Facken påverkade EU

I förra veckan läckte EU-kommissionens tankar om ett nytt utstationerings-direktiv ut. Det var starten för en kraftfull lobbyverksamhet från LO, TCO, Saco och arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv. Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson reste direkt till Bryssel för att påverka. För en kort stund sedan kom förslaget till nytt direktiv.

– EU-kommissionen har hörsammat våra fackliga krav på likabehandling av arbetstagarna. Lönebildningen är och ska förbli en nationell angelägenhet som i Sverige sköts av parterna. Det är en framgång för den svenska partsmodellen, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark, i ett pressmeddelande, när hon sett det nya förslaget.

Efter ramaskriet från fackförbunden, både på Europanivå och i enskilda länder som Sverige, har förslaget till nytt utstationeringsdirektiv ändrats. Det stod klart när EU-kommissionen nyss avslutade sitt möte i Strasbourg.

EU:s utstationeringsdirektiv reglerar vilka villkor utländska arbetare ska ha när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Grundregeln är att värdlandets regler ska tillämpas när det gäller bland annat minimilöner, betalda semesterdagar och arbetstid. Nu var det dags för en uppdatering av formuleringarna.

– Alltför ofta ser vi två arbetare sida vid sida som gör samma jobb, men där den ena tjänar mycket mindre än den andra. Det är inte rättvist och inte så som den europeiska arbetsmarknaden borde se ut, säger EU-kommissionens arbetsmarknadskommissionär Marianne Thyssen, enligt TT.

Hon är tidigare partiledare för de flamländska Kristdemokraterna i Belgien och beskriver om kommissionens förslag till utstationeringsdirektiv som ”ett viktigt steg mot en djupare och mer rättvis inre marknad”.

– Vi vill säkerställa att samma ersättningsregler gäller för lokala och utstationerade arbetare – inte bara vad gäller minimilöner . . . utan om alla de ersättningar som är obligatoriska i värdlandet, säger hon till TT.

Europafacket skriver i ett pressmeddelande att det nya förslaget visserligen är ett framsteg jämfört med vad som tidigare läckt ut. Men Etuc är inte nöjt:

”Vi uppskattar kommissionens avsikter och ansträngningar, men den lösning som lagts fram är inte tillfredsställande. Det är en rättvis lön som många utstationerade arbetare aldrig kommer att få. Arbetare och fackförbund kommer att tvingas till domstol för att deras rättigheter ska kunna tillgodoses”, skriver generalsekreterare Luca Visentini i ett pressmeddelande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.