Bil som kör på väg med sträng kyla genom vinterlandskap.
Close
Sträng kyla är ett riskmoment på vägarna.
Close

Få arbetsgivare utrustar anställda för sträng kyla

Hur ska yrkesförare utrusta sig när termometern kryper ner mot 40–45 minusgrader? – Det är direkt farligt att köra i den här kylan. På långresor har jag alltid med mig spade, startkablar, varma kläder och något att äta. Helst bör man ha någon värmekälla också, säger Robert Savela, ordförande i Transports Luleåavdelning.

Den gånga veckan bjöd på nya lokala köldrekord i Norrbotten. I Naimakka noterades exempelvis 42,9 grader natten till den 7 januari. Då fattas ändå en bit till den officiella svenska bottennoteringen på minus 52,6 grader. Den uppmättes i Vuoggatjålme i februari 1966.

Robert Savela har tidigare kört både taxi och lastbil. Han anser att många chaufförer – och inte minst deras arbetsgivare – tar för lätt på de extrema temperaturerna.

– Mitt eget rekord är minus 37. Då hade jag minibussen full med skolungar. Jag var riktigt nervös, tänkte: ”Fan, ska man verkligen jobba under sådana här förhållanden…”

– Det gick knappt att få upp värmen i bilen. Moderna dieselmotorer genererar inte tillräckligt med värme när tempen kryper ner mot 25–30 minusgrader. Man måste ha tillsatsvärmare.

Hur ser åkerier och andra arbetsgivare i Norrbotten på extremkyla och behovet av skyddsutrustning – om fordonen skulle bli stående långt från bebodda trakter utan mobiltäckning?

Savela säger:

– Jag har inga riktiga belägg, men min egen erfarenhet är att de inte bryr sig så mycket. För att tag sedan pratade jag med värdeväktare som körde långa sträckor inåt landet. De hade ingen extrautrustning med sig alls.

– Det är upp till de anställda själva att plocka med sig kläder, filtar och värmeljus. En förare jag känner har alltid med sig en t-spritsbrännare. Man bör absolut inte stå med bilen på tomgång. Avgaser hittar alltid in i kupén på något sätt.

Chris Sundvall bor i byn Skaulo utmed Europaväg E10. Hon kommer ursprungligen från Stockholm, men har bott i Norrland de senaste 20 åren. Just nu jobbar hon på en bensinmack i Malmberget.

– På torsdagsmorgonen hade vi 43 minusgrader hemma. Det är helt galet! För bara några dagar sedan var det plusgrader och tö.

– Det är faktiskt lite läskigt att sätta sig i bilen och köra till jobbet i den här extrema kylan. Jag mötte bara en bil under de fem milen. Filtar har jag alltid med mig. Det räcker ju med en punka och en hjulbult som tjurar, så är det kört. Mobiltäckningen är skandalöst dålig här uppe.

Hur tänker bilisterna i gemen? Har de flesta med sig utrustning ”i fall att…”?

– Nä, det är inte min erfarenhet, säger Chris Sundvall. Oftast är det mammorna som tänker till. De vill komma hem till barnen. Generellt kan man nog säga att folk som kan håller sig inne sådana här dagar. Det märks på stationen. De få som kommer köper k-sprit och kupévärmare.

När det gäller arbetsgivarnas ansvar har Chris blandade erfarenheter. Hon har kört lastbil för flera olika åkare, bland annat malmtransporter på Cliffton. Åkeriet hyrdes in av det numera konkursdrabbade gruvföretaget Northland resources.

– På Cliffton var det fantastiskt välordnat. I varje hytt låg det tjocka täckbyxor som kunde användas i nödsituationer. Företaget hade dessutom järnkoll på var längs vägen som bilarna fanns.

– Andra åkare har varit njugga när jag tagit upp frågan. ”Va, varma kläder fixar du väl själv…”

Den som verkligen vill gardera sig för 10–12 timmars väntan i en trasig bil i 40 graders kyla har inte mycket information att hämta via de vanliga kanalerna. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har en särskild hemsida, ”dinsakerhet.se”, där man kan få en del tips inför för bilfärder vintertid.

MSB varnar för att elda i stängda hytter och kupéer. Förutom varma kläder föreslår man i stället:

Något att dricka och äta

Om du får vänta länge på hjälp är det bra att ha tillgång till dryck och snabb energi. Förslag på ät- och drickbart att ha i bilen:

Ett paket russin.

Lite godis.

Några smörgåsar.

En flaska vatten.

En termos varm dryck.

Utrustning i bilen

Utrustning som alltid bör finnas i bilen vid vinterkörning ifall du blir stående på vägen i köld och mörker:

Spade.

Bogserlina.

Reflexvästar.

Startkablar.

Reservbränsle.

Snökedjor som sätts på drivande hjul är också bra att ha. Observera att du bör öva i förväg så att du säkert kan använda dem i ett akut läge.

Om du måste lämna bilen

Om du kör av vägen och måste lämna bilen kvar i snövallen medan du hämtar hjälp, sätt upp varningstriangeln på bilens tak så att bilen syns bättre. Själv syns du bättre vid en mörk vägkant om du bär reflexväst.

Håll dig i närheten av bilen om du inte säkert vet att det finns hjälp på nära håll. Ger du dig ut i okänd terräng i kylan löper du risk att gå vilse och frysa ihjäl. Om du ändå måste avlägsna dig från bilen, lämna om möjligt meddelande om åt vilket håll du går.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.