”Färdtjänstförare måste få eget avtal”

Varför ska lager- och terminalarbetare klumpas ihop med åkerichaufförer? Det finns ingen logik i att färdtjänstförare går under taxiavtalet. Bägge grupperna behöver egna kollektivavtal. De åsikterna vädrades av många ombud under en intensiv kongressdebatt om avtalsfrågor.

Att frågan om avtal är het bevisar de sammanlagt 24 motioner, som landat på kongressens bord kring förhandlingar och kollektivavtal. Förslagen handlade i stora drag om hur man ska få fart på lokala förhandlingar, på de enskilda arbetsplatserna ute i landet. Tanken är att pressa upp löner och villkor – utöver överenskommelserna i de centrala avtalen.

I dag är löneglidningen, extra pengar utöver vad de centrala avtalen säger, generellt sett låg inom Transports yrkesgrupper. Transport är också ett av få förbund som fortfarande, inom de flesta avtal, vidhåller tarifflönesystem med likvärdiga lönehöjningar. Flertalet andra förbund har i stället gått över till individuell lönesättning.

Principen innebär att ingångslönen inom Transports avtalsområden är jämförelsevis hög, å andra sidan når transportarna snabbare upp i fast lön. En rad motioner andades missnöje över att kompetens, farliga uppdrag och många år i yrket ger dålig utdelning i lönekuvertet. De föreslog olika former av kompetenstillägg.

Kenneth Grampe, från flygavdelning 46, talade sig varm för tillägg i form av extra ersättning i procent, baserat på tarifflönen. Tilläggen ska inte ges efter chefernas huvud utan utgå från objektiv arbetsvärdering, ansåg han, och hänvisade till en redan utarbetad välfungerande modell.

Han fick stöd av unga avdelningskamraten, Robert Langholz, som eldade på om lokala förhandlingar och refererade till förra förbundsordföranden Clas Linder:

– Clas talade om att hitta nya vägar. Här har vi en!

Ytterligare motioner handlade om kompensation i form av kortare arbetstid och tidigare pensionsålder för nattarbetare. Gruppen riskerar både hälsa, sömn och socialt liv genom jobbet på obekväma tider, underströk motionärerna.

Från förbundets norra delar lyftes kritik mot att allt för få, som i dag sitter i delegationerna och förhandlar avtal, är yrkesverksamma och verkligen känner till arbetsvillkoren inom de olika branscherna. Två tredjedelar borde vara arbetare från fältet och inte anställda inom förbundet, ansåg man.

Frågan om begränsningsregler för inhyrning av arbetskraft virvlade åter upp kongressombudens känslor. Ska förbundet slåss för lagstiftning eller fortsätta jobba avtalsvägen, är frågan. Förbundsstyrelsens svar blev att Transport, vid senaste LO-kongressen, lyckades driva igenom ett eget förslag, om att LO ska jobba för lagstiftning och frågan är prioriterad i avtalsförhandlingarna.

Tre av motionerna kring avtal ledde till votering, men förbundsstyrelsens synpunkter vann till slut gehör bland majoriteten i kongresshallen.

Förbundsjurist Marcel Carlstedt poängterade att förbundsstyrelsen i allt väsentligt instämde i kraven och att ledningen i stort sett jobbar i den riktning som förslagsställarna vill. Därför tyckte han inte att församlingen skulle låta sig avskräckas av förbundsstyrelsens många avslag på motionerna. Carlstedt förklarade att förbundsstyrelsen har ansvar för förhandlingarna. Han ansåg det kontraproduktivt att ”bakbinda” de för varje avtal utsedda förhandlingsdelegationerna, med redan uppgjorda krav från kongressen.

– Delegationerna kan komma fram till att det inte alls är de kraven de vill driva. Man måste ha klart för sig att man är två parter vid en förhandling. Ställer man ett krav till arbetsgivaren får man vara beredd på att det kostar, exempelvis i utebliven lönehöjning, resonerade Marcel Carlstedt.

Förbundsstyrelsen krävde ett separat färdtjänstavtal i den senaste avtalsrundan om taxiavtalet, men arbetsgivarparten var inte intresserad, anförde Carlstedt.

Anita Storm från avdelning 20 Östra Småland presenterade sig som en ”äkta taxihäxa” och höll ett känslofyllt försvar för ett separat avtal. Hon talade om de många färdtjänstchaufförer som sliter hårt, men likväl inte ens kommer upp i garantilönen på 17 400 kronor, för att försörja sina familjer.

– Hur det ser ut vid upphandlingar av resor vet alla i dag, billigaste anbud vinner. Men frågan är: Accepterar du att vi kör din handikappade dotter, din gamla mamma och din handikappade vän på ackord?

Inlägget möttes av varma applåder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.