F-skattarna på väg bort från Icas transporter

Sveriges största livsmedelskedja lägger inte längre distributionstransporter på åkerier som anlitar så kallade falska egenföretagare. Ambitionen är att, på lite sikt, få bort företeelsen även från intransporterna. – Vi vill inte ha chaufförer som inte kan klara sig på sin inkomst i Sverige, säger Lennart Forsberg, Icas avtalschef för logistik.

På ett snöigt fält utanför Västerås ligger Icas största centrallager, jättelika hallar utspridda över en yta på nästan 300 000 kvadratmeter. Under några timmar, en vanlig vardag hinner lastbilar från säkert 15 olika bolag passera grindarna.

Bilar från små svenska familjeföretag och från östeuropeiska transportjättar, från ökända F-skattarbolag och från välrenommerade åkerier, som märkts upp med Transports ”Schysta villkor”-dekal.

Det går bara att spekulera i hur livsvillkoren kan skilja sig från förarhytt till förarhytt.

Ica vill inte gå ut med hur mycket pengar man spenderar på transporter. Men när man säljer varor för nästan 100 miljarder per år, från 1 377 butiker över hela Sverige, handlar det naturligtvis om stora summor. Och om ett betydande inflytande i upphandlingarna. Så hur ser livsmedelsjätten på sin roll och sitt ansvar i sammanhanget?

På andra våningen i ett kontorskomplex i Solna Business Park ligger koncernens huvudkontor. Där tar Lennart Forsberg emot över en kopp kaffe i personalmatsalen. Det är med tydlig stolthet han berättar om affärsfilosofin ”Icas Goda Affärer”, ett antal ståndpunkter som beskriver Icas syn på etik och samhällsansvar.

– I grund och botten innebär det att vi ska agera som en god samhällsmedborgare. När vi tecknar transportavtal så ingår det sedan lång tid att transportörerna ska följa svenska regler. Men sedan kom ju debatten om de här F-skattarna, och då kände vi att det blev viktigt för oss att bli ännu tydligare med vad ”Icas Goda Affärer” innebär, säger Lennart Forsberg.

Därför har Ica, i alla kontrakt med distributionstransportörer, infört ett stycke med följande ordalydelse: ”Om transportören anlitar underleverantörer som är egenföretagare, som inte har sitt hemvist i Sverige, till uppdrag för vilket svenskt trafiktillstånd erfordras, då vill vi veta om det innan uppdraget påbörjas.”

Och vad gör Ica då?

– Då tar vi ställning i varje enskilt fall, och försöker se till så regelverket för utstationering efterföljs. Annars säger vi nej helt enkelt, och det är ingen som gjort några framställningar om saken. Detta går alltså tillbaka på våra etiska regler.

– Det är egentligen inget nytt, utan mer ett förtydligande av vad reglerna innebär. Social dumpning ligger inte alls i linje med vår policy och vår roll.

EU:s utstationeringsdirektiv gäller huvudsakligen anställd personal, men enligt Arbetsmiljöverket omfattas även utländska egenföretagare under vissa omständigheter. Detta gäller främst om F-skattaren utför arbete i Sverige för en enda uppdragsgivare, inte kan skicka någon annan i stället för sig själv, inte har egna arbetsredskap eller lokal, och om det är uppdragsgivaren som styr arbetet.

En tumregel är också att företagaren måste ha verksamhet även i sitt hemland, för att räknas som ”äkta” egenföretagare.

– Så F-skattare säger vi nej till, om det inte kan visas att man följer utstationeringsdirektivets regler. Vi vill ju helst hålla oss på den säkra sidan, och vi har inte fått frågan om att acceptera några undantag. Det har räckt med att vi markerat att vi inte vill ha det, säger Lennart Forsberg.

Detta gäller alltså frågan om utländska chaufförer som kör på F-skatt. Ica har dock inga synpunkter på om åkerierna hyr in chaufförer från utländska bemanningsföretag. Enligt Lennart Forsberg följer man EU:s bemanningsdirektiv.

Direktivets centrala princip är att arbetstagare, som hyrs ut, får samma grundläggande arbets- och anställningsvillkor som om de varit anställda direkt av företaget de arbetar åt. Ica förutsätter att transportörerna också följer direktivet.

– Grunden för all vår verksamhet är att svenska regler ska följas, och att allt ska ligga i linje med våra etiska och sociala normer, säger Lennart Forsberg.

Så långt distributionstrafiken, där Ica själva köper alla transporter från centrallagren till butikerna. Men i intransporterna till lagren kan det fortfarande förekomma F-skattarchaufförer, enligt Lennart Forsberg. Det beror på att det oftast är Icas leverantörer – i Sverige eller utomlands – som köper transporterna.

Kan inte en stor kund som Ica påverka hurdana transporter leverantörerna köper in?

– Vi kan naturligtvis påverka det i viss mån, men det är en process som tar tid. Vi har nyligen tecknat en del nya avtal för intransporter. Där har vi tagit med samma skrivelse om egenföretagare, som vi har i distributionstrafiken. Men man omförhandlar ju inte sina avtal varje år, de löper ofta på tre–fyra års tid. Vår ambition är att i förlängningen bli av med de ”falska egenföretagarna” även i intransporterna.

När kan man räkna med att det är genomfört?

– Jag vågar inte lova något, men jag hoppas att det klarnar inom något år. Det är framför allt en resursfråga. Det handlar om hur mycket vi hinner med att jobba undan. Vi upphandlar ju faktiskt inte bara transporter utan även truckar och annan hantering.

När man talar med Icas avtalschef för logistik, finns det en fråga man oundvikligen kommer in på. Det är naturligtvis den omskrivna Frode Laursen-historien, även om den danska speditörens polska dotterbolag friades från misstankarna om olaglig cabotagetrafik för Ica.

– Sedan det där hände har ju regelverket förändrats, och blivit tydligare i fråga om vad som är cabotagetrafik. Och Frode Laursen har satt upp ett svenskt bolag som är medlem i Sveriges Åkeriföretag och har kollektivavtal.

Kontrollerar ni hurdana villkor deras förare har?

– Inte dem specifikt, de har samma förhållningsregler som alla andra åkerier, och det är det svenska bolaget vi anlitar för distributionstrafik. Sedan kanske de anlitar underleverantörer i vissa fall, men då gäller samma villkor som för våra andra transportörer.

– Det kan naturligtvis förekomma att en bil, från Frode eller någon av deras underleverantörer, kommer med en internationell intransport och sedan kör någon fullt laglig cabotagetransport. Och då är det, som vid alla internationella transporter, hemlandets regler som gäller. Men grunden för vår verksamhet är att i Sverige ska svenska regler följas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.