Fallande gubbe på snöunderlag
Close
Fallolyckorna ökar under det mörka vinterhalvåret.
Close
Arbetsskador

Fler faller under mörka årstiden

Arbetsmiljö. Vi har gått in i det mörka halvåret. Och med mörker ökar risken för olyckor. Det visar Transportarbetarens genomgång av Arbetsmiljöverkets statistik. Mest ökar risken för arbetare som rör sig utomhus. Särskilt miljöarbetare och lastbilschaufförer.

 

OLYCKOR SOM LEDER TILL SJUKSKRIVNING I EN ELLER FLERA DAGAR

Vi har gått igenom statistik från åren 2017–2021 i Arbetsmiljöverkets databas. De grupper vi har tittat närmare på utsätts för särskilt många arbetsplatsolyckor som leder till sjukfrånvaro i januari och februari.

De vanligaste olyckorna är fordonsolyckor och olika typer av fall. Antalet skiljer sig åt mellan yrkesgrupperna, kanske främst för att det är olika många sysselsatta.

Källa: Arbetsmiljöverkets statistikdatabas

 

Förare Godstrafik Stapeldiagram över arbetsolyckor under åren 2017–2021
I Arbetsmiljöverkets statistik heter gruppen vägtransport godstrafik. Både tunga och lätta fordon som fraktar gods på vägen är inräknade. Grafik: Christina Ahlund

 

Bevakning. Stapeldiagram över arbetsolyckor under åren 2017–2021
Gruppen heter säkerhetsverksamhet i statistiken. Olika typer av vakter och värdetransportörer räknas in här. Gruppen täcker också vissa yrken som nog inte är en del av LO-kollektivet. Grafik: Christina Ahlund

 

Miljöarbetare. Stapeldiagram över arbetsolyckor under åren 2017–2021
Vi har räknat på grupperna insamling av farligt avfall och insamling av icke-farligt avfall. Grupperna samlar många men inte alla miljöarbetare. Grafik: Christina Ahlund

 

Den värsta riskökningen utsätts miljöarbetare för. De rör sig ofta in och ut ur lastbilen och är ute och jobbat tidigt innan plogbilar plogat och fastighetsskötare har saltat, sandat och skottat.

Petter Lobrinker är projektledare på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya). Foto: Tya

Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) har specialgranskat halkriskerna för miljöarbetare och för dem råder det ingen tvekan om att kyla och mörker är en farlig kombination.

– Vi har kunnat se det över alla år. Det finns ett tydligt och oomtvistligt samband, säger Petter Lobrinker, projektledare på Tya.

Årstidsbundna

Han berättar att halk- och fallolyckorna sker hela tiden och att de främst är årstidsbundna. Men allt beror inte på årstiderna.

– Det viktigaste är att se till att det finns en tydlig kommunikation med fastighetsägare. Man måste vara överens om när det är okej att tömma och ha med skyddsombud för att se om det är rimliga hämtställen eller om arbetet behöver stoppas tillfälligt när förhållandena är för dåliga, säger Lobrinker.

Vet ni på Tya vad som krävs för att minska riskerna?

– Att arbetsledning har en dialog med de anställda i god tid före säsongen. Och att rapportera risker i hela ledet. Oavsett om det rör sig om hämtställen för miljöarbetare eller leveransställen för distributionsförare ska man kommunicera och påpeka där det finns risker för fall och halka. Ofta har varje tur sina problemställen och de behöver åtgärdas.

Vilken roll har skyddsombuden i att se till att riskerna minskar?

– De är en stark katalysator i arbetsmiljöarbetet. De kan i god tid påminna om att nu kommer säsongen och nu lägger vi upp en plan tillsammans. De kan också påminna om olyckor som skett tidigare.

Vad kan man göra som enskild chaufför?

– Många chaufförer sätter prestige i att ha bra utrustning och jag tror att de är noggranna, medvetna och professionella. Men det finns också risk att det slår lite snett och att man blir övermodig. Man har kört i tio år och klarat sig. Men till slut kommer olyckan.

Finns det några tekniska hjälpmedel som hjälper?

– Nej, egentligen inte. Det handlar om att ha bra vinteranpassad utrustning av god kvalitet. Det finns inga genvägar när det gäller att köpa arbetsskor. De ska ha en mjukare gummiblandning och gärna med utfällbara broddar.

– Belysning runt bilen och hämtställen är också viktigt.

Inte förvånad

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Foto John Antonsson
Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig. Foto John Antonsson

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är inte förvånad över statistiken.

– Vi har fått signaler om det tidigare, men nu har ni belagt det med fakta.

Eftersom det är belagt att riskerna ökar med mörker och halka anser Martin Miljeteig att väghållare, fastighetsägare och arbetsgivare måste ta ett gemensamt ansvar och se till att halkbekämpningen sköts bättre.

– Och om våra medlemmar är de som halkbekämpar ska de ha rätt förutsättningar för att minska olyckorna.

Pressade av arbetsgivaren

Den senaste tiden har Martin Miljeteig varit i kontakt med medlemmar som har berättat att de upplever press från arbetsgivare att utföra sina arbetsuppgifter trots svår halka eller snöoväder.

– Vi är ett land i Norden och är till viss del vana vid snö och kyla men arbetsgivarna tar inte höjd för det i sin planering. Jag har fått signaler om att det finns arbetsgivare som skickar ut anställda i svårt väglag och hotar med skriftliga varningar om förarna inte vill ge sig ut på livsfarliga vägar.

– Förarna har också själva ett strikt ansvar att inte köra när väglaget är farligt och myndigheterna avråder oss att ge oss ut på vägarna. I värsta fall kan man skada godset, fordonet och sig själv, säger Martin Miljeteig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.