Fastfrusna matrester gissel för sopgubbar

Påsar som fryser fast i kärlen är ett arbetsmiljöproblem för den som ska tömma. De hjälpmedel som finns funkar inte särskilt bra. Sopgubbarna Jason Gay och Daniel Larsson hanterar problemet på olika sätt.

Så fort temperaturen kryper under noll fastnar de bruna papperspåsarna för matavfall i kärlen. Vätskan rinner genom botten och så fryser allt ihop.

– Kärlen är smala, säger Jason Gay som är sopgubbe i Uppsala. Ska man göra allt för att tömma måste man nästan krypa in. Jag som är kort måste trycka ner hela huvudet i tunnan och trycka upp axlarna mot öronen. Det är säkert en rolig bild, men det sliter.

På sopbilen finns en bom man kan använda för att dunka till kärlen med och på så vis slå loss så mycket som möjligt av innehållet. Men den måste användas med försiktighet, säger Jason Gay.

– När det är fruset blir kärlen sköra och spricker lätt – och då får man åka och byta dem i stället. I början när jag var ny försökte jag bryta loss soporna, men nu när jag har jobbat ett par år slår jag kärlet mot bommen. Det som lossnar det lossnar.

Det gäller att vara noga med återrapporteringen av tömningar som strular till kommunen, säger han. Är de ordentligt införda i systemet är det inte mycket att göra åt saken. Kunden får helt enkelt vänta på nästa tömning. Finns det ingen rapport, ja då är det bara att åka tillbaks och göra ett nytt försök om någon klagar.

Men återrapporteringen är en så krånglig och tidskrävande procedur att många sopgubbar struntar i den och i stället försöker rycka loss soporna på plats, säger Jason Gay.

– Förr rapporterade vi bara med en ikon där det stod ”fastfruset” och så var det klart. Är det fruset så är det fruset, det finns inte så mycket att ifrågasätta där. Nu måste vi beskriva problemet ingående och ha med ett tangentbord som vi inte riktigt vet vart vi ska göra av. Jag har mitt bakom passagerarsätet.

Sopgubbens arbetsmiljö skulle bli bättre om rapporteringen av tömningar som inte fungerat förenklades, anser Jason Gay. Han efterlyser också bättre information från kommunen till hushållen.

– De behöver veta att problemet finns och att de får ha överseende med det, säger han. Vi gör vårt bästa för att tömma, men ibland förstår inte folk och tycker man är grinig.

Praktiska tips, som att lägga tidningar i botten på sin soptunna eller strössla med smältsalt, vore också på sin plats, tycker han.

En sådan där tunna med liten avsats för soppåsarna, skulle det underlätta?

– Den där avsatsen en del har försökt med fungerar inte. Den gör delvis att det blir tomt i botten men uppåt blir det tungt och tunnan välter lätt. Dessutom fryser påsarna fast ändå.

Daniel Larsson, sopgubbe i Karlskoga, håller med. Kärlen med hylla är värdelösa.

– Det fryser fast lika illa, säger han. Det var väl någon som hade otur när den tänkte när den uppfann.

Sopbilens bom är inte heller någon höjdare, säger Daniel Larsson.

– Den hjälper inte när det sitter fast ordentligt. Dessutom låter den mycket. Vi tömmer 350 bruna kärl på en dag så det blir ju en del.

Något inrapporteringssystem som fungerar finns inte heller, säger han. Ett dåligt tömt kärl slutar alltid med att kundtjänst skickar tillbaks sopgubbarna för ett nytt försök, även om det rapporterats in. Då är det bättre att lösa det på plats, säger Daniel Larsson som har sitt eget knep för att få loss påsarna.

– Jag lyfter kärlet och slår det i marken några gånger. Eller så rycker jag loss påsarna för hand. Det går förvånansvärt bra. Men en äldre kollega till mig har klagat på ont i armarna och axlarna.

Vad ser du för lösning på problemet?

– Biologiskt nedbrytbara plastpåsar. De läcker inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.