar, om betalningen av sanktionsavgiften uteblir:
– Jag förstår inte logiken. Men förhoppningsvis får vi en ändring i bestämmelserna, med längre tidsfrist.
Åkeriet Norrköping Transport NL, som kör för speditören DSV, har varit i blåsväder de senaste månaderna. Flera av företagets utländska chaufförer har fastnat i olika poliskontroller och ertappats med falska körkort och id-handlingar.
En av förarna greps i Njurunda, men friades senare av Sundsvalls tingsrätt. Det blev startskottet till protestaktionen Här stannar Sverige!.
Nu har DSV meddelat att man bryter avtalet med Norrköping Transport NL med en månads varsel. Transportarbetaren har sökt åkeriets vd, Nedjad Ljeskovica, för en kommentar.
Vid första försöket svarar Ljeskovica i telefonen, men säger att han är upptagen och ber att få ringa upp ”inom tio minuter”. Han återkommer aldrig.
När Transportarbetaren ringer dagen efter säger han kort:
– Vi kör på. Jag lämnar kommentarer efter den 20:e.
Sedan lägger han på luren.