Facken vann – igen

Ny dag – nytt besked från Region Dalarna. Färdtjänstchaufförerna ska återigen kunna lita på att de får månadslön även om ett och ett halvt år. Omsvängningen presenterades mitt under en demonstration.

För en dryg vecka sedan fick chauffören Peter Graaf veta att det nya avtalet omedelbart gav honom en fast månadslön. Grunden för att Transport och Taxi Dalarna då hade enats om ett nytt lokalt löneavtal var att Region Dalarna skulle kräva fast lön nästa gång samhällsbetalda resor ska upphandlas.

Men redan i slutet av samma vecka kom beskedet att Region Dalarna inte längre skulle kräva månadslön av företagen som lämnar in anbud på färdtjänsttrafiken. Chauffören Peter Graaf blev då mycket tveksam till om det nya lokala löneavtalet skulle överleva i längden. Han litade inte på att taxibolaget skulle förlänga avtalet när det går ut sommaren 2016.

– Och om det skiter sig – och taxibolaget vill ha tillbaka ren ackordslön – då tror jag att varenda chaufför slutar, sa han till Transportarbetaren.

Men så i dag, onsdag, svänger Region Dalarna igen. Upphandlingen av samhällsbetalda resor – färdtjänsten och viss busstrafik – får återigen nya krav. Eller nygamla.

Regionen kräver fasta löner av de företag som vill tävla om den stora upphandlingen. Den tar också tillbaka Kommunals krav att personalen ska tas över om ett nytt företag vinner bussupphandlingen.

– Det här känns jättebra. Nu hoppas vi innerligt att regionen håller fast vid detta, säger Thomas Nordin, ombudsman på Transport i Dalarna.

– De killar och tjejer som kör färdtjänsten har verkligen kämpat för det här, säger han.

Beskedet från Region Dalarna kom vid en demonstration utanför årets sista möte med direktionen. Leif Nilsson (S), ordförande i regionen, kom ut och talade inför protesterande färdtjänstförare, bussförare och färdtjänstbrukare.

– Vi har beaktat fackens krav och ska se till att de finns med i upphandlingen, sa han inför demonstranter och tv-kameror.

Då utbröt jubel. Men Peter Graaf vågar inte bli alltför glad igen.

– Det här litar jag inte på förrän det är verklighet. Regionen ändrar sig ju för varje dag.

I november fick han den nya lönen på 22 250 kronor plus ob-ersättning. Med det gamla provisionsbaserade avtalet skulle han ha landat på garantisumman 17 600.

En bra månad kan taxichauffören komma upp i en lön på runt 25 000, enligt Taxi Dalarnas vd Alan Björk. Men aldrig hamna under 22 250.

Det som gör detta löneavtal speciellt är kombinationen: dels en fast lön, som kompletteras med ob-tillägg och övertidsersättning, dels en procentlön på inkört belopp om den överstiger månadslönen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.