Facken kan få ökad rätt att ta strid för tillfälliga arbetare

Den som tillfälligt jobbar i Sverige ska ha rätt till åtminstone den lägsta nivån i svenska avtal. Facken ska få ta strid för löner och villkor för EU-medborgare och andra utländska arbetare som är här och jobbar en period, föreslår en statlig utredning i dag.

Det handlar om villkoren för utstationerade arbetare – det vill säga personer som tillfälligt jobbar i ett annat land än de är anställda i. Det finns ett direktiv i EU som styr deras rättigheter. Den gällande svenska lagen lex Laval har försvenskat reglerna, men den har mött kritik och det är flera år sedan regeringen satte i gång en utredning för att ändra den.

Efter valet förra året bytte den då nya regeringen ut ordföranden för utredningen samt gav henne nya direktiv. I dag presenterade Marie Granlund (S) förslagen till ny lagstiftning:

• Facken i Sverige ska ha rätt att strida (varsla om blockad till exempel) för att de utstationerade arbetarna ska få ett kollektivavtal med åtminstone den lägsta nivån i motsvarande svenskt kollektivavtal. Avtal är det som gäller, arbetsgivaren ska inte kunna hänvisa till att det har villkor som motsvarar avtalet.

• När arbetsgivaren är stationerad i ett främmande land som inte är med i EU eller EES (till exempel Makedonien) ska de svenska facken kunna kräva fullt kollektivavtal för de utstationerade arbetarna.

• De svenska facken ska kunna kräva dokumentation på att kollektivavtalet med minimivillkoren följs. Anställningsavtal, lönespecifikationer och andra dokument ska tillhandahållas inom tre veckor.

• De utstationerade arbetstagarna ska kunna kräva minimivillkoren i kollektivavtalet även om de inte är med i facket. De kan gå till svensk domstol.

• Det ska ingå i arbetsgivarens skyldigheter att betala premier för arbetsskade- och livförsäkring som ger ekonomisk ersättning till de utstationerade arbetarna om det finns brister i säkerhet, hälsa eller hygien i arbetet.

Statliga Arbetsmiljöverket ska, enligt utredningens förslag, få uppdraget att tolka vad som är minimivillkoren i de svenska kollektivavtalen. Detta så att utländska arbetsgivare ska få tydliga besked om vad som gäller.

En springande punkt för transportbranschen är om chaufförer anställda i andra länder, men som kör på svenska vägar, är att betrakta som utstationerade.  Arbetsmiljöverket har tidigare inte kunnat svara på frågan.

– Detta är inget som utredningen har tittat på, säger huvudsekreteraren Sören Öman. Vilka som är utstationerade är en fråga för EU:s direktiv och om det är oklart är det EU-rätten som måste avgöra den.

En tolkning av bakomliggande regler säger att arbetstagare bör räknas som utstationerade om de arbetar i Sverige för ett företag från ett annat land – på uppdrag av en svensk beställare. Därmed skulle nuvarande regler och en väntad lagändring gälla även delar av cabotagetrafiken (de inrikesresor som utländska åkerier är tillåtna att göra i ett annat land).

De borgerliga partierna reserverar sig mot hela förslaget. LO är positivt till grundidéerna, men kritiskt till att Arbetsmiljöverket ska få uppdraget att granska och tolka kollektivavtalen.

– Särskilt positivt är att det går att ställa tuffare krav på den arbetsgivare som utstationerar arbetskraft. Det blir nu möjligt att kräva att arbetsgivaren ska teckna kollektivavtal. Det betyder också att arbetstagarna kan kräva villkor och betalning enligt ett sådant avtal, säger Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO, i ett pressmeddelande.

Utredningen förväntas nu gå ut på en större remissrunda så att organisationer, myndigheter, domstolar och andra berörda ska få kommentera den innan regeringen skriver ett skarpt förslag om lagändring. Sista ordet har politikerna i riksdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.