Få utlandsfödda i Transports topp

Nästan var sjätte medlem i Transport är född utanför Norden. I förbundets ledning har en av 38 personer utomnordisk bakgrund.

Transports förbundsstyrelse består av 14 personer. Två är födda i Finland, resten i Sverige. Förbundsrådet, som är Transports högsta beslutande organ mellan kongresserna, har 24 ledamöter. Den enda som inte är född i Sverige är Robert Savela från avdelning 26 i Norrbotten.

– Oj, är det så. Rent spontant tycker jag att det är lågt. Då är vi ju inte representativa om man tittar på hur medlemskåren ser ut. Det är något som vi kan bli bättre på.

Själv är han född i Colombia och adopterades av en svensk familj som liten. Han tror att det spelar roll hur väl förbundets ledning speglar medlemskårens sammansättning.

– Det skulle jag absolut vilja säga. Ser jag till mig själv driver jag frågor om till exempel främlingsfientlighet utifrån mitt eget perspektiv och hur jag har blivit bemött. Det finns förstås många andra som upprörs över det också, men de har inte samma erfarenheter.

Han tror att det finns konkreta hinder som gör att invandrare har svårare att nå höga positioner inom facket.

– Jag kan se att även kvinnor kommer till tals mindre än män inom rörelsen, både i facket och politiken. Det kan också räcka med att man inte kan den fackliga terminologin för att inte bli lyssnad på. Är det då någon med invandrarbakgrund som bryter kraftigt eller har svårt att uttala svenska ordentligt, blir det dubbelfel. Man blir inte lyssnad på.

Saied Tagavi är taxichaufför och engagerad i Stockholmsavdelningens taxisektion. Han har länge drivit frågan om invandrares representation i Transport genom till exempel motioner till kongressen.

Saied Tagavi håller med om att det finns en kultur inom fackförbundsrörelsen som inte släpper fram alla. Han tycker sig se hur andra invandrare och andra generationens invandrare tar för sig allt mer inom både politik och näringsliv, men i mindre grad just i facket.

– I den fackliga organisationen är det mest män från 40 år som är mest engagerade. De hör till den generation som inte är så insatt i ett multietniskt samhälle och hur det ska fungera.

Saied Tagavi är noga med att frågan är komplex.

– Det är ett strukturellt problem, inte bara i facket utan i hela det svenska samhället. Men man kan inte bara skylla på andra, det finns också ett bristande engagemang från de etniska grupperna.

En anledning till det kan vara dåliga kunskaper om den svenska modellen.

– En viktig fråga, hur mycket känner invandrarna till om den fackliga kampen i Sverige? Jag ställer ofta frågan till andra taxichaufförer: Vet du vad den svenska modellen är? Nej, svarar de.

Därför tycker Saied Tagavi att det är viktigt att Transport syns mer i de branscher där många är födda utomlands.

Transports ordförande, Lars Lindgren, tror att språket är den största anledningen till att den som inte är född i Sverige inte når förbundets ledning.

– Alla har precis samma möjligheter att föra fram sin synpunkt, men oftast är det den som snackar mest som blir vald till olika poster. Då kan språkbarriären bli ett problem som gör att duktiga människor inte kommer fram.

I stort sett tycker han dock inte att andelen utlandsfödda i ledningen är något att oroa sig över.

– Jag ser inte det som ett problem. Men det är jättebra att så många utlandsfödda är med i facket, för vi företräder alla våra medlemmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.