Enad kamp för schysta vägar

Anställda chaufförer, åkeriföretagare, poliser och representanter för både Transport och arbetsgivarna jobbade i går för schyst konkurrens och schysta villkor på vägarna. Det blev en heldag med möten och lobbyjobb i Bryssel. – Jag är jättenöjd, säger Freddy Welle, chaufför och aktiv både i Transport och Här stannar Sverige!

– Mötena var jättebra, säger Johan Kullgren, åkare och aktiv i Här stannar Sverige!

Delegationen på omkring 15 personer träffade först sverigedemokraten Peter Lundgren och på eftermiddagen Jens Nilsson (S).

– Båda två var riktigt engagerade, säger Freddy Welle. De kommer att lobba i EU för att sätta fokus på problemen i åkeribranschen – och göra något åt dem.

Målet med uppvaktningarna är en framtid utan lönedumpning och där åkerier från alla länder följer EU:s regler om cabotage. Bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretag att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Freddy Welle pratade sig varm för en idé om hur kontrollen kan bli bättre:

– Om alla bilar över tolv ton förses med en bricka, som registrerar hur och var bilen har körts, kan polisen få besked om detta bara genom att knappa in bilens registreringsnummer i sin dator, säger han. Med brickan blir falskskyltade bilar avslöjade eftersom den är kopplad till bilens identitet.

Modellen har han hämtat från den tyska mauten, en sorts bricka på lastbilens framruta som monteras och plomberas av en verkstad. Där används den bland annat för att ta ut vägskatter.

När den svenska Brysseldelegationen också mötte en italiensk parlamentariker och chaufförer från Italien visade det sig att idén om en identifikationsbricka inte är unik:

– För snart ett år sedan tog vi fram exakt ett likadant förslag om mautbricka, sa Srdjan Sergio Grujic till tidningen Proffs, som bevakade uppvaktningarna på plats i Bryssel.

Det var lite av en ögonöppnare för Bibbi Steinert, chaufför sedan 1970-talet, numera med familjeåkeri i Habo, att italienarna har precis samma problem som hon ser på de svenska vägarna.

– Och att vi tänker så lika, säger hon. En sådan där mautbricka kan utvecklas till att kontrollera allt man vill.

Även Bibbi Steinert tycker att Brysselbesöket var fantastiskt.

– Vi fick fram vårt budskap – att det måste vara lika villkor på vägarna och att alla ska var lika inför lagen, säger hon. Det var mycket givande att träffa Peter Lundgren som själv har jobbat i åkeribranschen.

Freddy Welle berättar att samarbetet mellan åkare, chaufförer, facket och arbetsgivarnas organisation kommer att fortsätta. Ett större möte är på gång i Göteborgstrakten. En uppvaktning av samtliga politiker i riksdagens trafikutskott står på önskelistan. Och om ett år planeras en ny Brysselresa för att följa upp om gårdagens lobbande fick önskad effekt.

– Vi får mycket cred för vårt nära samarbete mellan åkare och chaufförer, säger Freddy Welle. Och det ska vi fortsätta med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).