Fler yrkesförare tar på bältet

(UPPDATERAD) Yrkesförare blir allt bättre på att använda bilbälte. Taxichaufförer bältar sig i ungefär samma omfattning som förare av personbilar, medan lastbilschaufförer forfarande slarvar betydligt mer. Det visar en undersökning av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

– Det är glädjande att allt fler yrkesförare tar på sig bältet, även om det är många i de tunga fordonen som fortfarande kör utan, kommenterar utredaren Jörgen Larsson på VTI.

Institutet har granskat användningen av bilbälte i ett antal städer i Syd- och Mellansverige sedan 1983. De senaste undersökningarna gjordes ett tiotal dagar under augusti till september 2014. Den aktuella rapporten presenteras samtidigt som polisen denna vecka, den 9 till 15 mars, genomför en så kallad nationell trafikvecka med särskild inriktning på alla trafikanters användning av bilbälte.

1999 spände bara fem till sju procent av tungbilsförarna, med eller utan släp, på sig bälte. Förra året hade användningen ökat till ungefär 65 procent. Det är lite mer än tidigare år, men fortfarande lågt, om man jämför med personbilsförarna.

Enligt VTI bältar sig omkring 97 procent av personbilsförarna. 2012 var användningen uppe i en toppnotering, nästan 98 procent. Men de senaste åren har användningen åter minskat något.

När det gäller taxichaufförer trädde lagen om taxiförares bältesanvändning i kraft 1999. Samma år infördes även bälteskrav för den tunga trafiken. Lagstiftningen har slagit igenom ordentligt inom taxibranschen. 2014 visar ett rekord på över 97 procent bältade taxichaufförer. Det motsvarar användningen bland personbilsförarna.

Jörgen Larsson på VTI har inget givet svar på varför lastbilsförarna inte knäpper på sig sina bälten i samma omfattning som taxichaufförer och personbilsförare.

– Idealet vore förstås att den tunga trafiken kom upp i samma nivåer som person- och taxibilar. Ser man på taxi så låg användningen efter länge, men för tio år sedan så började den gå upp rejält, säger han.

Antalet dödsolyckor bland lastbilschaufförer är högt. 2014 rapporterar Arbetsmiljöverket om nio tungbilsförare som dött i arbetet. Hittills i år uppges två lastbilsförare ha avlidit.

Vad krävs för att fler ska ta på sig bältet inom den tunga trafiken?

– Ändrade attityder, mer övervakning och riktade informationskampanjer. Problemet med kampanjer är ju att de tar slut, så de behöver upprepas med jämna mellanrum så att budskapet verkligen fastnar. En gång i tiden tyckte taxichaufförer också att det var jobbigt att knäppa av och på sig bältet när de skulle hoppa i och ur bilen. Det är väl samma sak för lastbilsförare med många stopp, säger Jörgen Larsson.

– Annat som spelar in är nog att man känner sig tämligen säker när man sitter i ett stort och högt fordon, fast vältolyckor inträffar ju. När det gäller trafikolyckor med personbilar uppskattar man att bilbältet räddar liv i ungefär 50 procent av fallen. Någon motsvarande siffra för lastbilar känner jag inte till.

VTI:s undersökning visar också att passagerarna i både fram- och baksätet på personbilar blivit lite slarvigare med bältet. Jörgen Larsson ser särskilt allvarligt på att användningen av bilbälte bland barn i baksätet minskar. 2012 var knappt 97 procent bältade, medan siffran sjunkit till 95 procent två år senare.

Noteras kan att vuxna står för den tydligaste minskningen, när det gäller att bälta sig i baksätet. 2014 stannade användningen vid cirka 81 procent av passagerarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.