Flera cabotagefuskare har redan fått straffavgift

Den nya sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna ser ut att bli en framgång. På kort tid har polisen stoppat minst tre utländska lastbilar och krävt förarna på 40 000 kronor. – Det är en viktig signal till branschen och till politiker och polisledning, säger Thomas Morell, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Skara.

Efter åratal av het debatt om laglösheten på de svenska vägarna tog riksdagen i höstas beslut om en ny straffavgift för åkerier som bryter mot EU:s cabotageregler. Alltså reglerna som ger åkerier rätt att i begränsad utsträckning köra inrikestrafik i andra länder.

Den nya förordningen började gälla den 1 januari 2015. Redan efter ett par veckor kom de första tillslagen. Polisen i Malmö stoppade ett rumänskt ekipage. Enligt tidningen Proffs hade chauffören ”med råge” överträtt cabotagebestämmelserna, som medger tre inrikesresor under en vecka. Enligt polisen betalades sanktionsavgiften 40 000 kronor på plats.

Ett par dagar senare slog Helsingborgspolisen till. En makedonsk chaufför, med bulgariskt medborgarskap, erkände olaglig cabotagetrafik och polisen kunde säkra sanktionsavgiften.

Enligt uppgifter i medierna kom det allra första ingripandet i Östergötland. Men där tvingades polisen släppa iväg ekipaget – utan av avgiften kunde drivas in.

På Sveriges Åkeriföretag är Thomas Morell ändå positiv till polisinsatserna:

– Det vi sett hittills är jättebra. Samtidigt är det en bekräftelse på det som vi hävdat länge, att det tyvärr finns många företag och chaufförer som inte följer regelverket.

– Ute på fältet finns det många polismän som försökt få en ändring till stånd, men uppåt i hierarkin har det varit tyst. Nu har de lokala poliserna fått ett redskap som fungerar mot fusket.

Fast Thomas Morell är kritisk mot regeln som gör att polisen bara kommer att kunna hålla kvar fordonen i högst 24 timmar, om betalningen av sanktionsavgiften uteblir:

– Jag förstår inte logiken. Men förhoppningsvis får vi en ändring i bestämmelserna, med längre tidsfrist.

Åkeriet Norrköping Transport NL, som kör för speditören DSV, har varit i blåsväder de senaste månaderna. Flera av företagets utländska chaufförer har fastnat i olika poliskontroller och ertappats med falska körkort och id-handlingar.

En av förarna greps i Njurunda, men friades senare av Sundsvalls tingsrätt. Det blev startskottet till protestaktionen Här stannar Sverige!.

Nu har DSV meddelat att man bryter avtalet med Norrköping Transport NL med en månads varsel. Transportarbetaren har sökt åkeriets vd, Nedjad Ljeskovica, för en kommentar.

Vid första försöket svarar Ljeskovica i telefonen, men säger att han är upptagen och ber att få ringa upp ”inom tio minuter”. Han återkommer aldrig.

När Transportarbetaren ringer dagen efter säger han kort:

– Vi kör på. Jag lämnar kommentarer efter den 20:e.

Sedan lägger han på luren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.