Få laserattacker mot Transport-branscher

De farliga beskjutningarna med laser mot chaufförer ökar. Förra året gjordes närmare 200 anmälningar till Arbetsmiljöverket. Men de flesta branscher som tillhör Transport klarar sig utan problem. Endast bevakningsanställda utmärker sig med nio anmälningar 2012.

Det blir allt vanligare att starka laserpekare riktas mot människor och fordon. Vanligast är laserattacker mot kollektivtrafikförare, polis och piloter, enligt siffror från Arbetsmiljöverket. Under förra året gjordes närmare 200 anmälningar, och en stor majoritet var mot buss- och tunnelbaneförare. Värst drabbat är Stockholms län där över 90 av anmälningarna under förra året gjordes.

Mest utsatta bland medlemmarna i Transport är de som arbetar med bevakning. Under 2012 genomfördes nio attacker med handhållen laser mot väktare och annan säkerhetsverksamhet. Året innan var det tretton stycken.

För andra Transportbranscher handlar det dock bara om ett fåtal anmälningar. Mellan 2010 och 2012 anmäldes endast två laserattacker mot godstrafik på väg, och en mot en tidningsdistributör. Taxi finns över huvud taget inte representerat i Arbetsmiljöverkets statistik.

– Jag vet inte vad det beror på men det verkar som att uniformsyrken av alla slag är mest utsatta. Jag har hört mig för om möjligheten att göra en studie för att se vad det finns för drivkrafter bakom den här typen av laserattacker. Vad det är som göra att människor utsätter andra för livsfara, säger Per Nylén från Arbetsmiljöverket.

Han är docent i industriell arbetsvetenskap och sakkunnig inom bland annat optisk strålning.

Klart är att det inte bara är ungdomar som utför den här typen av attacker. I internationell statistik över dömda personer finns flera exempel på personer som är över 60 år.

Och attackerna fortsätter att öka i takt med att det blir lättare att få tag på handhållna laserpekare och de dessutom sjunker i pris.

– De blir allt billigare och allt starkare och vi ser att det strömmar in från olika turistorter, säger Per Nylén.

Han påminner dock om att det krävs tillstånd till och med för att inneha starka handhållna lasrar på allmän plats, till skillnad från tidigare då det endast krävdes tillstånd att använda lasrarna.

Riskerna med att bli utsatt för laserbeskjutning är dels näthinneskador, eftersom en stark laserstråle som från nära håll träffar ögonlinsen skapar en brännglaseffekt. Det kan permanent förstöra näthinnans fotoreceptorer. Dels finns risken att, även från längre avstånd, bländas av strålen. Därmed utsätts både föraren och andra i trafiken för fara.

För att minska användningen av lasrar och skadorna från dem arbetar Arbetsmiljöverket i samverkan med Rikspolisstyrelsen, Strålskyddsmyndigheten, Transportstyrelsen och Konsumentverket. Målet är att sprida information till både arbetsliv och allmänhet.

– Arbetsmiljöverkets inspektörer ställer krav på arbetsgivare, det handlar till exempel om att utbilda anställda som riskerar att utsättas för laserattacker om hur man ska agera och se till att det finns personlig skyddsutrustning, säger Per Nylén.

Det finns till exempel särskilda laserskyddsglasögon som kan användas.

Trots att faran med grön laser ofta diskuteras tillbakavisar Per Nylén att det skulle vara någon stor skillnad mellan olika laserfärger.

– En blå prick är inte ofarlig, det är styrkan som avgör. Starka handhållna lasrar är farliga oavsett färg, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.