Facklig kämpe dog i attentat

I självmordsattentatet som dödade omkring 100 personer i turkiska Ankara dog även fackföreningsaktivisten Ali Kitapci. Han har länge varit en viktig person för Transport. Hans död är inte bara en förlust för facket i Turkiet utan också ett hot mot demokratin, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

Den 10 oktober hölls en demonstration för demokrati och rättvisa i Turkiets huvudstad Ankara. Flera organisationer var med och arrangerade, däribland den turkiska fackfederationen BTS som bland annat organiserar transportarbetare. Demonstrationen var lugn och fredlig men slutade i kaos när två självmordsbombare tog med sig omkring 100 demonstranter i döden. En av dem var Ali Kitapci, aktiv inom BTS och sedan flera år en viktig samarbetspartner för svenska Transport.

– Han var koordinator för mycket av det vi gjort i Turkiet, säger Transports ordförande Lars Lindgren. Vi har haft en hel del engagemang där, för några år sedan skickade vi till exempel ner en delegation från Sverige för att hjälpa till i konflikten med DHL i Turkiet. Vi har också varit med i flera aktioner mot fackföreningsfientliga Turkish airlines och där har Ali varit med och koordinerat och hjälpt till att ordna.

Lars Lindgren har inte personligen träffat Ali Kitapci men har haft mycket kontakt med honom ändå genom det fackliga samarbetet. Han beskriver honom som en ”riktigt bra fackföreningsman”.

– Han var det vi brukar kalla för en vattenbärare, säger han. Den som bär vattnet hela tiden och ser till att organisationen fungerar utan att göra större väsen av sig. När vi fick en förfrågan om att hjälpa till var det ofta Ali som organiserade och gjorde det tunga arbetet.

Att Ali Kitapci dog i självmordsattentatet är inte bara en stor förlust för federationen BTS utan också för det internationella fackliga samarbetet, säger Lars Lindgren som fick dödsbeskedet först i dag.

– Han var ju internationalist och förstod nödvändigheten av internationellt samarbete och internationell solidaritet.

Lars Lindgren har full förståelse för om fackligt engagerade nu blir mer vaksamma innan de ger sig in i liknande demonstrationer och sammanhang. Till exempel har Transport som en konsekvens av attentaten avblåst sin medverkan i internationella fackliga federationen UNI:s planerade möte i Istanbul i början av november.

– Hur det än är, livet kan man aldrig få åter, säger han. Och med den osäkerhet som råder i länder där uppenbarligen allting kan hända och där man har lyckats få människor att ta på sig ett bombbälte för att ta med sig så många som möjligt i döden, hur ska man kunna försvara sig mot det? Klart det här är ett rejält hot mot hela den demokratiska världen!

Världssamfundet behöver agera för att få ett stopp på krafter som IS och Al-Qaida, säger Lars Lindgren.

– Ska man vara riktigt ärlig ser jag tyvärr ingen annan lösning än någon form av krig, säger han. Det kan bli ett ekonomiskt krig där man stryper tillgångar till bland annat IS. Sådana organisationer kan inte överleva om de inte får stöd utifrån och det är det stödet som man måste rycka bort. Jag vill inte se någon eskalerande amerikansk eller rysk militär aggression, absolut inte. Men man måste skicka bort det ekonomiska stödet. Först måste man identifiera var de får pengar och vapen ifrån. Sen är det där man måste sätta in stöten.

 

Fotnot: Den turkiska fackliga federationen BTS ska uttydas Birleşik taşımacılık çalışanları sendikası. UNI är en förkortning för union network international som är en global facklig organisation där över 900 fackförbund från 150 länder ingår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.