”En självklarhet att rösta i EU-valet”

Gheorghe Petrica är kranförare i Constantas hamn. Han tänker rösta vid valet till EU-parlamentet nästa vår. – Självklart. Vi vill alla ha ett bättre liv. Ska vi bli europeiska medborgare är det vår plikt att gå till valurnorna, säger han.

Gheorghe Petrica är vice ordförande i hamnfederationen FNSP och la sin röst på socialdemokraterna i förra EU-valet. Trots att han är lite besviken över utfallet kommer han att lägga sin röst på de röda igen.

– Jag försöker vara rationell och hade inte så stora förhoppningar sist. Men nu hoppas jag att nyliberalerna ska förlora makten. Det kan du hälsa dem i Bryssel!

Den ena efter den andra droppar in i federationens lite stelt grå lokaler. De ligger i anslutning till en parkeringsplats för lastbilschaufförer i utkanten av hamnområdet. En het diskussion blossar upp kring bordet om huruvida socialdemokraterna har någon chans i nästa val och ifall EU är ett nyliberalt eller socialistiskt projekt.

– Det borde vara allas projekt, bryter Cristian Toma från federationens ungdomsorganisation in. Det är svårt att höja vår befolkning till västeuropeisk levnadsstandard. Nu har majoriteten i stället fått försämrade livsvillkor.

Korruptionen har förvärrats, späder han på. Kollegan fyller i:

– Fackföreningsfolket är också korrumperade och samarbetar med politiker för att vinna egna fördelar. Det juridiska systemet har sjunkit till bottennivå. Vi hade ett bra utbildningssystem, men nu är det förstört. Det är katastrof!

Att fackföreningsmännen i rummet själva skulle vara korrumperade viftar de bort.

– Vi är inte älskade av någon, varken av arbetsgivare eller anställda. Och vi går inte politikernas ärenden. Rumäner är svåra att organisera. De litar inte på någon längre, inte ens på facket, säger federationsordförande Mircea Burlacu med ett snett leende.

– De flesta bryr sig bara om sig själva och sina familjer. Alla är individualister. Grupptänkandet försvann efter revolutionen.

Ordförande Burlacu talar allvarligt om den försämrade arbetsrättsliga lagstiftningen. Sedan 2011 har fackliga ledare inte längre något skydd när de agerar och organiserar. Och inget lagligt stöd om de hotas.

– Förr var det en utdragen process att säga upp någon. Nu kan företag sparka en anställd och anställa en ny efter bara en månad. Förtursrätten till jobb på den gamla arbetsplatsen under nio månader, har avskaffats.

– Det räcker att arbetsgivaren inte gillar dig så är det adjöss. Tryggheten är borta och människor tystnar, av rädsla för att bli av med jobbet.

Ser fackföreningsmännen någon framtid inom EU?

För första gången upphör skuren av åsikter kors, och tvärs över bordet. Sekreteraren Nicoleta Duta, som tolkar till engelska, hämtar andan.

– Det är för stora skillnader mellan fattiga och rika länder inom unionen och det saknas system för att utjämna olikheterna. Men att fortsätta inom unionen är väl den enda lösningen nu, i vår svåra finansiella situation, menar Gheorghe Petrica.

Mircea Burlacu fyller på:

– Vi borde vara som grekerna, gå ut på gatorna och protestera högljutt!

Församlingen nickar instämmande.

Hur är det med a-kassa?

– Arbetslösa kan ansöka om en ersättning. Fast den är låg, 25 procent av minimilönen plus tio procent av vad man tjänade under det senaste året. I högst nio månader. Sedan försvinner man ur arbetslöshetsstatistiken.

– Därför kan man inte lita på siffrorna. Officiellt ligger arbetslösheten i landet på sju, åtta procent, men i verkligheten är den nog 20 procent. Och ännu högre bland ungdomar. De har det särskilt svårt, poängterar Cristian Toma.

Vad gör man efter nio månader om man inte får ett nytt jobb?

– Hänger sig, säger Gheorghe Petrica med galghumor, följt av allmänt skratt.

Man får lita till sina familjer eller jobba svart, förklarar han sedan. Det är därför så många stannar kvar på dåliga jobb, det är i alla fall bättre än att vara arbetslös.

Mircea Burlacu uppger att 100 000 arbeten försvann med den försämrade lagstiftningen. Korttidskontrakten på bara några månader eller veckor blir också allt vanligare.

– Jobben är dåliga och anställda har inget skydd. Det är nästan som illegala jobb, med den skillnaden att du betalar skatt, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Är allt frid och fröjd i åkeribranschen?

Debatt. Under årtionden har vi i Transport kämpat mot lönedumpning, mot oseriösa aktörer som slår undan fötterna på åkerier med kollektivavtal. Med facklig-politisk samverkan, och med stor hjälp av våra dåvarande socialdemokratiska EU-parlamentariker, drevs det så kallade mobilitetspaketet igenom.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Fascinationen för militärprylar har Thomas Lindström haft sedan barnsben och samlat har han gjort i många år. Foto: Bertil Janson

Militärprylar är Thomas passion

Mötet. Från D-dagens stränder till en egen militärlastbil. Slambilsförarens specialintresse har fört honom långt.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Månadens medlem
Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.