EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Fack och arbetsgivare i Sverige står eniga i frågan om statliga minimilöner: I olika debattartiklar och intervjuer varnar Svenskt Näringsliv, Almega, LO, TCO och privattjänstemännen i PTK för hotet från EU.

Deras budskap är tydligt: Den svenska modellen, med förhandlingar mellan arbetsgivare och fack, är hotad om staten eller EU ska bestämma en lägstalön.

EU:s kommissionsordföranden Ursula von der Leyen har sedan hon valdes i somras däremot lovat obligatoriska minimilöner i EU.

TT berättar att ett första steg mot minimilönerna togs i dag. Ursula von der Leyens arbetsmarknadskommissionär Nicolas Schmit startade processen, som kan ta sin tid inom EU. Först sker en ”konsultation” med arbetsmarknadens parter sedan fortsätter samtal på olika nivåer. Nyhetsbyrån hänvisar till en läcka som går ut på att Schmit väntas mana till en lösning där varje lands minimilön ska sättas till 60 procent av landets medianinkomst.

22 av EU:s medlemsländer har en redan lagstadgad minimilön. Andra modeller finns bara i Sverige, Danmark, Finland, Österrike, Cypern och Italien.

Kommissionären Nicolas Schmit skriver själv i en debattartikel i Arbetet i dag:

”EU-kommissionen lanserar nu en debatt med alla EU-länder, regioner och arbetsmarknadens parter, där alla uppmanas att lägga fram sina synpunkter på vägen framåt och enas om en gemensam vision om värdena i EU:s sociala pelare.

Den här debatten ska bidra till handlingsplanen för genomförandet av pelaren.

Vi börjar med att inleda ett samråd om en möjlig EU-ram för minimilöner. Alla arbetstagare måste få en skälig lön som ger en rimlig levnadsstandard.”

Samtidigt lovar han de nordiska parterna att minimilöner ska fastställas enligt de nationella traditionerna, vilket kan betyda antingen i kollektivavtal eller genom lagstiftning. Ingen fara alltså för den svenska modellen, enligt EU-kommissionen.

Den svenskan EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) säger till TT att han hoppas att kommissionen till sist ändrar sig om hur man rent tekniskt lägger fram sitt förslag.

– Vi skulle hellre vilja att man på minimilönområdet kunde presentera en rekommendation i stället, säger Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl-Gunnar Hillefors:
    20 januari, 2020

    EU kommer, som vanligt att bara "köra över" både arbetsgivare och fackliga organisationer samt även staternas parlament för att ta kommisionären för arbetsmarknadens beslut
    -inom EU kommisionen o ministerrådet - om
    minilöner! Jag har i n g e t förtroende för dessa
    potentater som står över lag och rätt samt
    beslutar efter majoritetsbeslut - oavsett vad
    EU Parlamentet tar för beslut på detta område!
    Vi har dessutom förlorat en stat, Storbritanien, med stark facklig tradition som motvikt mot
    arbetsgivarnas krav och regeljiddrande.
    Det är en stor förlust för, inte bara EU, utan
    också för Europas fackliga rörelser att förlora
    alla arbetare i Storbritanien.

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-kommissionen vill ha bättre villkor för gig-jobbare

Gig-jobb. Omkring tre miljoner européer livnär sig enbart på gig-jobb. Nu vill EU förbättra deras ofta dåliga villkor med ett direktiv. Reglera plattformsföretagens arbetsgivaransvar, kräver Transport.

Transportarbetarens logga

Europas flyg på katastrofens rand

Flyg. Över hälften av markpersonalen på Europas flygplatser är utan arbete, visar en kartläggning av Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF. Nu krävs statliga satsningar på flygplatserna och markpersonalen. Sektorn riskerar att slås i spillror om inget görs, hävdar facket.

Transportarbetarens logga

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.