Fler chaufförer dör i jobbet

Förra året dog tio yrkesförare i arbetsolyckor i Sverige. Det är nästan en fördubbling mot året innan. Samtidigt minskar antalet dödsolyckor i varenda bransch utom yrkestrafiken.

Det totala antalet dödliga arbetsolyckor minskade från 57 stycken 2011, till 44 stycken 2012. Men när det gäller yrkeschaufförer, nästan fördubblades antalet döda från sex stycken 2011 till tio stycken 2012.

Martin Miljeteig, arbetsmiljöombudsman på Transport, tror att en förklaring kan vara ökningen av tillfälliga anställningar och bemanningsanställningar i branschen.

– Det blir tystare och tystare, folk med osäkra anställningar drar sig för att påpeka brister i arbetsmiljön. Och vi hör ofta från chaufförerna vi talar med, att stressen och tidspressen ökat de senaste tio åren, säger Martin Miljeteig.

Även Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag, anger chaufförernas ökade stress som orsak till att dödsolyckorna ökat.

– I dag lever vi i någon sorts höghastighetskultur, det finns inget tålamod med någonting på något område. Vi ser det hos våra medlemmar, och vi ser det hos deras kunder. Jag tror chaufförerna känner en väldig press helt enkelt. Samtidigt finns det en yrkesstolthet bland dem: man vill leverera till varje pris, säger Patrick Magnusson.

Borde förarna släppa lite på yrkesstoltheten i det här fallet?

– Ja, jag tror det. Och det finns faktiskt åkerier ute i samhället som håller hårt på sitt arbetsgivaransvar, som inte tar på sig uppdrag där kundens krav innebär att man åsidosätter trafiksäkerheten. De borde lyftas fram mer, men i den här branschen fokuserar man alltför ofta på det negativa.

Även Martin Miljeteig framhåller att det finns ansvarsfulla arbetsgivare i branschen. Men påpekar att i de fall då trafiksäkerheten åsidosätts, är det i regel en arbetsgivare som anger tonen.

– Det är ju ytterst få chaufförer som kör för fort för att det är roligt. Det finns nästan alltid en tidspress som spökar, säger Martin Miljeteig.

Enligt Patrick Magnusson är ansvaret delat på ”flera ben”.

– Man kan inte skylla allt på chauffören, även om han naturligtvis har ett yrkesansvar. Man kan inte skylla allt på åkaren, även om han naturligtvis har ett arbetsgivaransvar. Även transportköpare och myndigheter har ett ansvar, säger Patrick Magnusson.

Så vad kan de olika aktörerna göra?

– Det mest opedagogiska man kan göra är att peka finger och säga att det borde den instansen göra, och det borde den instansen göra… det handlar om det egna ansvaret. Och man måste fokusera mer på att förändra beteendet än på att förändra attityderna. Det finns en massa goda attityder som alla delar, men som alltför många ändå bryter mot. Man måste ta sikte på det praktiska beteendet.

– Men om man ska nämna något konkret, så har ju kunderna ett stort ansvar i upphandlingen. I dag förekommer det att transportköpare, däribland till och med statliga myndigheter, drar av en straffavgift om godset kommer fram en kvart för sent. Det kan vara en körning från Örebro till Umeå med ett tidsfönster på 15 minuter! Det är ju helt absurt, men tyvärr vanligare än man tror. Och om inte ens statliga myndigheter går i bräschen för ansvarsfulla transporter, vem ska då göra det?

Transportsektorns utveckling mot fler dödsolyckor, går på tvärs mot den allmänna trenden i Sverige. I varenda bransch utom yrkestrafiken minskade antalet dödsolyckor under fjolåret – och i exempelvis skogsbruket, som länge toppat statistiken, halverades antalet dödsolyckor under 2012.

– Här kanske man kan se ett konkret uppslag: titta på skogsbruket och se vad de har gjort. Det är alltid värdefullt att ha en dialog och lära av andra, i stället för att uppfinna hjulet på nytt, säger Patrick Magnusson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.