Facken har sista ordet

Marktjänsterna ska säljas, nya kollektivavtal ska förhandlas fram och ersättningsnivåerna ska sänkas. SAS har presenterat sitt sparpaket. Nu är det upp till facken att godkänna det, annars går företaget i konkurs, hävdar SAS vd.

I dag, måndag, presenterade SAS sin kvartalsrapport och tillsammans med den sitt stora sparpaket. Bankerna går med på att förlänga lånen, på totalt 3,5 miljarder kronor, fram till mars 2015. Men bara om fackförbunden säger ja till alla förslag.

– Våra grupper är de som tjänar minst i SAS, vi kommer aldrig att gå med på några lönesänkningar, säger Lars Lindgren, Transportarbetareförbundets ordförande.

– Nu är det dessutom klart att marktjänsten ska säljas och då är det ännu mindre anledning att göra det, tillägger han.

Sparplanen innehåller en lång lista på saker som ska ge företaget de tre miljarderna som krävs, och en försäljning av Ground Handling är en av delarna.

Utöver det vill bolaget förhandla fram nya anställnings- och lönevillkor för Tech-anställda och för flygplanspersonalen. De vill ta fram nya kollektivavtal där alla lokala överenskommelser skrotas.

– Vi har riksavtal och det är branschavtal som ser lika ut för alla medlemmar, oavsett vilket bolag man jobbar för. Vi tummar inte på kollektivavtalen en millimeter. SAS måste ordna sin struktur och de måste börja städa från toppen, säger Kenneth Grampe, ombudsman och ansvarig i Transports flygavdelning.

Om marktjänsterna ska säljas är det dessutom förbjudet för SAS att ändra i avtalen. Enligt Lagen om anställningsskydd måste företaget hålla alla ekonomiska förpliktelser mot de anställda fram till det nya företaget tar över.

– Nu är beslutet taget och då får de inte städa för en övertagares räkning, säger Kenneth Grampe.

Enligt sparpaketet vill SAS även centralisera alla administrativa funktioner, vilket innebär att huvudkontoren i Norge och Danmark kommer att minskas eller tas bort helt. SAS vill också genomföra pensionsförändringar som minskar effekterna av de nya redovisningsreglerna.

Dessutom vill bolaget sälja både fast egendom, flygmotorer och det norska dotterbolaget Widerøe.

Totalt försvinner flera tusen tjänster i och med försäljning och outsorucening, men även den egna personalstyrkan kommer att minska om sparpaketet går igenom. 800 tjänster försvinner när administrationen skärs ner och flyttar till Stockholm.

SAS vd, Rickard Gustafson, skriver i ett brev till de anställda att: ”Den här planen är helt avgörande för SAS överlevnad. Om vi genomför de initiativ som vi föreslår till 100 procent, så har vi en framtid. Om vi säger nej till planen går SAS mot en avveckling.”

Från fackets synvinkel är detta inte något skäl till att vika sig.

– I arbetarrörelsen har vi alltid haft inställningen att om ett företag inte kan betala löner och villkor som alla andra i branschen så har de ingen framtid, säger Kenneth Grampe.

De norska och danska facken har varit tydliga med att de inte kommer att gå med på några lönesänkningar och enligt Kenneth Grampe är det de som kommer att ha den avgörande rollen, eftersom det är där sparpaketet kommer att få störst genomslag.

Transport har ännu inte kallats till förhandling.

– Jag tror att vi kan avvakta under veckan och se vad som händer. De vet att det inte finns något att hämta hos oss och därför verkar det inte vara så bråttom, säger han.

SAS har dock inte mycket tid på sig. Förhandlingar kommer att ske i både Danmark och Norge under veckan och på söndag, den 18 november, ska styrelsen träffas på nytt för att fatta definitivt beslut om de nya förutsättningarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".