VU-kandidaternas egna inlägg

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Kongress 2022

Debatt. Det finns ett antal verkligen viktiga frågor som förbundet behöver ta tag i. Vi behöver öka medlemsantalet och det är det absolut viktigaste. Vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Allt detta hänger ihop för att vi ska kunna stå upp för och förhandla fram nya bra kollektivavtal.

Svensk arbetarrörelse har de senaste decennierna förlorat över 100 000 förtroendevalda. Även Transport tappar i antal förtroendevalda. En förtroendevald är ofta en person med stort förtroende på sin arbetsplats och på så vis kittet mellan medlemmarna och organisationen, utan dessa fungera inte en fackförening så som den borde. Dessutom måste vi utbilda fler fackliga förtroendemän till förhandlingsombud, detta för att lyfta av en del av förbundets ombudsmän en arbetsbörda som många gånger är ohemul. Men också för att ombudsmännen också skall kunna vara den agitator, medlemsrekryterare och mentorer till klubbar och sektioner som behöver stöttning. Vi måste öka vår närvaro bland våra medlemmar!

När det gäller personalstrategi, då tänker jag på alla yrkeskategorier vi har i Transportarbetareförbundet. Alla skall kunna utvecklas och förkovra sig. Man skall kunna utvecklas genom vidareutbildning, att vi har högt i tak i en platt organisation och tolererar misstag. När vi talar om ombudsmän behöver vi verkligen se över personalstrategin. Vi har ålderspucklar som inte är speciellt gynnsamma för förbundets framtid, många går i pension inom 5 till 10 år. För att ha en bra återväxt av ombudsmän behöver vi också fler förtroendemän ute på arbetsplatserna. Vart skall vi annars rekrytera nya ombudsmän? Transport skall vara en än attraktivare arbetsgivare än idag!

När det gäller förbundets ekonomi, kan vi konstatera att 2007 var vi ca 74 500 medlemmar. Vi är fler anställda idag jämfört med då trots att vi är färre medlemmar. Det förstår var och en att detta inte kan fortgå. Naturligtvis har arbetsuppgifterna förändrats för ombudsmän likväl som för administrativ personal. Så är det i ett samhälle i utveckling. Vi har nya fenomen som plattformsföretag, vi har en allt större andel av utländska transportarbetare i Sverige som arbetar i Sverige genom EU:s fria rörlighet, EU direktiv och EU förordningar som gör vårt arbete mycket mer komplicerat och svårarbetat att företräda våra medlemmar. Detta gäller för Transports alla anställda. Oavsett detta måste vi ha en ekonomi i balans, nu och i framtiden. Och för att uppnå detta måste vi vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation. Detta arbete måste och skall prioriteras!

Klarar vi att sammanväva dessa tre områden, som jag tycker är prioriterade, då blir förbundet ännu starkare med närvaro på arbetsplatserna, vi får fler duktiga fackliga förtroendemän, bättre ekonomi, och större möjlighet till att teckna bra kollektivavtal!

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte. Efter en stund försvinner musiken och i stället kommer ett ”tock tock, tock tock” ur högtalarna.

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Alla har inte god arbetsmiljö

Ledare. Stockholms stora pridetåg som brukar anordnas vid månadsskiftet juli/augusti är för mig ett första tecken på att semestern närmar sig sitt slut och att jobbet väntar. Men det är inte alla förunnat att ha ett jobb att gå till. Arbetslösheten är den högsta på tio år. Nästan en av tio, 9,4 procent mer exakt, var arbetslös i juni.

Ge oss tydliga regler om laddstationer

Arbetsmiljö. I Sverige och världen pågår en omställning från fossila bränslen till förnybar energi. Transportsektorn har pekats ut som en stor miljöbov som måste minska sin miljöpåverkan. Nu förväntas i stort sett varje företag med fordon – oavsett om de är privata eller yrkesmässiga – installera laddningsplatser för elbilar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?