Farlig sophämtning överklagas – ännu en gång

För att skona renhållarnas kroppar och förbättra säkerheten för kringboende ville Arbetsmiljöverket stoppa sophämtningen vid ett par krogar i Uppsala. Förvaltningsrätten gav verket rätt, men Samtek ger sig inte. Miljöföretaget överklagar igen, till kammarrätten.

Om Arbetsmiljöverket fått sin vilja igenom hade Samtek tvingats åtgärda problemen med farliga backvägar på smala gångvägar redan den 1 november förra året. Kombinerat med sopgubbarnas släpande av tunga kärl över trösklar och ojämn mark från restaurang Le Park och Gästrike-Hälsinglands nation i centrala Uppsala.

Om arbetsmiljön inte förbättrades hotade Arbetsmiljöverket med 100 000 kronor i vite.

Men i och med att Samtek nu går vidare och överklagar förvaltningsrättens dom har företaget skaffat sig ännu en tidsfrist. Sopgubbarna kan fortsätta arbeta som hittills, innan fallet tas upp igen och ny dom faller.

Annars hade företaget fått punga ut med böter eller vidta åtgärder senast i mitten av april nästa år.

Fast att rätta till bristerna med de svårtillgängliga soprummen, som äventyrar både miljöarbetarnas hälsa och Uppsalabornas säkerhet är ingen lätt uppgift, försvarar sig företaget. Det skulle kräva både dyrbara och ”omfattande ingrepp” på mark och byggnader, som bolaget inte uppfattar som rimliga eller genomförbara. Bland annat på grund av att Uppsala kommun står som ägare och att nationsbyggnaderna är kulturmärkta.

Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om ergonomi och säkerhet ska transportvägen för kärlen vara jämn, plan och hårdgjord. Sopbilen ska kunna köra fram ”i omedelbar närhet” till uppställningsplatser och soprum, så att dragvägen blir så kort som möjlig.

Miljöarbetarna ska inte heller behöva riskera att köra på personer eller egendom i hämtningsområdet.

Samtek, som har renhållningsuppdrag i Uppsala, Västerås och Norrtälje, har nyligen bytt ägare till Karlsvik, en företagsgrupp i Roslagen. I en intervju med Transportarbetaren säger nya vd:n Per Nordin att bolaget på sikt vill ”fasa ut de kommunala uppdragen”, men att man inte har någon brådska.

Samteks förre vd, Göran Karlin, har tidigare uttalat sig i Transportarbetaren om tvisten med Arbetsmiljöverket:

– Vi vill att våra gubbar ska få så gynnsamma förhållanden som möjligt. Men då måste kommunen upplåta mark så att vi kan ha sopkärlen ute vid vägen. Det är enda lösningen vid de här krogarna.

Samtek har ett 40-tal anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.