Bil med taxiskylt
Close
Kameror och larm i taxibilarna måste måste bli obligatoriskt, kräver Transport.
Close

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

På bara ett par veckor har sju taxichaufförer utsatts för rån, de flesta i Rinkebytrakten i västra Stockholm. Så sent som natten till i torsdags rånades en taxichaufför i stadsdelen Bromsten.
Det har lett till att media uppmärksammat Transports krav på obligatorisk kamerautrustning, gps-positionering och larmknappar i alla taxibilar.

– Vi har krävt det i flera år. Vi har också redan kameror i våra bilar hos Taxi Stockholm, som jag kör åt. Problemet är att det inte är obligatoriskt – bolagen behöver inte bry sig utan kan göra som de vill, säger Saied Tagavi.

Saied Tagavi
Foto: John Antonsson

Saied Tagavi tar rånen den senaste tiden mycket allvarligt.

– Och det är bara toppen på ett isberg. Många som blivit utsatta för våld och hot kanske inte ens har någon att prata med, här i Stockholm har vi kamratstödjare som direkt tar kontakt med dem som utsatts, säger Saied Tagavi.

Han ser flera fördelar med kameror vars bilder bara polisen har tillgång till, liksom ett positioneringssystem där taxiväxeln direkt får kännedom om var en bil befinner sig. Saied Tagavi är övertygad om att det har en avskräckande effekt.

Claudio Skubla är förbundsdirektör för Svenska taxiförbundet. Han ser gärna ett krav på kameror i alla taxibilar men säger till P4 Stockholm att det är omöjligt från förbundet att ställa kravet på företagen då det är en medlemsorganisation. Däremot är han positiv till att gemensamt med Transport arbeta för ökad trygghet för chaufförerna.

– Det är jättebra att de ställer upp och vill att vi arbetar tillsammans. Det måste bli ordning i branschen, säger Saied Tagavi.

Han lyfter också att rånen av vissa ses som en del av en utveckling, med våld och skjutningar, i så kallat utsatta områden.

– Det är viktigt att vi agerar, det kommer annars att få konsekvenser för hela samhället.

Taxisektionen planerar att i september anordna en hearing med berörda, även politiker.

När det gäller de aktuella rånen i Rinkebytrakten har polisen anhållit två personer som skäligen misstänkta, den lägre misstankegraden, för grovt rån och olaga tvång. De misstänks tillsammans med andra ligga bakom flera av rånen.

– Vi bedömer att det rör sig om två till fem gärningsmän och att de varit med vid flera brottstillfällen, säger Ola Österling, polisens presstalesperson.

Gärningsmännen har i samtliga fall varit beväpnade med kniv eller vapenliknande föremål och har sedan under hot tilltvingat sig koder för att tömma kassan. Det är såväl tekniska bevis som tips som lett till anhållandena. Polisen hade på fredagen, knappt två veckor efter att det första rånet begicks, gott hopp om att få in övriga misstänkta gärningsmän. Den pågående förundersökningen rör sju taxirån som skett efter midsommarhelgen.

Trots de senaste veckornas många taxirån har den långsiktiga trenden annars varit att rånen markant minskat och 2018 var nere bland de lägsta nivåerna sedan branschens avreglering för 27 år sedan. I hela landet begicks 22 taxirån förra året, att jämföra med närmare 80 rån år 2010. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå. Enligt Brå:s analys är just skyddskameror i många bilar en förklaring till att taxirånen minskat. En annan viktig förklaring är att taxichaufförerna inte längre hanterar kontanter i någon större mängd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.