Färre chaufförer dog på vägarna

Förra året dog sju chaufförer i tung trafik i Sverige. Det är klart färre än året innan, men lastbilschaufförer är i snitt överrepresenterade i statistiken över arbetsplatsolyckor där någon dör.

Påkörningar, virke som fallit ner, bil som vält, dikeskörning och krock med älg. Orsakerna till förra årets dödsolyckor bland yrkeschaufförer i tung trafik varierar. Sammanlagt omkom sju lastbilschaufförer i arbetsplatsolyckor enligt Arbetsmiljöverkets statistik.

Det är nästan en halvering mot 2014 då sammanlagt 15 chaufförer avled. Men minskningen är en förbättring som bör tas med en nypa salt. Antalet omkomna brukar pendla mellan fem och femton per år beroende på olika tillfälligheter.

Tittar man på alla arbetsplatsolyckor med dödlig utgång är lastbilschaufförer genomgående överrepresenterade. Av de 53 som dog på jobbet 2014 var till exempel 15 chaufförer.

– Det är positivt att dödstalen gick ner förra året, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, men vi fortsätter att undersöka förklaringen till de vanligtvis höga siffrorna.

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) har på uppdrag av Transport tittat närmre på omständigheterna kring olyckorna. Projektledaren Elaine Brun kan konstatera att det i 90 procent av fallen är chaufförens eget beteende som varit orsaken.

– Man har till exempel hållit för hög hastighet, tagit risker eller blivit distraherad av något. Men jag vill verkligen betona att jag inte vill hänga chaufförerna för det här. Många av dem har också räddat situationer som kunnat bli mycket värre om de till exempel inte varit uppmärksamma och väjt undan.

Problemen finns alltså till stor del i förarmiljön, säger Elaine Brun. I mars kommer Tya att presentera en studie om arbetsskador som drabbar yrkeschaufförer.

– Då kan vi också se om det till exempel är direktiven eller stressen eller något annat som ligger bakom olyckorna, säger Elaine Brun.

Även Arbetsmiljöverket tittar närmre på den höga olycksstatistiken. I april förra året inledde verket inspektioner av 600 företag på vägarna med syfte att få ner antalet olyckor. Rapport kommer i slutet av 2016.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.