Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

– Vi är överens om att alla var väldigt nöjda med killens arbete, säger Anders Gustafsson, ombudsman på Transports hamnavdelning 2.

Sedan är det slut på enigheten. Transport vill att uppsägningen ogiltigförklaras av Arbetsdomstolen. Anders Gustafsson har drivit ärendet:
– Vi menar att lagen är tydlig, får du inget annat besked är det fast anställning som gäller. Rättsskyddet har bedömt att det håller för prövning.

Mannen hade först en tidsbegränsad anställning. Han fick vid ett möte med en företrädare för arbetsgivaren veta att det handlade om en prövotid, som skulle övergå i tillsvidareanställning om allt fungerade väl. Mot slutet av perioden ringde han till arbetsgivaren och fick beskedet att han skulle få jobba kvar eftersom de var så nöjda med honom. Mannen fick aldrig något skriftligt anställningsavtal men fortsatte att jobba som förut.

Efter en tid drabbades han dock av svåra ryggsmärtor på arbetet och sjukskrev sig dagen efter. Han har fortfarande problem med ryggen.
Arbetsgivaren var först positiv till att anpassa fordonet och uppgav på ett rehabmöte att tanken var att chauffören skulle använda ”sin” lastbil ytterligare två eller tre år. Det handlade bland annat om anpassning av in- och ursteg samt dämpning av förarstolen. Men inställningen ändrades när kostnaden för åtgärderna stod klar: mellan 60 000 och 80 000 kronor.

Arbetsgivaren meddelade då chauffören att anpassningen skulle bli en för stor investering och att han skulle överväga att söka ett annat arbete, enligt Transports uppgifter i stämningsansökan. Kort därefter fick mannen en skriftlig bekräftelse på anställning. Men den var tidsbegränsad, tre månader. Själv hade mannen uppfattat det som att han fått fast anställning efter den första perioden. Därför skrev han inte under.

– Huvudregeln är att om man inte har avtalat om något annat och arbetsgivaren inte är tydlig med vad det är för anställningsform så anses man ha ingått ett avtal om tillsvidareanställning, säger Maria Fridolin, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd, till tidningen Arbetet.

Transport hävdar att det finns ett tydligt tidssamband mellan mannens ryggproblem och uppsägningen och anser dessutom att bolaget inte tagit sitt ansvar när det gäller rehabilitering.
– Det är en bedömning från fall till fall och kan bero på företagets storlek och ekonomi. Men normalt sett ska man göra allt man kan, säger Maria Fridolin.

Transport begär att Arbetsdomstolen fastställer ett skadestånd på 150 000 kronor för brott mot lagen om anställningsskydd, förutom att uppsägningen ogiltigförklaras.

Transportarbetaren har sökt arbetsgivaren för en kommentar men hittills inte fått svar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Transportarbetarens logga

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Transportarbetarens logga

Hamnarbetarförbundet förlorade igen

Dom. Arbetsdomstolen prövar under våren flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. Hittills har facket förlorat i två mål.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Avtal 2023

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsbud. Löneökningar på 7,4 procent, två år – det nya kollektivavtalet för tidningsdistributörer undertecknades på tisdagen av parterna, Transportarbetareförbundet och Medieföretagen.

De vita kepsarna hör snart historien till. I samband med att QSG tar över som leverantör av Västtrafiks biljettkontroll får även kontrollanterna ny uniform. Foto: Lilly Hallberg

QSG tar över Västtrafiks biljettkontroller

Bevakbning. Det är stort. Över hundra nya medarbetare har rekryterats av bevakningsbolaget QSG, som vunnit Västtrafiks upphandling av biljettkontrollen. Den 1 maj var det skarpt läge i trafiken för kontrollanterna i blå uniform.